‘Nederlanders reden in 2023 meer autokilometers, EV populairder dan diesel voor zakelijke rijders’

CBS • Inmiddels wordt bijna een kwart van de zakelijke kilometers met een elektrische auto gereden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Met Nederlandse personenauto’s werd in 2023 zo’n 119,6 miljard kilometer gereden in binnen- en buitenland. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder, maar nog altijd 1,4 procent minder dan in 2019, het jaar voor de coronapandemie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2023 legden zakelijke rijders van personenauto’s voor het eerst meer kilometers elektrisch af dan op diesel (incl. diesel hybrides). In totaal werd er 5,9 miljard kilometer volledig elektrisch gereden en 3,6 miljard kilometer op diesel. Inmiddels wordt bijna een kwart van de zakelijke kilometers met een elektrische auto gereden. Wel blijft de benzineauto, net als bij particulieren, favoriet.

Diesel minder populair

Zakelijke rijders legden in 2023 in totaal ruim 25,5 miljard autokilometers af, een toename van 6,7 procent vergeleken met 2022. Gemiddeld reden zakelijke rijders vorig jaar 20,5 duizend kilometer per auto. Terwijl de dieselkilometers terugliepen, namen de kilometers afgelegd op elektriciteit juist toe. In 2018 werden de meeste zakelijke kilometers nog gereden met een dieselauto: ruim 13,6 miljard. Vijf jaar later was dat met drie kwart gedaald. Het aantal elektrische kilometers vertienvoudigde tegelijkertijd. Gemiddeld rijdt de zakelijke rijder 20,3 duizend kilometer in een elektrische auto tegen 24,8 duizend met een diesel.

Ook maken zakelijke rijders steeds vaker gebruik van een benzineauto (incl. benzine hybride). Het aantal kilometers dat in een benzineauto werd gereden is in 2023 vergeleken met vijf jaar eerder met 50 procent gestegen. Iets meer dan de helft (54 procent) van alle zakelijke kilometers wordt gemaakt met een benzineauto.

De verkoop van elektrische auto’s in Nederland groeit, en dat is volledig te danken aan het leasekanaal. 64 procent van alle nieuwe EV-registraties staat op naam van een leasemaatschappij. Dat constateert de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) op basis van cijfers van RDC. Het aantal elektrische auto’s dat nieuw aan particulieren wordt verkocht, daalt zelfs.

Particuliere rijders

In 2023 reden particulieren in totaal 94,0 miljard kilometer met een personenauto, gemiddeld 11,2 duizend kilometer per auto. Bij particulieren was en blijft de benzineauto favoriet: 79 procent van alle kilometers werd gereden met een benzineauto.

Het aantal kilometers gereden op diesel daalde vergeleken met vijf jaar eerder met 36 procent naar 13,2 miljard. Gelijktijdig steeg het aantal elektrische kilometers: van 142,6 miljoen in 2018 naar 2,6 miljard in 2023. Gemiddeld legt de particulier 14,8 duizend kilometer af in een elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Nederlanders reden in 2023 meer autokilometers, EV populairder dan diesel voor zakelijke rijders’ | Fleet&Mobility

‘Nederlanders reden in 2023 meer autokilometers, EV populairder dan diesel voor zakelijke rijders’

CBS • Inmiddels wordt bijna een kwart van de zakelijke kilometers met een elektrische auto gereden.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Met Nederlandse personenauto’s werd in 2023 zo’n 119,6 miljard kilometer gereden in binnen- en buitenland. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder, maar nog altijd 1,4 procent minder dan in 2019, het jaar voor de coronapandemie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2023 legden zakelijke rijders van personenauto’s voor het eerst meer kilometers elektrisch af dan op diesel (incl. diesel hybrides). In totaal werd er 5,9 miljard kilometer volledig elektrisch gereden en 3,6 miljard kilometer op diesel. Inmiddels wordt bijna een kwart van de zakelijke kilometers met een elektrische auto gereden. Wel blijft de benzineauto, net als bij particulieren, favoriet.

Diesel minder populair

Zakelijke rijders legden in 2023 in totaal ruim 25,5 miljard autokilometers af, een toename van 6,7 procent vergeleken met 2022. Gemiddeld reden zakelijke rijders vorig jaar 20,5 duizend kilometer per auto. Terwijl de dieselkilometers terugliepen, namen de kilometers afgelegd op elektriciteit juist toe. In 2018 werden de meeste zakelijke kilometers nog gereden met een dieselauto: ruim 13,6 miljard. Vijf jaar later was dat met drie kwart gedaald. Het aantal elektrische kilometers vertienvoudigde tegelijkertijd. Gemiddeld rijdt de zakelijke rijder 20,3 duizend kilometer in een elektrische auto tegen 24,8 duizend met een diesel.

Ook maken zakelijke rijders steeds vaker gebruik van een benzineauto (incl. benzine hybride). Het aantal kilometers dat in een benzineauto werd gereden is in 2023 vergeleken met vijf jaar eerder met 50 procent gestegen. Iets meer dan de helft (54 procent) van alle zakelijke kilometers wordt gemaakt met een benzineauto.

De verkoop van elektrische auto’s in Nederland groeit, en dat is volledig te danken aan het leasekanaal. 64 procent van alle nieuwe EV-registraties staat op naam van een leasemaatschappij. Dat constateert de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) op basis van cijfers van RDC. Het aantal elektrische auto’s dat nieuw aan particulieren wordt verkocht, daalt zelfs.

Particuliere rijders

In 2023 reden particulieren in totaal 94,0 miljard kilometer met een personenauto, gemiddeld 11,2 duizend kilometer per auto. Bij particulieren was en blijft de benzineauto favoriet: 79 procent van alle kilometers werd gereden met een benzineauto.

Het aantal kilometers gereden op diesel daalde vergeleken met vijf jaar eerder met 36 procent naar 13,2 miljard. Gelijktijdig steeg het aantal elektrische kilometers: van 142,6 miljoen in 2018 naar 2,6 miljard in 2023. Gemiddeld legt de particulier 14,8 duizend kilometer af in een elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.