Amsterdam stelt zero-emissiezone in, maar kleiner dan gepland

Zero-emissiezones • De zero-emissiezone wordt nu beperkt tot het centrumgebied binnen de S100-ring.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemeente Amsterdam voert per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in voor bedrijfs- en vrachtauto’s, maar de zone is kleiner dan oorspronkelijk gepland. Het besluit geldt nu alleen voor het gebied binnen de S100-ring in plaats van de hele stad binnen de Ring A10. Dit meldt de gemeente.

Volgens wethouder Melanie van der Horst was het noodzakelijk om de plannen aan te passen omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer. “Het is een tegenvaller, maar ik vind het wel een behapbare tegenvaller. We gaan nog steeds een heel grote uitstootvrije zone inrichten”, zei Van der Horst in Het Parool. De gemeente blijft vasthouden aan het doel om het hele gebied binnen de A10-ring in 2028 uitstootvrij te maken.

Amsterdam stelt een kleinere zone in doordat de Tweede Kamer nog geen geschikte verkeersborden heeft vastgesteld. Binnen de A10 geldt al een milieuzone, waarvoor er borden staan met een afbeelding van een bestelauto. Op het te plaatsen bord voor de uitstootvrije zones staat zo’n zelfde pictogram. Die twee borden lijken elkaar tegen te spreken, waardoor de gemeente het te verwarrend vindt. Daarom moet eerst een nieuw verkeersbord voor de uitstootvrije zone worden opgesteld, maar deze borden moeten worden vastgesteld door het landelijke parlement.

Overgangsregelingen

De nieuwe eisen zullen geleidelijk worden ingevoerd met verschillende overgangsregelingen en ontheffingen voor ondernemers die niet direct kunnen overstappen op uitstootvrij vervoer. Dit moet hen de tijd geven om, met hulp van subsidies of sloopregelingen, over te schakelen naar schonere voertuigen.

Naast de zero-emissiezone worden de regels voor de milieuzone binnen de Ring A10 aangescherpt. De meest vervuilende dieselauto’s mogen daar vanaf 2025 niet meer komen. Voor eigenaren van dieselvoertuigen met emissieklasse 4 zijn sloopregelingen beschikbaar, waarbij subsidies worden verstrekt voor het laten slopen van deze auto’s. Stadspashouders ontvangen extra subsidie.

De maatregelen zijn onderdeel van een bredere aanpak om schoon vervoer in de stad te stimuleren. Vanaf 1 januari 2025 moeten ook nieuwe brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn, en wordt een uitstootvrije zone voor de pleziervaart ingevoerd. De gemeente breidt tevens het openbaar laadnetwerk uit, inclusief snellaadpunten.

De invoering van de zero-emissiezones gaat niet zonder slag of stoot. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden dienden al moties in. Toch wil demissionair minister Vivianne Heijnen niets van uitstel weten. Lees hier meer over de eerdere politieke perikelen rond de komst van de zero-emissiezones.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Amsterdam stelt zero-emissiezone in, maar kleiner dan gepland | Fleet&Mobility

Amsterdam stelt zero-emissiezone in, maar kleiner dan gepland

Zero-emissiezones • De zero-emissiezone wordt nu beperkt tot het centrumgebied binnen de S100-ring.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemeente Amsterdam voert per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in voor bedrijfs- en vrachtauto’s, maar de zone is kleiner dan oorspronkelijk gepland. Het besluit geldt nu alleen voor het gebied binnen de S100-ring in plaats van de hele stad binnen de Ring A10. Dit meldt de gemeente.

Volgens wethouder Melanie van der Horst was het noodzakelijk om de plannen aan te passen omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer. “Het is een tegenvaller, maar ik vind het wel een behapbare tegenvaller. We gaan nog steeds een heel grote uitstootvrije zone inrichten”, zei Van der Horst in Het Parool. De gemeente blijft vasthouden aan het doel om het hele gebied binnen de A10-ring in 2028 uitstootvrij te maken.

Amsterdam stelt een kleinere zone in doordat de Tweede Kamer nog geen geschikte verkeersborden heeft vastgesteld. Binnen de A10 geldt al een milieuzone, waarvoor er borden staan met een afbeelding van een bestelauto. Op het te plaatsen bord voor de uitstootvrije zones staat zo’n zelfde pictogram. Die twee borden lijken elkaar tegen te spreken, waardoor de gemeente het te verwarrend vindt. Daarom moet eerst een nieuw verkeersbord voor de uitstootvrije zone worden opgesteld, maar deze borden moeten worden vastgesteld door het landelijke parlement.

Overgangsregelingen

De nieuwe eisen zullen geleidelijk worden ingevoerd met verschillende overgangsregelingen en ontheffingen voor ondernemers die niet direct kunnen overstappen op uitstootvrij vervoer. Dit moet hen de tijd geven om, met hulp van subsidies of sloopregelingen, over te schakelen naar schonere voertuigen.

Naast de zero-emissiezone worden de regels voor de milieuzone binnen de Ring A10 aangescherpt. De meest vervuilende dieselauto’s mogen daar vanaf 2025 niet meer komen. Voor eigenaren van dieselvoertuigen met emissieklasse 4 zijn sloopregelingen beschikbaar, waarbij subsidies worden verstrekt voor het laten slopen van deze auto’s. Stadspashouders ontvangen extra subsidie.

De maatregelen zijn onderdeel van een bredere aanpak om schoon vervoer in de stad te stimuleren. Vanaf 1 januari 2025 moeten ook nieuwe brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn, en wordt een uitstootvrije zone voor de pleziervaart ingevoerd. De gemeente breidt tevens het openbaar laadnetwerk uit, inclusief snellaadpunten.

De invoering van de zero-emissiezones gaat niet zonder slag of stoot. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden dienden al moties in. Toch wil demissionair minister Vivianne Heijnen niets van uitstel weten. Lees hier meer over de eerdere politieke perikelen rond de komst van de zero-emissiezones.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.