Introductie zero-emissiezones nadert: tijd dringt voor ruim 200.000 bestellers

Zero-emissiezones • Op dit moment is iets meer dan 2,7 procent van de in totaal 1.127.362 bestellers elektrisch.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Zero-emissiezone
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse bestelwagenpark kent per 1 augustus iets meer dan 218 duizend bestellers die in emissieklasse 4 of lager vallen. Deze bestelwagens hebben geen toegang tot de zero-emissiezones (ZE-zones) die verschillende steden (waaronder de G4) per 1 januari 2025 gaan invoeren. Dit blijkt uit cijfers van dataleverancier RDC.

Vanaf volgend jaar voeren in ieder geval 29 gemeentes zero-emissiezones (milieuzones voor stadslogistiek) in. Bestellers die CO2 uitstoten worden vanaf 1 januari 2025 gefaseerd uit de binnensteden geweerd. Voor de ruim 200 duizend bestellers in de emissieklasse 4 of lager valt meteen het doek. Bestuurders met een wat oudere Euro 5-motor (op 1 augustus waren dit er bijna 250 duizend) kunnen nog tot 2027 de stad in, de nieuwste generatie met een Euro 6-motor is er nog tot 2028 welkom.

Opvallend is de stijging dieselbusjes met een Euro 6-motor. Dit zijn er nu 553.873, ten opzichte van 507.058 op 1 januari. Deze tendens was overigens voorzien omdat nieuwe dieselbusjes die voor 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 morgen rondrijden in de ZE-zones. Ook het wegvallen van de bpm-vrijstelling heeft hier invloed op. Hierdoor worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld duizenden euro’s duurder. De nieuwprijs kan tot zo’n 50 procent stijgen en dat heeft een positieve artikel op de restwaarden stelde Indicata eerder dit jaar.

Elektrisch

Er staan op dit moment (1 augustus) exact 1.127.362 bestellers geregistreerd in Nederland. Hiervan zijn er 30.745 volledig elektrisch, een aandeel van ongeveer 2,7 procent. Het aantal e-bestellers groeit overigens wel; sinds 1 januari zijn er ruim 6.000 bijgekomen – zie onderstaande tabel.

Vlootontwikkeling bestelwagenpark:

Brandstof Aantal op 1 augustus 2024 Verschil t.o.v. 1 januari 2024
Benzine 41.566 +5,10%
Diesel 1.024.846 +1,19%
Elektrisch 30.782 +24,90%
Waterstof 28 +113,33%
Overige 30.140 -4,10%
Totaal  1.127.362 +1,94%

Bron: RDC, bewerking Fleet&Mobility.

Amsterdam

Van de 29 gemeenten die een zero-emissiezone willen invoeren, zijn er veertien voornemens om dit per 1 januari 2025 te doen. Van deze veertien steden hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgesteld, wat betekent dat de zones in deze steden zeker van kracht worden. Het is nog wachten op de besluiten van Amersfoort, Assen, Delft en Zwolle. In Amsterdam en Tilburg wordt het gebied kleiner dan oorspronkelijk gepland. 

Ede, Apeldoorn en Deventer kiezen voor uitstel. Apeldoorn en Ede willen de zone in invoeren in 2030, terwijl Deventer kiest voor 2028.

 

Introductie zero-emissiezones nadert: tijd dringt voor ruim 200.000 bestellers | Fleet&Mobility

Introductie zero-emissiezones nadert: tijd dringt voor ruim 200.000 bestellers

Zero-emissiezones • Op dit moment is iets meer dan 2,7 procent van de in totaal 1.127.362 bestellers elektrisch.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Zero-emissiezone
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse bestelwagenpark kent per 1 augustus iets meer dan 218 duizend bestellers die in emissieklasse 4 of lager vallen. Deze bestelwagens hebben geen toegang tot de zero-emissiezones (ZE-zones) die verschillende steden (waaronder de G4) per 1 januari 2025 gaan invoeren. Dit blijkt uit cijfers van dataleverancier RDC.

Vanaf volgend jaar voeren in ieder geval 29 gemeentes zero-emissiezones (milieuzones voor stadslogistiek) in. Bestellers die CO2 uitstoten worden vanaf 1 januari 2025 gefaseerd uit de binnensteden geweerd. Voor de ruim 200 duizend bestellers in de emissieklasse 4 of lager valt meteen het doek. Bestuurders met een wat oudere Euro 5-motor (op 1 augustus waren dit er bijna 250 duizend) kunnen nog tot 2027 de stad in, de nieuwste generatie met een Euro 6-motor is er nog tot 2028 welkom.

Opvallend is de stijging dieselbusjes met een Euro 6-motor. Dit zijn er nu 553.873, ten opzichte van 507.058 op 1 januari. Deze tendens was overigens voorzien omdat nieuwe dieselbusjes die voor 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 morgen rondrijden in de ZE-zones. Ook het wegvallen van de bpm-vrijstelling heeft hier invloed op. Hierdoor worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld duizenden euro’s duurder. De nieuwprijs kan tot zo’n 50 procent stijgen en dat heeft een positieve artikel op de restwaarden stelde Indicata eerder dit jaar.

Elektrisch

Er staan op dit moment (1 augustus) exact 1.127.362 bestellers geregistreerd in Nederland. Hiervan zijn er 30.745 volledig elektrisch, een aandeel van ongeveer 2,7 procent. Het aantal e-bestellers groeit overigens wel; sinds 1 januari zijn er ruim 6.000 bijgekomen – zie onderstaande tabel.

Vlootontwikkeling bestelwagenpark:

Brandstof Aantal op 1 augustus 2024 Verschil t.o.v. 1 januari 2024
Benzine 41.566 +5,10%
Diesel 1.024.846 +1,19%
Elektrisch 30.782 +24,90%
Waterstof 28 +113,33%
Overige 30.140 -4,10%
Totaal  1.127.362 +1,94%

Bron: RDC, bewerking Fleet&Mobility.

Amsterdam

Van de 29 gemeenten die een zero-emissiezone willen invoeren, zijn er veertien voornemens om dit per 1 januari 2025 te doen. Van deze veertien steden hebben er inmiddels tien een verkeersbesluit vastgesteld, wat betekent dat de zones in deze steden zeker van kracht worden. Het is nog wachten op de besluiten van Amersfoort, Assen, Delft en Zwolle. In Amsterdam en Tilburg wordt het gebied kleiner dan oorspronkelijk gepland. 

Ede, Apeldoorn en Deventer kiezen voor uitstel. Apeldoorn en Ede willen de zone in invoeren in 2030, terwijl Deventer kiest voor 2028.