Utrecht krijgt grootste smart grid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat maakt netbeheerder Stedin vandaag bekend.

In 2016 moet er begonnen worden met de uitrol van het smart grid-netwerk. Deelnemende gemeenten zijn naast Utrecht onder andere Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Woerden en Zeist.

In de Utrechtse wijk Lombok draait op dit moment al een proef met twintig smart grid laadpalen. De accu`s van auto’s die aan de laadpaal staan, worden wanneer er voldoende zonne- en windenergie is, opgeladen. Als er een tekort is aan groene energie, kunnen de auto’s energie terugleveren aan het netwerk. Automobilisten krijgen een vergoeding voor de stroom die ze terug leveren en kunnen zelf aangeven wanneer ze van plan zijn weg te rijden en voor hoever ze willen dat hun accu dan geladen is.

EV`s als energieopslagplek
“Met dit project willen we in Nederland de volle potentie van hernieuwbare energie benutten”, zegt Stedin-woordvoerder Harald Hanemaaijer. “Vraag en aanbod van zonne- en windenergie is altijd een uitdaging. Als je deze energie kunt opslaan, is dat een belangrijke ontwikkeling. Elektrische auto`s zijn een handig middel om dat te doen.”

Volgens Stedin kost het op dit moment zo`n 200 euro om een reguliere laadpaal `slim` te maken en het plaatsen van een reguliere laadpaal kost zo`n 1.500 euro. Volgens Hanemaaijer zal dit bedrag in de toekomst alleen maar dalen.
“Het huidige project in Lombok met twintig slimme laadpalen kost ongeveer een half miljoen euro. Maar dat is een pilot. Het uitrollen naar uiteindelijk duizend punten in de regio zal relatief minder kosten.”

Afgelopen zomer maakte de gemeente Utrecht bekend in 2020 zo`n tienduizend EV`s in de stad te hebben rondrijden. 

Op de foto: wethouder Lot van Hooijdonk opent afgelopen juni in Utrecht Lombok de eerste smart grid oplaadplaats. 

Utrecht krijgt grootste smart grid | Fleet&Mobility

Utrecht krijgt grootste smart grid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat maakt netbeheerder Stedin vandaag bekend.

In 2016 moet er begonnen worden met de uitrol van het smart grid-netwerk. Deelnemende gemeenten zijn naast Utrecht onder andere Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Woerden en Zeist.

In de Utrechtse wijk Lombok draait op dit moment al een proef met twintig smart grid laadpalen. De accu`s van auto’s die aan de laadpaal staan, worden wanneer er voldoende zonne- en windenergie is, opgeladen. Als er een tekort is aan groene energie, kunnen de auto’s energie terugleveren aan het netwerk. Automobilisten krijgen een vergoeding voor de stroom die ze terug leveren en kunnen zelf aangeven wanneer ze van plan zijn weg te rijden en voor hoever ze willen dat hun accu dan geladen is.

EV`s als energieopslagplek
“Met dit project willen we in Nederland de volle potentie van hernieuwbare energie benutten”, zegt Stedin-woordvoerder Harald Hanemaaijer. “Vraag en aanbod van zonne- en windenergie is altijd een uitdaging. Als je deze energie kunt opslaan, is dat een belangrijke ontwikkeling. Elektrische auto`s zijn een handig middel om dat te doen.”

Volgens Stedin kost het op dit moment zo`n 200 euro om een reguliere laadpaal `slim` te maken en het plaatsen van een reguliere laadpaal kost zo`n 1.500 euro. Volgens Hanemaaijer zal dit bedrag in de toekomst alleen maar dalen.
“Het huidige project in Lombok met twintig slimme laadpalen kost ongeveer een half miljoen euro. Maar dat is een pilot. Het uitrollen naar uiteindelijk duizend punten in de regio zal relatief minder kosten.”

Afgelopen zomer maakte de gemeente Utrecht bekend in 2020 zo`n tienduizend EV`s in de stad te hebben rondrijden. 

Op de foto: wethouder Lot van Hooijdonk opent afgelopen juni in Utrecht Lombok de eerste smart grid oplaadplaats.