Auto en fiscus

Branche: Extra kabinetsmaatregelen nodig voor vergroening van wagenpark

RAI Vereniging en VNA vinden dat de regering de aankoopsubsidie op elektrische auto's moet verbreden. (Foto: Shutterstock)

De RAI Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) roepen het kabinet op tot het verruimen van subsidies op elektrische auto’s.

Het verbreden is nodig om de vergroening van het Nederlandse wagenpark te versnellen. Dat blijkt uit een reactie van beide brancheverenigingen op de plannen die gisteren bekend gemaakt zijn tijdens Prinsjesdag.

Verlaag de drempel

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, stelt dat de drempel voor elektrische auto’s verlaagd moet worden. Volgens de branchevereniging is het van groot belang om de klimaatdoelstellingen te halen. Het kabinet moet volgens de branchevereniging meer budget vrijmaken voor de particuliere aankoopsubsidie op elektrische auto’s, die ook geldt voor private-lease. Ook is het volgens de RAI Vereniging zaak dat plug-in hybride auto’s in aanmerking komen voor een aanschafsubsidie of een btw-verlaging. Deze maatregelen zou ook moeten gelden voor de aankoop van een nieuwe elektrische bestelwagen. “Als er op korte termijn geen structurele oplossing wordt gevonden voor de stikstofproblematiek, dan zijn alle extra investeringen in infrastructuur weinig waard”, aldus Van Eijck. Ook de VNA noemt het opnemen van plug-in hybrides in de aankoopsubsidie een stimulans voor het vergroenen van het Nederlandse wagenpark. VNA pleit al langer voor het verhogen van het budgetHet Kennisinstituut voor Mobiliteit adviseert de overheid een voorfinanciering op EV’s.

Renate Hemerik, voorzitter VNA, heeft begrip voor het verhogen van het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s van 8 procent naar 12 procent, maar stelt dat deze maatregel te vroeg komt. “Het verhogen van de bijtelling komt een jaar te vroeg. We vinden dat de effecten van corona nog veel te onzeker zijn. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers heeft alle steun nodig, ook in 2021. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering gaat lukken.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Branche: Extra kabinetsmaatregelen nodig voor vergroening van wagenpark | Fleet&Mobility

Branche: Extra kabinetsmaatregelen nodig voor vergroening van wagenpark

Jeroen Vos Jeroen Vos
RAI Vereniging en VNA vinden dat de regering de aankoopsubsidie op elektrische auto's moet verbreden. (Foto: Shutterstock)

Het verbreden is nodig om de vergroening van het Nederlandse wagenpark te versnellen. Dat blijkt uit een reactie van beide brancheverenigingen op de plannen die gisteren bekend gemaakt zijn tijdens Prinsjesdag.

Verlaag de drempel

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, stelt dat de drempel voor elektrische auto’s verlaagd moet worden. Volgens de branchevereniging is het van groot belang om de klimaatdoelstellingen te halen. Het kabinet moet volgens de branchevereniging meer budget vrijmaken voor de particuliere aankoopsubsidie op elektrische auto’s, die ook geldt voor private-lease. Ook is het volgens de RAI Vereniging zaak dat plug-in hybride auto’s in aanmerking komen voor een aanschafsubsidie of een btw-verlaging. Deze maatregelen zou ook moeten gelden voor de aankoop van een nieuwe elektrische bestelwagen. “Als er op korte termijn geen structurele oplossing wordt gevonden voor de stikstofproblematiek, dan zijn alle extra investeringen in infrastructuur weinig waard”, aldus Van Eijck. Ook de VNA noemt het opnemen van plug-in hybrides in de aankoopsubsidie een stimulans voor het vergroenen van het Nederlandse wagenpark. VNA pleit al langer voor het verhogen van het budgetHet Kennisinstituut voor Mobiliteit adviseert de overheid een voorfinanciering op EV’s.

Renate Hemerik, voorzitter VNA, heeft begrip voor het verhogen van het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s van 8 procent naar 12 procent, maar stelt dat deze maatregel te vroeg komt. “Het verhogen van de bijtelling komt een jaar te vroeg. We vinden dat de effecten van corona nog veel te onzeker zijn. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers heeft alle steun nodig, ook in 2021. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering gaat lukken.”