DHL en Ford presenteren elektrische bestelauto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden beide bedrijven in een persbericht.

De Streetscooter XL werd in juni aangekondigd. Nu is het eerste exemplaar in gebruik genomen door DHL Deutsche Post. Tot het eind van het jaar zal het bedrijf er 150 in gebruik nemen. Eind 2018 moeten het er 2.500 zijn. De bestelauto zal worden ingezet in grote steden en agglomeraties.

De bestelauto is gebouwd op basis van het chassis van de Ford Transit en is uitgerust met een modulair batterijsysteem van 30 tot 90 kWh. Daarmee haalt de bestelauto een actieradius van 80 tot 200 km. De laadcapaciteit bedraagt 22 kW, waarbij de accu’s in gemiddeld drie uur kunnen worden opgeladen.

Met elke Streetscooter XL bespaart DHL Deutsche Post 1.900 liter diesel en ongeveer 5 ton CO2. De volledige geplande vloot van 2.500 voertuigen moet jaarlijks 12.500 ton CO2 en 4,75 miljoen liter brandstof besparen, zo rekent het bedrijf voor.

Rijbewijs

De maximaal toegestane massa van het voertuig bedraagt 4.250 kilo. Daarmee mag de Streetscooter Work XL onder de geldende rijbewijsregels alleen met rijbewijs C bestuurd worden. Onlangs verleende de Europese Commissie Nederland echter een ontheffing: elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kilo mogen de komende vijf jaar met rijbewijs B worden bestuurd.

In 2014 nam DHL Deutsche Post de startup Streetscooter over, een spinoff van de TU Aken. In het komende nummer van Fleet&Mobility zegt Alexander Edenhofer, woordvoerder elektromobiliteit bij DHL Deutsche Post, dat het bedrijf tot die stap besloot omdat de traditionele autofabrikanten geen haast maakten met het ontwikkelen van elektrische bedrijfswagens.

Net als de kleinere Streetscooters, de Work en de Work L, zal ook de Work XL voor andere bedrijven beschikbaar zijn, via leasepartner Alphabet. Eerder maakte supermarktketen Jumbo bekend enkele Streetscooters op proef te hebben voor het bezorgen van boodschappen in steden.

DHL en Ford presenteren elektrische bestelauto | Fleet&Mobility

DHL en Ford presenteren elektrische bestelauto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden beide bedrijven in een persbericht.

De Streetscooter XL werd in juni aangekondigd. Nu is het eerste exemplaar in gebruik genomen door DHL Deutsche Post. Tot het eind van het jaar zal het bedrijf er 150 in gebruik nemen. Eind 2018 moeten het er 2.500 zijn. De bestelauto zal worden ingezet in grote steden en agglomeraties.

De bestelauto is gebouwd op basis van het chassis van de Ford Transit en is uitgerust met een modulair batterijsysteem van 30 tot 90 kWh. Daarmee haalt de bestelauto een actieradius van 80 tot 200 km. De laadcapaciteit bedraagt 22 kW, waarbij de accu’s in gemiddeld drie uur kunnen worden opgeladen.

Met elke Streetscooter XL bespaart DHL Deutsche Post 1.900 liter diesel en ongeveer 5 ton CO2. De volledige geplande vloot van 2.500 voertuigen moet jaarlijks 12.500 ton CO2 en 4,75 miljoen liter brandstof besparen, zo rekent het bedrijf voor.

Rijbewijs

De maximaal toegestane massa van het voertuig bedraagt 4.250 kilo. Daarmee mag de Streetscooter Work XL onder de geldende rijbewijsregels alleen met rijbewijs C bestuurd worden. Onlangs verleende de Europese Commissie Nederland echter een ontheffing: elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kilo mogen de komende vijf jaar met rijbewijs B worden bestuurd.

In 2014 nam DHL Deutsche Post de startup Streetscooter over, een spinoff van de TU Aken. In het komende nummer van Fleet&Mobility zegt Alexander Edenhofer, woordvoerder elektromobiliteit bij DHL Deutsche Post, dat het bedrijf tot die stap besloot omdat de traditionele autofabrikanten geen haast maakten met het ontwikkelen van elektrische bedrijfswagens.

Net als de kleinere Streetscooters, de Work en de Work L, zal ook de Work XL voor andere bedrijven beschikbaar zijn, via leasepartner Alphabet. Eerder maakte supermarktketen Jumbo bekend enkele Streetscooters op proef te hebben voor het bezorgen van boodschappen in steden.