Inkoopmanagement

Laatste update:

Bovag-studie: dieselafzet halveert in 2030

Er wordt fors minder getankt en veel meer geladen (Foto: Shutterstock).

Ten opzichte van 2021 zal in 2030 in een gangbaar scenario voor personenauto’s en bestelwagens ongeveer de helft minder diesel en bijna een kwart minder benzine worden getankt. Dat blijkt uit het nieuwe scenario-onderzoek dat VMS Insight uitvoerde in opdracht van Bovag. Voor vrachtverkeer wordt rekening gehouden met 18 procent minder diesel.

Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens het Bovag Brandstofdebat in Utrecht. De onderzoekers hebben drie scenario’s uitgewerkt, die zijn gericht op de ontwikkeling van de brandstofmarkt tot 2025 en 2030, ten opzichte van 2021. Hier is rekening gehouden met “alle mogelijke factoren”, aldus Bovag, zoals de verwachte economische ontwikkelingen van het CPB en het effect daarvan op de omvang van het wagenpark en op kilometrages. Ook alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en andere alternatieve brandstoffen zijn in ogenschouw genomen; zoals milieuzones, subsidies, de Europese Green Deal en de visie van autofabrikanten. In Nederland is al lange tijd een trend gaande van een daling van het aantal dieselauto’s ten faveure van (hybride) elektrische. Ook de verwachte toename van thuiswerken zijn meegenomen.

Minder diesel, meer stroom

Volgens het meest gangbare scenario wordt er in 2030 nog maar 1,3 miljard liter diesel getankt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens, tegenover 2,6 miljard in 2021. Dat was al bijna 800 miljoen liter minder dan in 2018. Voor trucks en overige voertuigen wordt rekening gehouden met ongeveer 18 procent minder afzet van diesel in 2030. De totale afname in dieselliters bedraagt zodoende ongeveer een derde.

Voor benzineauto’s geldt dat er naar verwachting 22 procent minder liters getankt gaan worden in 2030 dan de ruim 5 miljard in 2021. Voor LPG wordt gerekend op een afzet van zo’n 70 miljoen liter, tegen bijna 200 miljoen in 2021. Tegelijkertijd zal de vraag naar elektriciteit flink toenemen, met wel 600 procent, terwijl de afzet van waterstof in 2030 ten opzichte van 2021 met tienduizenden procenten toe gaat nemen.Lees in Fleet&Mobility 1-2022 alles over alternatieve brandstoffen.

Bovag-studie: dieselafzet halveert in 2030 | Fleet&Mobility

Bovag-studie: dieselafzet halveert in 2030

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er wordt fors minder getankt en veel meer geladen (Foto: Shutterstock).

Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens het Bovag Brandstofdebat in Utrecht. De onderzoekers hebben drie scenario’s uitgewerkt, die zijn gericht op de ontwikkeling van de brandstofmarkt tot 2025 en 2030, ten opzichte van 2021. Hier is rekening gehouden met “alle mogelijke factoren”, aldus Bovag, zoals de verwachte economische ontwikkelingen van het CPB en het effect daarvan op de omvang van het wagenpark en op kilometrages. Ook alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en andere alternatieve brandstoffen zijn in ogenschouw genomen; zoals milieuzones, subsidies, de Europese Green Deal en de visie van autofabrikanten. In Nederland is al lange tijd een trend gaande van een daling van het aantal dieselauto’s ten faveure van (hybride) elektrische. Ook de verwachte toename van thuiswerken zijn meegenomen.

Minder diesel, meer stroom

Volgens het meest gangbare scenario wordt er in 2030 nog maar 1,3 miljard liter diesel getankt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens, tegenover 2,6 miljard in 2021. Dat was al bijna 800 miljoen liter minder dan in 2018. Voor trucks en overige voertuigen wordt rekening gehouden met ongeveer 18 procent minder afzet van diesel in 2030. De totale afname in dieselliters bedraagt zodoende ongeveer een derde.

Voor benzineauto’s geldt dat er naar verwachting 22 procent minder liters getankt gaan worden in 2030 dan de ruim 5 miljard in 2021. Voor LPG wordt gerekend op een afzet van zo’n 70 miljoen liter, tegen bijna 200 miljoen in 2021. Tegelijkertijd zal de vraag naar elektriciteit flink toenemen, met wel 600 procent, terwijl de afzet van waterstof in 2030 ten opzichte van 2021 met tienduizenden procenten toe gaat nemen.Lees in Fleet&Mobility 1-2022 alles over alternatieve brandstoffen.