‘Teruglopende truckverkoop in Nederland door uitstel zero-emissiezones’

E-truck • De markt is in 2024 genormaliseerd maar ondanks een tijdelijke opleving door een golf van nieuwe dieseltrucks, zal de truckverkoop in 2025 naar verwachting met 10 procent dalen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Elektrische truck. (Foto: Shutterstock).

De verkoop van nieuwe trucks in Nederland zal vanaf 2025 naar verwachting met 10 procent dalen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research. Hoewel fabrikanten internationaal een breder aanbod van elektrische trucks op de markt brengen om te voldoen aan de CO2-reductieverplichtingen, zorgt uitstel van de invoering van zero-emissiezones voor een rem op de groei van elektrische truckverkopen.

De markt is in 2024 genormaliseerd maar ondanks een tijdelijke opleving door een golf van nieuwe dieseltrucks, zal de truckverkoop in 2025 naar verwachting met 10 procent dalen. Dit komt doordat transporteurs minder druk voelen om nu al over te stappen naar elektrisch vervoer, wat leidt tot uitstel van investeringen.

CSRD

Veel bedrijven bereiden zich voor op de invoering van zero-emissiezones en de overgangsregeling die op 1 januari 2025 ingaat. De snelle uitputting van de AanZet-subsidiepot dit jaar bevestigt de grote interesse. Echter, het nieuwe kabinetsbesluit om de zero-emissiezones mogelijk uit te stellen, zorgt voor onzekerheid bij investeerders en vertraagt de instroom van zero-emissietrucks. Van de 30 tot 40 beoogde gemeenten binnen de ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek’, beginnen slechts enkelen begin volgend jaar, met Apeldoorn en Ede als voorbeelden van uitstel.

De nieuwe Europese Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) verplicht beursgenoteerde bedrijven vanaf 2025 om te rapporteren over de CO2-uitstoot van hun transport. Dit jaar zullen transporteurs al vragen om gegevens van opdrachtgevers ontvangen. Erik Slaaf, sectorbanker transport en logistiek bij ING, stelt: “De inzichten die CSRD gaat opleveren, zullen leiden tot een versnelling van de energietransitie.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Teruglopende truckverkoop in Nederland door uitstel zero-emissiezones’ | Fleet&Mobility

‘Teruglopende truckverkoop in Nederland door uitstel zero-emissiezones’

E-truck • De markt is in 2024 genormaliseerd maar ondanks een tijdelijke opleving door een golf van nieuwe dieseltrucks, zal de truckverkoop in 2025 naar verwachting met 10 procent dalen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Elektrische truck. (Foto: Shutterstock).

De verkoop van nieuwe trucks in Nederland zal vanaf 2025 naar verwachting met 10 procent dalen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research. Hoewel fabrikanten internationaal een breder aanbod van elektrische trucks op de markt brengen om te voldoen aan de CO2-reductieverplichtingen, zorgt uitstel van de invoering van zero-emissiezones voor een rem op de groei van elektrische truckverkopen.

De markt is in 2024 genormaliseerd maar ondanks een tijdelijke opleving door een golf van nieuwe dieseltrucks, zal de truckverkoop in 2025 naar verwachting met 10 procent dalen. Dit komt doordat transporteurs minder druk voelen om nu al over te stappen naar elektrisch vervoer, wat leidt tot uitstel van investeringen.

CSRD

Veel bedrijven bereiden zich voor op de invoering van zero-emissiezones en de overgangsregeling die op 1 januari 2025 ingaat. De snelle uitputting van de AanZet-subsidiepot dit jaar bevestigt de grote interesse. Echter, het nieuwe kabinetsbesluit om de zero-emissiezones mogelijk uit te stellen, zorgt voor onzekerheid bij investeerders en vertraagt de instroom van zero-emissietrucks. Van de 30 tot 40 beoogde gemeenten binnen de ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek’, beginnen slechts enkelen begin volgend jaar, met Apeldoorn en Ede als voorbeelden van uitstel.

De nieuwe Europese Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) verplicht beursgenoteerde bedrijven vanaf 2025 om te rapporteren over de CO2-uitstoot van hun transport. Dit jaar zullen transporteurs al vragen om gegevens van opdrachtgevers ontvangen. Erik Slaaf, sectorbanker transport en logistiek bij ING, stelt: “De inzichten die CSRD gaat opleveren, zullen leiden tot een versnelling van de energietransitie.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.