Auto&Ficus | Heeft onze mobiliteit toekomst?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Heleen Elbert

Eerst was het elektrische vervoer helemaal je-van-het: de fiscale subsidies liepen tegen de klippen op. Niet alleen het echte elektrische vervoer, maar ook de zogenoemde plug-in hybrides werden fiscaal heel erg verwend. 

Geen voordeel meer

Wat is daar nu nog van over? Zo’n plug-in komt bijna nergens meer voor in aanmerking, afgezien van wat korting op de wegenbelasting. Ook het rijden in een gewone elektrische auto wordt al bijna niet meer fiscaal gesubsidieerd. Een korting van zes procent op de bijtelling is nog mogelijk, maar per 2023 alleen nog maar op de eerste 30 duizend euro van de catalogusprijs. Over het restant betaal je de volle mep van 22 procent. Alleen een zonnecel- of waterstofauto krijgt nog korting over de hele catalogusprijs. Over een paar jaar is er helemaal geen bijtellingsvoordeel meer te behalen. En de milieu-investeringsaftrek? Die is er alleen nog maar voor bepaalde elektrische voertuigen zoals de EV-bestelauto. Je hebt dan nog wel de SEPP (subsidie voor particulieren) en de SEBA (subsidie voor EV-bestellers).

Elektrische bestelauto

De EV-bestelauto zal in de toekomst overigens nog wel een boost krijgen. Niet omdat deze fiscaal bevoordeeld wordt, maar omdat de diesel- en benzineversies fiscaal gezien benadeeld worden. De bpm-grijskentekenregeling voor ondernemers gaat er namelijk af per 2025. Het gevolg: als ondernemer moet je gewoon bpm gaan betalen voor een bestelauto uit 2025. Dit geldt trouwens ook voor een EV-bestelauto, maar in tegenstelling tot andere bestelauto’s is de bpm op een EV-bestelauto dan nog steeds nul euro. 

Dergelijke EV-stimulerende maatregelen zie je steeds vaker. Zo mag je bijvoorbeeld over een paar jaar niet meer laden en lossen in bepaalde binnensteden met een niet-elektrische bestelauto. In heel Nederland mag je vanaf 2030 (of volgens de EU-plannen: 2035) geen nieuwe auto’s verkopen die niet EV zijn. Volgens de nieuwste plannen gaat hetzelfde gelden voor vrachtauto’s per 2040. In de meer nabije toekomst (vermoedelijk juli 2023) moet je als groot-werkgever (100+FTE) zelfs de uitstoot van de vervoermiddelen van je personeel gaan rapporteren. Het laat zich raden dat je dan niet heel goed scoort met fossiele brandstofauto’s.

Dus: heeft onze mobiliteit nog toekomst? Voor wat betreft de fossiele brandstofauto’s is het antwoord waarschijnlijk een volmondig nee. Aan de andere kant: het gaat om de combinatie belasting en politiek. Of het allemaal zo doorgaat als het ons nu wordt voorgespiegeld, is dus de vraag. Zeker is wat mij betreft wel dat je – als je dat al zou willen – niet aan de vergroening van je wagenpark ontkomt.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Auto&Ficus | Heeft onze mobiliteit toekomst? | Fleet&Mobility

Auto&Ficus | Heeft onze mobiliteit toekomst?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Heleen Elbert

Eerst was het elektrische vervoer helemaal je-van-het: de fiscale subsidies liepen tegen de klippen op. Niet alleen het echte elektrische vervoer, maar ook de zogenoemde plug-in hybrides werden fiscaal heel erg verwend. 

Geen voordeel meer

Wat is daar nu nog van over? Zo’n plug-in komt bijna nergens meer voor in aanmerking, afgezien van wat korting op de wegenbelasting. Ook het rijden in een gewone elektrische auto wordt al bijna niet meer fiscaal gesubsidieerd. Een korting van zes procent op de bijtelling is nog mogelijk, maar per 2023 alleen nog maar op de eerste 30 duizend euro van de catalogusprijs. Over het restant betaal je de volle mep van 22 procent. Alleen een zonnecel- of waterstofauto krijgt nog korting over de hele catalogusprijs. Over een paar jaar is er helemaal geen bijtellingsvoordeel meer te behalen. En de milieu-investeringsaftrek? Die is er alleen nog maar voor bepaalde elektrische voertuigen zoals de EV-bestelauto. Je hebt dan nog wel de SEPP (subsidie voor particulieren) en de SEBA (subsidie voor EV-bestellers).

Elektrische bestelauto

De EV-bestelauto zal in de toekomst overigens nog wel een boost krijgen. Niet omdat deze fiscaal bevoordeeld wordt, maar omdat de diesel- en benzineversies fiscaal gezien benadeeld worden. De bpm-grijskentekenregeling voor ondernemers gaat er namelijk af per 2025. Het gevolg: als ondernemer moet je gewoon bpm gaan betalen voor een bestelauto uit 2025. Dit geldt trouwens ook voor een EV-bestelauto, maar in tegenstelling tot andere bestelauto’s is de bpm op een EV-bestelauto dan nog steeds nul euro. 

Dergelijke EV-stimulerende maatregelen zie je steeds vaker. Zo mag je bijvoorbeeld over een paar jaar niet meer laden en lossen in bepaalde binnensteden met een niet-elektrische bestelauto. In heel Nederland mag je vanaf 2030 (of volgens de EU-plannen: 2035) geen nieuwe auto’s verkopen die niet EV zijn. Volgens de nieuwste plannen gaat hetzelfde gelden voor vrachtauto’s per 2040. In de meer nabije toekomst (vermoedelijk juli 2023) moet je als groot-werkgever (100+FTE) zelfs de uitstoot van de vervoermiddelen van je personeel gaan rapporteren. Het laat zich raden dat je dan niet heel goed scoort met fossiele brandstofauto’s.

Dus: heeft onze mobiliteit nog toekomst? Voor wat betreft de fossiele brandstofauto’s is het antwoord waarschijnlijk een volmondig nee. Aan de andere kant: het gaat om de combinatie belasting en politiek. Of het allemaal zo doorgaat als het ons nu wordt voorgespiegeld, is dus de vraag. Zeker is wat mij betreft wel dat je – als je dat al zou willen – niet aan de vergroening van je wagenpark ontkomt.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).