Autoregeling

Laatste update:

Fleet Lounge: Sturen op laden loont

Bas Bullens stelt zo'n 100 bezoekers van de Fleet Lounge op de hoogte van de laatste laadpaaltrends en -ontwikkelingen. (Foto: Expomotion)

Door alle kosten van de EV-rijders in je wagenpark inzichtelijk te maken en ze te sturen naar de juiste laadpalen, kun je volgens Bas Bullens van Essent veel geld besparen.

Tijdens de Fleet Lounge, die gisteren plaats vond in Van der Valk Hotel Houten, sprak Bas Bullens, salesmanager E-mobility bij Essent, over de ontwikkelingen op het gebied van laadpalen. Met als thema ‘Ziet u door het laadpalenbos de laadpaal nog staan?’, leidde Bullens de zaal met zo’n honderd bezoekers langs de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van techniek, politiek en gebruik.

Zo kwam hij nog even terug op het besluit van het Europees Parlement dat ondernemers vanaf 2020 voor iedere tien parkeerplaatsen bij zijn bedrijf minimaal één laadpaal moet plaatsen.

Hogere leasenorm voor EV’s

Elektrische auto’s hebben de wind mee, stelt Bullens. Steeds meer corporates hebben voor een EV een hogere leasenorm voor medewerkers dan voor een conventionele auto, zodat ze toch die duurdere EV kunnen leasen. Nu is de tijd gekomen om ook in het mobiliteitsbeleid aan te passen aan alle mogelijkheden en veranderingen in de EV-markt, meent Bullens.

Hij wijst dan onder andere op sturing van EV-rijders naar de juiste laadpalen. Om zijn betoog kracht bij te zetten, heeft Bullens een rekensom gemaakt. “Het inschatten van brandstofkosten door een fleetmanager is vrij eenvoudig. Dat blijkt lastiger te zijn voor stroomkosten, daarom is sturing extra belangrijk.”

  Thuis Kantoor Publiek Snellaad Mix thuis & kantoor Mix publiek & snelladen
kWh / km 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Totaal kWH 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
kWh tarief in € 0,20 0,13 0,33 0,59 0,17 0,46
Jaarlijkse kosten in € 1.200 780 1.980 3.540 990 2.760

Er wordt in het rekenvoorbeeld van Bullens onderscheid gemaakt tussen thuisladen, kantoorladen, publiek laden en snelladen (zie tabel). “Berijders die alleen thuis en op kantoor laden, zijn gemiddeld 990 euro kwijt aan stroomkosten. Berijders die alleen publiek en snelladen, zijn gemiddeld 2.760 euro aan stroomkosten kwijt. Dat is een verschil van 279 procent, zo krijg je al gauw het Outlander-effect. Sturing op laden loont dus duidelijk. Opvallend is daarnaast dat bij 5 procent brandstofverschil mensen met een benzine- of dieselauto omrijden. Bij EV’s merken we nog helemaal geen gedragsverandering op prijs.”

Roamingkosten

Beter inzicht op de kosten en het verbruik is volgens Bullens de moeite waard. Dat op laadpalen niet direct een prijs te zien is, zoals dat bij brandstoffen wel is, maakt dat niet eenvoudig. “Nu moet je daarvoor een app checken en komt er vaak nog een opslag bovenop die prijs aan de leverancier van de pas. Er is nu nog te weinig inzicht in het verbruik, het gebruik, de tarieven, maar vooral ook alle bijkomende kosten zoals roamingkosten.”

De volgende Fleet Lounge vindt plaats op 13 november tijdens de Bestelauto Expo 2018 in Expo Houten. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Fleet Lounge: Sturen op laden loont | Fleet&Mobility

Fleet Lounge: Sturen op laden loont

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Bas Bullens stelt zo'n 100 bezoekers van de Fleet Lounge op de hoogte van de laatste laadpaaltrends en -ontwikkelingen. (Foto: Expomotion)

Tijdens de Fleet Lounge, die gisteren plaats vond in Van der Valk Hotel Houten, sprak Bas Bullens, salesmanager E-mobility bij Essent, over de ontwikkelingen op het gebied van laadpalen. Met als thema ‘Ziet u door het laadpalenbos de laadpaal nog staan?’, leidde Bullens de zaal met zo’n honderd bezoekers langs de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van techniek, politiek en gebruik.

Zo kwam hij nog even terug op het besluit van het Europees Parlement dat ondernemers vanaf 2020 voor iedere tien parkeerplaatsen bij zijn bedrijf minimaal één laadpaal moet plaatsen.

Hogere leasenorm voor EV’s

Elektrische auto’s hebben de wind mee, stelt Bullens. Steeds meer corporates hebben voor een EV een hogere leasenorm voor medewerkers dan voor een conventionele auto, zodat ze toch die duurdere EV kunnen leasen. Nu is de tijd gekomen om ook in het mobiliteitsbeleid aan te passen aan alle mogelijkheden en veranderingen in de EV-markt, meent Bullens.

Hij wijst dan onder andere op sturing van EV-rijders naar de juiste laadpalen. Om zijn betoog kracht bij te zetten, heeft Bullens een rekensom gemaakt. “Het inschatten van brandstofkosten door een fleetmanager is vrij eenvoudig. Dat blijkt lastiger te zijn voor stroomkosten, daarom is sturing extra belangrijk.”

  Thuis Kantoor Publiek Snellaad Mix thuis & kantoor Mix publiek & snelladen
kWh / km 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Totaal kWH 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
kWh tarief in € 0,20 0,13 0,33 0,59 0,17 0,46
Jaarlijkse kosten in € 1.200 780 1.980 3.540 990 2.760

Er wordt in het rekenvoorbeeld van Bullens onderscheid gemaakt tussen thuisladen, kantoorladen, publiek laden en snelladen (zie tabel). “Berijders die alleen thuis en op kantoor laden, zijn gemiddeld 990 euro kwijt aan stroomkosten. Berijders die alleen publiek en snelladen, zijn gemiddeld 2.760 euro aan stroomkosten kwijt. Dat is een verschil van 279 procent, zo krijg je al gauw het Outlander-effect. Sturing op laden loont dus duidelijk. Opvallend is daarnaast dat bij 5 procent brandstofverschil mensen met een benzine- of dieselauto omrijden. Bij EV’s merken we nog helemaal geen gedragsverandering op prijs.”

Roamingkosten

Beter inzicht op de kosten en het verbruik is volgens Bullens de moeite waard. Dat op laadpalen niet direct een prijs te zien is, zoals dat bij brandstoffen wel is, maakt dat niet eenvoudig. “Nu moet je daarvoor een app checken en komt er vaak nog een opslag bovenop die prijs aan de leverancier van de pas. Er is nu nog te weinig inzicht in het verbruik, het gebruik, de tarieven, maar vooral ook alle bijkomende kosten zoals roamingkosten.”

De volgende Fleet Lounge vindt plaats op 13 november tijdens de Bestelauto Expo 2018 in Expo Houten.