Dieselauto`s net zo vervuilend als 20 jaar geleden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De NOx-uitstoot van de meeste dieselauto’s blijkt in de praktijk hoger uit te vallen dan de Europese norm. Dat komt volgens het Ministerie doordat autofabrikanten de auto’s speciaal afstellen voor de voorgeschreven laboratoriumtest. Hierdoor blijven ze bij de tests onder de maximaal toegestane norm, maar stoten onder normale rijomstandigheden aanzienlijk meer stikstofoxiden uit.

Praktijktest
In Brussel wordt er gesproken over de invulling van de Real Driving Emission Test, waarbij van nieuwe auto`s verschillende soorten uitstoot worden gemeten. Een praktijktest met mobiele meetapparatuur op de openbare weg moet hier ook onderdeel van gaan uitmaken.

De nieuwe testmethode moet uiterlijk eind 2017 gebruikt worden en een jaar later verplicht zijn voor alle fabrikanten van diesels. De hoogte van de maximale uitstoot van auto’s wordt waarschijnlijk in stappen vastgesteld en ingevoerd.

Bij moderne zware Euro VI vrachtwagens is de NOx-uitstoot volgens TNO wel een factor tien lager dan eerdere generaties Euro IV en Euro V vrachtwagens. Bij vrachtwagens maakt een praktijktest al wel standaard deel uit van de typegoedkeuring.