Filerijden slechter dan 130 km/u

Redactie Redactie
• Laatste update:

De gemiddelde NOx-uitstoot van een Euro 6-personenauto is 36,9 procent hoger waar hij in een file rijdt dan bij normale verkeersdrukte op een 130 km/u-weg. De CO2-uitstoot ligt dan 46,7 procent hoger. Het gemiddelde van alle lichte voertuigen ligt op een verschil van 5,4 procent voor NOx en 38,5 procent CO2.

Wanneer de gemiddelde snelheid op de snelweg omlaag gaat, worden deze verschillen ook groter.

Uit het onderzoek van TNO wordt ook duidelijk wat het effect is van het verhogen van de gemiddelde snelheid op de luchtkwaliteit. Euro 6-auto’s stoten op 130 km/u-wegen 15,1 procent meer NOx en 4,6 procent meer CO2 uit dan op 120 km/u-wegen. Gemiddelde lichte voertuigen stoten 11,8 procent meer NOx en 3,8 procent meer CO2 uit op 130 km/u wegen.

Verschillende partijen, waaronder Groenlinks, D66 en PvdA, hadden om het TNO-onderzoek gevraagd omdat ze vraagtekens hadden bij het besluit van minister Schultz van Haegen om de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen naar 130 km/u.

Filerijden slechter dan 130 km/u | Fleet&Mobility

Filerijden slechter dan 130 km/u

Redactie Redactie
• Laatste update:

De gemiddelde NOx-uitstoot van een Euro 6-personenauto is 36,9 procent hoger waar hij in een file rijdt dan bij normale verkeersdrukte op een 130 km/u-weg. De CO2-uitstoot ligt dan 46,7 procent hoger. Het gemiddelde van alle lichte voertuigen ligt op een verschil van 5,4 procent voor NOx en 38,5 procent CO2.

Wanneer de gemiddelde snelheid op de snelweg omlaag gaat, worden deze verschillen ook groter.

Uit het onderzoek van TNO wordt ook duidelijk wat het effect is van het verhogen van de gemiddelde snelheid op de luchtkwaliteit. Euro 6-auto’s stoten op 130 km/u-wegen 15,1 procent meer NOx en 4,6 procent meer CO2 uit dan op 120 km/u-wegen. Gemiddelde lichte voertuigen stoten 11,8 procent meer NOx en 3,8 procent meer CO2 uit op 130 km/u wegen.

Verschillende partijen, waaronder Groenlinks, D66 en PvdA, hadden om het TNO-onderzoek gevraagd omdat ze vraagtekens hadden bij het besluit van minister Schultz van Haegen om de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen naar 130 km/u.