`Meeste 14%-auto`s niet gewenst voor zakelijk gebruik’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) signaleerde de afname en vindt de auto’s die overblijven over het algemeen niet geschikt voor veelvuldig zakelijk gebruik.

“In 2015 vallen vrijwel alleen nog elektrische en plug-ins in de lage bijtellingscategorieën”, aldus Snel. “Vanaf komend jaar zijn dat vooral kleine en compacte auto’s die niet aansluiten bij de behoefte van de doorsnee zakelijke rijder. Alleen de Audi A3, Peugeot 308, Lexus CT-serie, Skoda Octavia, Seat Leon, VW Golf en Toyota Auris zijn nog van enig formaat in 2014 in de 14 procent bijtelling. Maar de dit jaar zo populaire Volvo V40 doet volgend jaar niet meer mee in deze categorie”, zegt Snel.

Weinig variatie op de weg
“De trend is al jaren dat er steeds meer kleine auto’s nieuw worden verkocht. De kans is aanwezig dat mensen nog kleiner gaan rijden. De variatie op de wegen zal nog minder zijn dan nu.” Snel verwacht niet dat het afnemende aanbod in het 14 procentsregime betekent dat betekent dat mensen hun leaseauto gedag zeggen. “De verschuiving van veel auto’s van 14 procent naar 20 procent krijgt vooral invloed op wát er geleased wordt, niet op hoeveel. Fabrikanten die geen auto’s in de categorieën 0, 7, 14 of 20 procent hebben, krijgen het nog zwaarder.”