‘Werkwijze leasing moet op de schop’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bedrijven willen steeds minder autokilometers maken en leasemaatschappijen reageren hierop door de nadruk te leggen op zuinigere auto’s en het aanbieden van mobiliteitskaarten. “Dat lijkt vooruitstrevend en in lijn met verklaringen dat leasebedrijven hun klanten breed van dienst willen zijn, maar zolang lessors hun businessmodel niet aanpassen zal de uitvoering van leasecontracten botsen met de nieuwe mobiliteitsmodellen van hun klanten”, aldus Hindriks.

Volgens Hindriks moeten leasemaatschappijen op drie punten hun modellen aanpassen om echt diensten te kunnen leveren die aansluiten bij de wensen van de klant.

Vast versus variabel
Zo zouden leasemaatschappijen een separate kostennotering moeten maken voor bezit en gebruik van de auto. Zo wordt inzichtelijk gemaakt wat de vaste kosten (verzekering, belasting, administratie) en de kosten per gereden kilometer (brandstof, ROB) zijn. Bedrijven die streven naar het terugdringen van autokilometers en hun berijders meer willen betrekken bij de kosten, moeten inzicht krijgen in deze twee categorieën kosten.

Achteraf factureren
Daarnaast zouden leasemaatschappijen standaard het leasebedrag achteraf moeten factureren. Op dit moment wordt op basis van een voorcalculatie gefactureerd. Deze werkwijze zorgt voor rust in de administratie, maar ook voor een grote stroom correctiefacturen. Bovendien moeten voor bedrijven die met budgetten werken de uitgaven in verhouding staan tot het gebruik.

Kortere looptijd
Tot slot zou de contractduur beduidend korter moeten zijn. De afgelopen jaren zijn de looptijden vooral langer geworden om kosten te drukken. Het risico op boetes door voortijdig beëindigen is hierbij echter ook groter. De kosten van een kortere looptijd worden deels gecompenseerd doordat de eindecontractauto couranter is. Overigens betekent een kortere looptijd volgens Hindriks niet dat de auto dan verplicht vervangen moet worden, maar dat dit zonder afkoopkosten moet kunnen.