Schiphol test zelfrijdende bus voor vervoer vliegtuigcrew

Zelfrijdend • De autonome pendeldienst rijdt een vaste voorgeprogrammeerde route
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Zelfrijdende bus (Foto: Schiphol).

Schiphol en KLM testen zelfrijdende bussen voor de vliegtuigcrew. Dat melden de bedrijven in een persbericht. De autonome pendeldienst rijdt een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform.

De tweede test volgt op een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio. Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens de tweede testfase staat de complexe omgeving centraal. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.

“Het is geweldig om te zien dat we zo snel een vervolg hebben kunnen geven aan de proef met de zelfrijdende bussen”, zegt Jan Zekveld, head of innovation Schiphol.

Werkwijze

De bus haalt de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera’s en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met Lidar-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

“We zijn benieuwd naar de inzichten die we op deze locatie opdoen, vooral omdat punctualiteit en veiligheid op deze route cruciaal is. Daarnaast zijn we nieuwsgierig naar hoe vliegtuigcrewleden het zelfrijdende vervoer ervaren”, zegt Zekveld. “Dit helpt om het vertrouwen in de technologie te vergroten en de potentiële integratie van andere zelfrijdende voertuigen in de toekomst te vergemakkelijken.”

De komende jaren zijn er in de luchtvaart ‘extra piloten nodig’, zo stelt Merlijn van Vliet, mede-eigenaar van E-Flight. Volgens hem ontwikkelt de luchtvaart zich ‘snel’. Zo zet zijn bedrijf in op het opleiden van piloten in elektrische vliegtuigen.
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Schiphol test zelfrijdende bus voor vervoer vliegtuigcrew | Fleet&Mobility

Schiphol test zelfrijdende bus voor vervoer vliegtuigcrew

Zelfrijdend • De autonome pendeldienst rijdt een vaste voorgeprogrammeerde route
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Zelfrijdende bus (Foto: Schiphol).

Schiphol en KLM testen zelfrijdende bussen voor de vliegtuigcrew. Dat melden de bedrijven in een persbericht. De autonome pendeldienst rijdt een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform.

De tweede test volgt op een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio. Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens de tweede testfase staat de complexe omgeving centraal. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.

“Het is geweldig om te zien dat we zo snel een vervolg hebben kunnen geven aan de proef met de zelfrijdende bussen”, zegt Jan Zekveld, head of innovation Schiphol.

Werkwijze

De bus haalt de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera’s en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met Lidar-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

“We zijn benieuwd naar de inzichten die we op deze locatie opdoen, vooral omdat punctualiteit en veiligheid op deze route cruciaal is. Daarnaast zijn we nieuwsgierig naar hoe vliegtuigcrewleden het zelfrijdende vervoer ervaren”, zegt Zekveld. “Dit helpt om het vertrouwen in de technologie te vergroten en de potentiële integratie van andere zelfrijdende voertuigen in de toekomst te vergemakkelijken.”

De komende jaren zijn er in de luchtvaart ‘extra piloten nodig’, zo stelt Merlijn van Vliet, mede-eigenaar van E-Flight. Volgens hem ontwikkelt de luchtvaart zich ‘snel’. Zo zet zijn bedrijf in op het opleiden van piloten in elektrische vliegtuigen.
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.