Alphabet brengt Mobility Budget op de markt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het Mobility Budget bestaat uit een vast en een variabel deel. “Een traditionele reiskostenvergoeding is een vast bedrag waar de werknemer alles van moet betalen. De praktijk leert dat wanneer dit budget op is, de berijder vaak stopt met reizen, en dat wil je als werkgever niet”, vertelt Anne Brons, directeur business development bij Alphabet Nederland. “Door een vast en variabel gedeelte in te stellen, willen we dat voorkomen en tegelijk de kosten voor berijders inzichtelijk maken. Op die manier worden ze gestimuleerd bewuste keuzes te maken over hoe veel en hoe ze reizen.”

Met Mobility Budget krijgen wagenparkbeheerders en berijders inzicht in de gereden kilometers en gemaakte kosten. De reisbewegingen worden gebundeld op één factuur wat de administratieve last voor de werkgever verkleint.

Daarnaast kan Alphabet de mobiliteitsdiensten leveren. Behalve leaseauto’s zijn dat bijvoorbeeld deelauto’s van Alphacity en ov-kaarten.

Geen vervanging leaseauto
De eerste bedrijven die naar verwachting met Mobility Budget gaan werken zijn grote corporates, maar ook de grotere mkb’s, verwacht Brons. “Er zijn eigenlijk drie motieven voor bedrijven om hier gebruik van te maken: verduurzamen van de mobiliteit, werknemers meer flexibiliteit bieden en kostenbesparing. En dat geldt niet alleen voor bedrijven vanaf duizend auto’s.”

Mobility Budget is geen vervanging voor de leaseauto, vervolgt Brons. “Zie het eerder als een HRM-tool. Mensen kunnen gewoon hun leaseauto blijven rijden, maar ze gaan de brandstof zelf uit hun budget betalen. Op dit moment hebben berijders geen incentive om zuiniger te gaan rijden, en met Mobility Budget kun je dat als werkgever wel bieden.”