Auto en fiscus

Laatste update:

Defensie gaat autodelen

Defensie gaat het wagenpark inzetten als poolauto`s voor medewerkers. De fleetdeelsoftware van ITmobile heeft de aanbesteding voor deze mega-order gewonnen. Het bedrijf regelt de registratie en reservering, vergrendeling en ontgrendeling van de auto’s met zogenoemde Tanc-technologie. November 2015 moet het systeem in het volledige wagenpark van 5.500 voertuigen operationeel zijn.

Van het totale wagenpark zijn 3.500 auto’s bedoeld als poolauto’s en het systeem is inmiddels operationeel in 1.500 defensieauto’s. Klaas Collet is directeur van ITmobile en legt uit dat het systeem erop gericht is de bezettingsgraad van de auto’s zo hoog mogelijk te krijgen. “Ik ben bedrijven tegengekomen waar auto’s 100 tot 200 kilometer per jaar rijden. Die efficiency kan ver omhoog.”

De software van ITmobile bevat een online reserveringsmodule, waarbij medewerkers met het recht om een auto te gebruiken, kunnen inloggen. “Zij krijgen een inlogcode en geven aan waar ze heen gaan en hoe lang ze weg zijn. Het systeem wijst dan de meest geschikte auto voor die rit aan. Tot een uur voor vertrek kunnen ze reserveren. Door de defensiepas, waar dus ook andere handelingen mee uitgevoerd worden, tegen de ruit te houden, meldt een medewerker zich aan en gaat de auto open.” In de ruit wordt een ID-lezer geplaatst, zodat meteen duidelijk is wie zich bij de auto meldt. “Zonder reservering gaat de auto niet open”, verduidelijkt Collet.

Het systeem wordt geleidelijk uitgerold over het wagenpark van Defensie en kost per auto eenmalig 500 euro plus maandelijkse abonnementskosten van vijftien tot twintig euro per medewerker. “Die abonnementsprijs is afhankelijk van de grootte van het personeelsbestand”, legt Collet uit.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Defensie gaat autodelen | Fleet&Mobility

Defensie gaat autodelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van het totale wagenpark zijn 3.500 auto’s bedoeld als poolauto’s en het systeem is inmiddels operationeel in 1.500 defensieauto’s. Klaas Collet is directeur van ITmobile en legt uit dat het systeem erop gericht is de bezettingsgraad van de auto’s zo hoog mogelijk te krijgen. “Ik ben bedrijven tegengekomen waar auto’s 100 tot 200 kilometer per jaar rijden. Die efficiency kan ver omhoog.”

De software van ITmobile bevat een online reserveringsmodule, waarbij medewerkers met het recht om een auto te gebruiken, kunnen inloggen. “Zij krijgen een inlogcode en geven aan waar ze heen gaan en hoe lang ze weg zijn. Het systeem wijst dan de meest geschikte auto voor die rit aan. Tot een uur voor vertrek kunnen ze reserveren. Door de defensiepas, waar dus ook andere handelingen mee uitgevoerd worden, tegen de ruit te houden, meldt een medewerker zich aan en gaat de auto open.” In de ruit wordt een ID-lezer geplaatst, zodat meteen duidelijk is wie zich bij de auto meldt. “Zonder reservering gaat de auto niet open”, verduidelijkt Collet.

Het systeem wordt geleidelijk uitgerold over het wagenpark van Defensie en kost per auto eenmalig 500 euro plus maandelijkse abonnementskosten van vijftien tot twintig euro per medewerker. “Die abonnementsprijs is afhankelijk van de grootte van het personeelsbestand”, legt Collet uit.