Aanschafsubsidie zero-emissie trucks: helft budget binnen één dag aangevraagd

Subsidie • Volgens RAI Vereniging moeten er meer snellaadstations bij komen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zero-emissie truck. (Foto: RAI Vereniging)

De aanvraag van de aanschafsubsidie voor zero-emissies trucks (AanZet) loopt storm. Dat concludeert RAI Vereniging nadat de subsidiepot gisteren opende en er inmiddels ruim 22,5 miljoen euro is aangevraagd. De helft van het totale bedrag.

Het aantal aanvragen om 12 uur was 350 stuks en om 16:00 uur stond de teller op 402. ‘De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben’, aldus RAI Vereniging.

Mix van brandstoffen

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.”

RAI Vereniging stelt, net als Bovag, dat een mix van verschillende brandstofsoorten (elektrisch, waterstof en e-fuels) de toekomst is voor zwaar transport.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Aanschafsubsidie zero-emissie trucks: helft budget binnen één dag aangevraagd | Fleet&Mobility

Aanschafsubsidie zero-emissie trucks: helft budget binnen één dag aangevraagd

Subsidie • Volgens RAI Vereniging moeten er meer snellaadstations bij komen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Zero-emissie truck. (Foto: RAI Vereniging)

De aanvraag van de aanschafsubsidie voor zero-emissies trucks (AanZet) loopt storm. Dat concludeert RAI Vereniging nadat de subsidiepot gisteren opende en er inmiddels ruim 22,5 miljoen euro is aangevraagd. De helft van het totale bedrag.

Het aantal aanvragen om 12 uur was 350 stuks en om 16:00 uur stond de teller op 402. ‘De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben’, aldus RAI Vereniging.

Mix van brandstoffen

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.”

RAI Vereniging stelt, net als Bovag, dat een mix van verschillende brandstofsoorten (elektrisch, waterstof en e-fuels) de toekomst is voor zwaar transport.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.