‘Verruim MIA-mogelijkheden bij sale-and leaseback voor ondernemers’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door de coronacrisis ontstaat bij veel ondernemers de wens om liquide middelen vrij te maken voor de bedrijfsvoering. Hierbij is een sale- and leaseback constructie voor de leaseauto’s een goede optie, stelt fiscalist Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten. Onder andere Mistergreen biedt deze optie al aan, maar omdat het hierbij gaat om operational lease – waarbij de auto van eigenaar verandert – zit er wel een adder onder het gras: namelijk dat de genoten milieu-investeringsaftrek (MIA) naar rato moet worden terugbetaald als de auto binnen vier jaar na aanschaf wordt verkocht. AMD automotive fiscalisten pleit bij de belastingdienst voor verruiming van die regeling.

Voorbeeld: desinvesteringsaftrek

Stel dat je als ondernemer jouw elektrische personenauto in 2019 kocht voor € 60.000 excl. btw. Je kreeg toen een MIA-aftrekpost van 27% over maximaal € 40.000. Dat is bij aanschaf van een auto van € 60.000 dus een aftrek van 18% van je investeringsbedrag. Dan krijg je in 2020 een desinvesteringsbijtelling van 18% over je inruilprijs. Stel dat deze € 54.000 excl. btw bedraagt, dan is je desinvesteringsbijtelling € 9.720.

“Dankzij de milieu-investeringsaftrek is er in het jaar van de aanschaf van de auto minder belasting verschuldigd over de winst”, aldus Rolleman. “Ná dat eerste jaar wordt de investering nog wel een aantal jaren gevolgd. Is er bijvoorbeeld geïnvesteerd in een elektrische auto en wordt deze binnen 4 jaar na dat eerste jaar ingeruild, dan moet er een zogenaamde desinvesteringsbijtelling bij de winst worden opgeteld. Die desinvesteringsbijtelling is dan het percentage dat destijds aan aftrek is geclaimd keer de inruilprijs.”

Opnieuw beroep op MIA

Het is voor de nieuwe eigenaar wel mogelijk om zélf weer een beroep op de MIA te doen, maar alleen als de auto niet ouder is dan 6 maanden of niet meer dan 6.000 kilometer gereden heeft. Daar komt bij dat de MIA op een elektrische personenauto in 2020 lager dan vorig jaar. De MIA op een elektrische personenauto is in 2020 13,5% over maximaal € 40.000. In bovengenoemd voorbeeld kan de leasemaatschappij een aftrek claimen van € 5.400. Althans, voor zover de leasemaatschappij nog niet aan haar jaarplafond van MIA-investeringen zit.

“Dit kan bij sale- and leaseback een belemmering zijn voor het succes”, stelt Rolleman. “Bovendien gaat het hier niet om het willen halen van een fiscaal voordeel, maar om het vrij maken van liquide middelen die ondernemers in deze crisis hard nodig hebben. De auto blijft ook in gebruik bij de huidige berijder. Wij pleiten er daarom bij de Belastingdienst voor om de desinvesteringsbijtelling achterwege te laten als de ondernemer de auto verkoopt in ruil voor een leasecontract op diezelfde auto, dat minimaal loopt tot het einde van de oorspronkelijke periode van de desinvesteringsbijtelling.”

Bij een sale- en leasebackconstructie via financial lease volgt er geen desinvesteringsaftrek, meldt het bedrijf Financiallease.nl aan Fleet&Mobility, omdat de auto dan in economisch eigendom van de ondernemer blijft.

‘Verruim MIA-mogelijkheden bij sale-and leaseback voor ondernemers’ | Fleet&Mobility

‘Verruim MIA-mogelijkheden bij sale-and leaseback voor ondernemers’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door de coronacrisis ontstaat bij veel ondernemers de wens om liquide middelen vrij te maken voor de bedrijfsvoering. Hierbij is een sale- and leaseback constructie voor de leaseauto’s een goede optie, stelt fiscalist Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten. Onder andere Mistergreen biedt deze optie al aan, maar omdat het hierbij gaat om operational lease – waarbij de auto van eigenaar verandert – zit er wel een adder onder het gras: namelijk dat de genoten milieu-investeringsaftrek (MIA) naar rato moet worden terugbetaald als de auto binnen vier jaar na aanschaf wordt verkocht. AMD automotive fiscalisten pleit bij de belastingdienst voor verruiming van die regeling.

Voorbeeld: desinvesteringsaftrek

Stel dat je als ondernemer jouw elektrische personenauto in 2019 kocht voor € 60.000 excl. btw. Je kreeg toen een MIA-aftrekpost van 27% over maximaal € 40.000. Dat is bij aanschaf van een auto van € 60.000 dus een aftrek van 18% van je investeringsbedrag. Dan krijg je in 2020 een desinvesteringsbijtelling van 18% over je inruilprijs. Stel dat deze € 54.000 excl. btw bedraagt, dan is je desinvesteringsbijtelling € 9.720.

“Dankzij de milieu-investeringsaftrek is er in het jaar van de aanschaf van de auto minder belasting verschuldigd over de winst”, aldus Rolleman. “Ná dat eerste jaar wordt de investering nog wel een aantal jaren gevolgd. Is er bijvoorbeeld geïnvesteerd in een elektrische auto en wordt deze binnen 4 jaar na dat eerste jaar ingeruild, dan moet er een zogenaamde desinvesteringsbijtelling bij de winst worden opgeteld. Die desinvesteringsbijtelling is dan het percentage dat destijds aan aftrek is geclaimd keer de inruilprijs.”

Opnieuw beroep op MIA

Het is voor de nieuwe eigenaar wel mogelijk om zélf weer een beroep op de MIA te doen, maar alleen als de auto niet ouder is dan 6 maanden of niet meer dan 6.000 kilometer gereden heeft. Daar komt bij dat de MIA op een elektrische personenauto in 2020 lager dan vorig jaar. De MIA op een elektrische personenauto is in 2020 13,5% over maximaal € 40.000. In bovengenoemd voorbeeld kan de leasemaatschappij een aftrek claimen van € 5.400. Althans, voor zover de leasemaatschappij nog niet aan haar jaarplafond van MIA-investeringen zit.

“Dit kan bij sale- and leaseback een belemmering zijn voor het succes”, stelt Rolleman. “Bovendien gaat het hier niet om het willen halen van een fiscaal voordeel, maar om het vrij maken van liquide middelen die ondernemers in deze crisis hard nodig hebben. De auto blijft ook in gebruik bij de huidige berijder. Wij pleiten er daarom bij de Belastingdienst voor om de desinvesteringsbijtelling achterwege te laten als de ondernemer de auto verkoopt in ruil voor een leasecontract op diezelfde auto, dat minimaal loopt tot het einde van de oorspronkelijke periode van de desinvesteringsbijtelling.”

Bij een sale- en leasebackconstructie via financial lease volgt er geen desinvesteringsaftrek, meldt het bedrijf Financiallease.nl aan Fleet&Mobility, omdat de auto dan in economisch eigendom van de ondernemer blijft.