22,8% meer dieselbestelwagens verkocht in eerste helft 2024

Nieuwverkoop • Afgelopen halfjaar had 10,9 procent van de nieuwe geregistreerde bestellers een batterij-elektrische aandrijving.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Er zijn afgelopen zes maanden 45.939 bestelauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is een stijging van 21,4 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2023. Dat blijkt uit RDC-cijfers.

De stijging is grotendeels te verklaren door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor diesel bestelwagens per 2025 en door de invoering van zero-emissiezones. Volgens RAI Vereniging zorgt dit ‘voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens’.

Afgelopen halfjaar werden om die reden 22,8 procent meer nieuwe dieselbestellers op kenteken gezet vergeleken met vorig jaar. In totaal werden er 38.894 dieselbussen geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 84,7 procent.

Hoewel er 4,8 procent meer elektrische bestellers werden geregistreerd, daalt het marktaandeel van deze busjes met 14 procent. Afgelopen half jaar had 10,9 procent van de geregistreerde bestellers een batterij-elektrische aandrijving.

Merken

De grootste vijf merken op de markt (Volkswagen, Renault, Mercedes, Ford en Peugeot) zien allemaal een stijging in het aantal registraties, al zien Ford en Peugeot hun marktaandeel wel dalen. Onder de vijf grootste merken ziet Opel het aantal registraties afnemen met 23 procent. De registraties van Citroën en MAN nemen juist toe met respectievelijk 40,6 en 75,2 procent.

Top 5 geregistreerde merken in h1 2024

Merk Aantal Verschil Marktaandeel Verschil ma.
Volkswagen 10.953 40,3% 23,8% 16%
Renault 8.731 33,7% 19,0% 10%
Mercedes 7.053 27,3% 15,4% 5%
Ford 5.990 10,3% 13,0% -9%
Peugeot 2.795 19,8% 6,1% -1%

Bron: RDC, bewerkt door AM.

In maart pakte Renault de koppositie over van Volkswagen. Het merk behaalde in die maand een marktaandeel van 24 procent, een record voor het Franse merk. Volgens perswoordvoerder Kevin Engelsman hebben de bestelwagenregistraties met een aantal zaken te maken. “De bpm-verandering komt eraan. We hebben tot nu toe alles goed ingeschat”, zegt hij. “We hebben natuurlijk een heel stabiel dealernetwerk, waardoor we goed kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Dat betaalt zich nu uit.”

Modellen

De Renault Trafic is het meest geregistreerde model in 2024, gevolgd door de Mercedes Sprinter en drie Volkswagen-modellen. Met name de Crafter ziet het aantal registraties flink stijgen.

Top 5 geregistreerde modellen in h1 2024

Model Aantal Verschil
Renault Trafic 4.028 33,2%
Mercedes Sprinter 3.638 24,1%
Volkswagen Caddy 3.348 35,3%
Volkswagen Transporter 3.222 0,7%
Volkswagen Crafter 3.190 124,2%

Bron, RDC, bewerkt door AM.

Het wegvallen van de bpm-vrijstelling moet de overgang naar elektrisch faciliteren. Toch lijken de beleidsinstrumenten hun doel te missen, stellen de ondernemers in de branche. Voordat ondernemers, afgezien van de grootzakelijke, overstappen op elektrisch moet nog veel gebeuren. Lees hier een analyse. 

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

22,8% meer dieselbestelwagens verkocht in eerste helft 2024 | Fleet&Mobility

22,8% meer dieselbestelwagens verkocht in eerste helft 2024

Nieuwverkoop • Afgelopen halfjaar had 10,9 procent van de nieuwe geregistreerde bestellers een batterij-elektrische aandrijving.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Er zijn afgelopen zes maanden 45.939 bestelauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is een stijging van 21,4 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2023. Dat blijkt uit RDC-cijfers.

De stijging is grotendeels te verklaren door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor diesel bestelwagens per 2025 en door de invoering van zero-emissiezones. Volgens RAI Vereniging zorgt dit ‘voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens’.

Afgelopen halfjaar werden om die reden 22,8 procent meer nieuwe dieselbestellers op kenteken gezet vergeleken met vorig jaar. In totaal werden er 38.894 dieselbussen geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 84,7 procent.

Hoewel er 4,8 procent meer elektrische bestellers werden geregistreerd, daalt het marktaandeel van deze busjes met 14 procent. Afgelopen half jaar had 10,9 procent van de geregistreerde bestellers een batterij-elektrische aandrijving.

Merken

De grootste vijf merken op de markt (Volkswagen, Renault, Mercedes, Ford en Peugeot) zien allemaal een stijging in het aantal registraties, al zien Ford en Peugeot hun marktaandeel wel dalen. Onder de vijf grootste merken ziet Opel het aantal registraties afnemen met 23 procent. De registraties van Citroën en MAN nemen juist toe met respectievelijk 40,6 en 75,2 procent.

Top 5 geregistreerde merken in h1 2024

Merk Aantal Verschil Marktaandeel Verschil ma.
Volkswagen 10.953 40,3% 23,8% 16%
Renault 8.731 33,7% 19,0% 10%
Mercedes 7.053 27,3% 15,4% 5%
Ford 5.990 10,3% 13,0% -9%
Peugeot 2.795 19,8% 6,1% -1%

Bron: RDC, bewerkt door AM.

In maart pakte Renault de koppositie over van Volkswagen. Het merk behaalde in die maand een marktaandeel van 24 procent, een record voor het Franse merk. Volgens perswoordvoerder Kevin Engelsman hebben de bestelwagenregistraties met een aantal zaken te maken. “De bpm-verandering komt eraan. We hebben tot nu toe alles goed ingeschat”, zegt hij. “We hebben natuurlijk een heel stabiel dealernetwerk, waardoor we goed kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Dat betaalt zich nu uit.”

Modellen

De Renault Trafic is het meest geregistreerde model in 2024, gevolgd door de Mercedes Sprinter en drie Volkswagen-modellen. Met name de Crafter ziet het aantal registraties flink stijgen.

Top 5 geregistreerde modellen in h1 2024

Model Aantal Verschil
Renault Trafic 4.028 33,2%
Mercedes Sprinter 3.638 24,1%
Volkswagen Caddy 3.348 35,3%
Volkswagen Transporter 3.222 0,7%
Volkswagen Crafter 3.190 124,2%

Bron, RDC, bewerkt door AM.

Het wegvallen van de bpm-vrijstelling moet de overgang naar elektrisch faciliteren. Toch lijken de beleidsinstrumenten hun doel te missen, stellen de ondernemers in de branche. Voordat ondernemers, afgezien van de grootzakelijke, overstappen op elektrisch moet nog veel gebeuren. Lees hier een analyse. 

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.