‘Laadpaalexploitanten lopen inkomsten mis door netbewust laden’

Laadpalen • Om de gevolgen van netbewust laden op te vangen, adviseert het onderzoek een compensatieregeling via regionale netbeheerders.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Netbewust laden kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben voor laadpaalexploitanten (CPO’s), zo blijkt uit onderzoek van EVConsult, uitgevoerd in opdracht van het NAL-team (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).

Netbewust laden houdt in dat laadpalen tijdelijk minder stroom leveren tijdens piekuren wanneer de belasting op het elektriciteitsnet hoog is. Hierdoor wordt de totale hoeveelheid elektriciteit die tijdens een laadsessie geleverd kan worden, beperkt. Dit leidt tot minder verkochte kWh en daarmee directe omzetderving voor exploitanten.

Compensatieregeling

Het onderzoek richtte zich specifiek op publieke laadpalen binnen concessies. In veel van die contracten is netbewust laden nog niet opgenomen, waardoor de CPO inkomsten misloopt als dit wordt ingevoerd. De financiële impact varieert per laadpunt van 44 euro tot 449 euro gedurende de looptijd van een concessiecontract, afhankelijk van de mate en duur van de stroombeperking, aldus het onderzoek.

Om de gevolgen van netbewust laden op te vangen, adviseert het onderzoek een compensatieregeling via regionale netbeheerders. Dit zou kunnen gebeuren door middel van een Capaciteitsbeperkend Contract (CBC), waarbij exploitanten een eenmalige activatievergoeding of een jaarlijkse compensatie ontvangen.

Op het Fleet Congres, dat plaatsvindt op 13 november, spreken Maarten Hachmang, oprichter Laadpastop10 en Aïsha Mientjes, innovatiemanager bij Equans, over laadpalen, -passen en – prijzen. Niet alleen worden ‘blokkeertarieven besproken’ maar ook alles omtrent de fiscale gevolgen voor werkgevers bij thuisladen komt voorbij. Mis het niet. 

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.