‘Leaserijders kiezen vaker alternatieve routes’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rijkswaterstaat heeft een grootschalig verkeersonderzoek in de Randstad laten uitvoeren door Goudappel Coffeng. 

Daaruit blijkt dat tweederde van de automobilisten op een doordeweekse werkdag een man is. En om de bereikbaarheid van de Randstad te vergroten denkt 32 procent van de automobilisten dat uitbreiden en verbeteren van de infrastructuur de oplossing is.

Het zogenoemde  Grootschalig Verkeersonderzoek Personenverkeer Randstad is in het najaar 2014 uitgevoerd. Met dit project wilde Rijkswaterstaat meer inzicht krijgen in de herkomsten, bestemmingen, motieven en verkeersstromen in de Randstad. Op 34 locaties in de Randstad zijn kentekens vastgelegd en aan automobilisten is vrijwillige medewerking (anoniem) gevraagd aan een enquête. Veel van de verzamelde informatie is volgens de Rijksdienst zeer interessant voor Beter Benutten projecten, mobiliteitsmanagement en verkeersmodellen.

Leasemaatschappijen tonen invloed leaserijders
Bijna tweederde van de ritmotieven is werkgerelateerd, namelijk 50 procent woon-werkverkeer en 15 procent zakelijk. Bezoek kent een aandeel van 11 pocent en het aandeel recreatief bedraagt 7 procent. De radio wordt door automobilisten (47%) nog altijd als belangrijkste bron voor reisinformatie gebruikt. Als andere meest gebruikte middelen worden navigatiesystemen en websites genoemd.

Vijf leasemaatschappijen (Arval, Mercedes Benz Financial Service, Autolease Midden Nederland, Huiskes Kokkeler Autolease en Achilles Diensten) hebben meegewerkt aan het onderzoek om een beter beeld te creëren van de doelgroep zakelijk rijders. De zakelijke auto is gedefinieerd als ‘niet in particulier eigendom volgens opgave van de RDW. Daarnaast is het aandeel buitenlandse personenauto’s meegenomen. Een aantal actuele themagerichte onderzoeksvragen gingen over filebeleving en mijdgedrag, OV en thuiswerken, en reisinformatie.

Van bezit naar gebruik
De onderzoeksmethode is van bezit naar gebruik gegaan. Anders dan bij onderzoeken van het CBS of de VNA, waarbij gekeken wordt naar geregistreerde aantallen voertuigen (bezit), is hier gekeken naar het aantal passages (gebruik). Als een auto twee keer de route van de meting heeft gepasseerd, telt de auto twee keer mee in het onderzoek.

Ook zijn er specifieke kenmerken voor leaserijders uit het onderzoek gefilterd. Zo blijkt dat de gemiddelde leaserijder een hoogopgeleide man is van middelbare leeftijd. Leaserijders passen vaker  de vertrektijd aan bij files dan particulieren en zoeken ook vaker een alternatieve route. Ze zoeken daarentegen minder vaak een alternatieve vervoerswijze.

Van alle respondenten geeft ruim driekwart aan nooit de vertrektijd aan te passen. 60 Procent staat minimaal een keer per week in de file en 25 procent zegt niet of nauwelijks in de file te staan. De vertragingstijd die in het algemeen wordt geaccepteerd is tien tot vijftien minuten. De meeste respondenten overwegen niet om met een andere vervoerwijze te gaan. Toch zegt een meerderheid (57 procent) dat ze de rit met het openbaar vervoer hadden kunnen maken. De lange OV-reistijd is meestal de reden om voor de auto te kiezen. Voor een leaserijders zijn ‘meerdere bestemmingen, slechte overstap en comfort’ de belangrijkste argumenten om het niet te doen.

Bekijk het hele onderzoek van Rijkswaterstaat hier

‘Leaserijders kiezen vaker alternatieve routes’ | Fleet&Mobility

‘Leaserijders kiezen vaker alternatieve routes’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rijkswaterstaat heeft een grootschalig verkeersonderzoek in de Randstad laten uitvoeren door Goudappel Coffeng. 

Daaruit blijkt dat tweederde van de automobilisten op een doordeweekse werkdag een man is. En om de bereikbaarheid van de Randstad te vergroten denkt 32 procent van de automobilisten dat uitbreiden en verbeteren van de infrastructuur de oplossing is.

Het zogenoemde  Grootschalig Verkeersonderzoek Personenverkeer Randstad is in het najaar 2014 uitgevoerd. Met dit project wilde Rijkswaterstaat meer inzicht krijgen in de herkomsten, bestemmingen, motieven en verkeersstromen in de Randstad. Op 34 locaties in de Randstad zijn kentekens vastgelegd en aan automobilisten is vrijwillige medewerking (anoniem) gevraagd aan een enquête. Veel van de verzamelde informatie is volgens de Rijksdienst zeer interessant voor Beter Benutten projecten, mobiliteitsmanagement en verkeersmodellen.

Leasemaatschappijen tonen invloed leaserijders
Bijna tweederde van de ritmotieven is werkgerelateerd, namelijk 50 procent woon-werkverkeer en 15 procent zakelijk. Bezoek kent een aandeel van 11 pocent en het aandeel recreatief bedraagt 7 procent. De radio wordt door automobilisten (47%) nog altijd als belangrijkste bron voor reisinformatie gebruikt. Als andere meest gebruikte middelen worden navigatiesystemen en websites genoemd.

Vijf leasemaatschappijen (Arval, Mercedes Benz Financial Service, Autolease Midden Nederland, Huiskes Kokkeler Autolease en Achilles Diensten) hebben meegewerkt aan het onderzoek om een beter beeld te creëren van de doelgroep zakelijk rijders. De zakelijke auto is gedefinieerd als ‘niet in particulier eigendom volgens opgave van de RDW. Daarnaast is het aandeel buitenlandse personenauto’s meegenomen. Een aantal actuele themagerichte onderzoeksvragen gingen over filebeleving en mijdgedrag, OV en thuiswerken, en reisinformatie.

Van bezit naar gebruik
De onderzoeksmethode is van bezit naar gebruik gegaan. Anders dan bij onderzoeken van het CBS of de VNA, waarbij gekeken wordt naar geregistreerde aantallen voertuigen (bezit), is hier gekeken naar het aantal passages (gebruik). Als een auto twee keer de route van de meting heeft gepasseerd, telt de auto twee keer mee in het onderzoek.

Ook zijn er specifieke kenmerken voor leaserijders uit het onderzoek gefilterd. Zo blijkt dat de gemiddelde leaserijder een hoogopgeleide man is van middelbare leeftijd. Leaserijders passen vaker  de vertrektijd aan bij files dan particulieren en zoeken ook vaker een alternatieve route. Ze zoeken daarentegen minder vaak een alternatieve vervoerswijze.

Van alle respondenten geeft ruim driekwart aan nooit de vertrektijd aan te passen. 60 Procent staat minimaal een keer per week in de file en 25 procent zegt niet of nauwelijks in de file te staan. De vertragingstijd die in het algemeen wordt geaccepteerd is tien tot vijftien minuten. De meeste respondenten overwegen niet om met een andere vervoerwijze te gaan. Toch zegt een meerderheid (57 procent) dat ze de rit met het openbaar vervoer hadden kunnen maken. De lange OV-reistijd is meestal de reden om voor de auto te kiezen. Voor een leaserijders zijn ‘meerdere bestemmingen, slechte overstap en comfort’ de belangrijkste argumenten om het niet te doen.

Bekijk het hele onderzoek van Rijkswaterstaat hier