Autoregeling

Laatste update:

Prinsjesdag 2021: VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling

(Foto: Shutterstock)

Branchevereniging VNA is teleurgesteld dat op 1 januari 2022 de bijtelling op EV’s naar 16 procent gaat en de kortingsgrens wordt verlaagd van 40 duizend naar 35 duizend euro.

VNA had samen met andere mobiliteitspartijen voorgesteld om de bijtelling voor EV’s op 12 procent te houden, om te voorkomen dat de elektrificatie van het wagenpark te veel wordt geremd. Volgens de branchevereniging moet er in de komende jaren tot 2030 ook via de zakelijke markt een basis gelegd worden voor een doorstroom van EV’s richting de occasionmarkt. Het merendeel van de nieuwe elektrische auto’s is leaseauto’s. “Het is een misvatting te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark lukt zonder fiscale stimulering”, stelt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Het extra geld gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

De aanschafssubsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s en bestelwagens is volgens de VNA een goede eerste stap. Zo wordt in 2022 600 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor de aankoop van elektrische personenauto’s en bestellers. Maar het beschikbare bedrag per personenauto is verlaagd van 4.000 naar 3.350 euro. De jaarschotten blijven volgens de branchevereniging behouden.

Voorstel Belastingplan 2022:

vna bijtelling vna2021

(Bron: VNA)

Het marktaandeel van EV’s in het Nederlandse wagenpark is nog gering ten opzichte van de brandstofmotor, becijfert de VNA. Momenteel is ruim 2 procent van het wagenpark volledig elektrisch.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Prinsjesdag 2021: VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling | Fleet&Mobility

Prinsjesdag 2021: VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

VNA had samen met andere mobiliteitspartijen voorgesteld om de bijtelling voor EV’s op 12 procent te houden, om te voorkomen dat de elektrificatie van het wagenpark te veel wordt geremd. Volgens de branchevereniging moet er in de komende jaren tot 2030 ook via de zakelijke markt een basis gelegd worden voor een doorstroom van EV’s richting de occasionmarkt. Het merendeel van de nieuwe elektrische auto’s is leaseauto’s. “Het is een misvatting te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark lukt zonder fiscale stimulering”, stelt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Het extra geld gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

De aanschafssubsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s en bestelwagens is volgens de VNA een goede eerste stap. Zo wordt in 2022 600 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor de aankoop van elektrische personenauto’s en bestellers. Maar het beschikbare bedrag per personenauto is verlaagd van 4.000 naar 3.350 euro. De jaarschotten blijven volgens de branchevereniging behouden.

Voorstel Belastingplan 2022:

vna bijtelling vna2021

(Bron: VNA)

Het marktaandeel van EV’s in het Nederlandse wagenpark is nog gering ten opzichte van de brandstofmotor, becijfert de VNA. Momenteel is ruim 2 procent van het wagenpark volledig elektrisch.