Leasing en verhuur

Laatste update:

Driekwart nieuwe auto’s duurder in 2014

Van driekwart van de nieuwe auto`s stijgt dit jaar de consumentenprijs. Bij deze auto`s neemt de prijs gemiddeld 995 euro toe als effect van de bpm-maatregelen. Van het huidige aanbod wordt 23 procent juist gemiddeld 408 euro goedkoper. Dat meldt Leaseplan.

Dit jaar krijgen werkgevers en werknemers dus te maken met zwaardere lasten op hun auto’s door de nieuwe staffeling van de bijtellingscategorieën, het vervallen van de mrb-vrijstelling en het aangepaste bpm-tarief voor bijna alle auto’s voor wagenparkbeheerders. Leaseplan maakt daarbij wel de aantekening dat importeurs nog kunnen besluiten in te spelen op deze ontwikkeling en de prijzen van nieuwe auto’s aanpassen.

De Volvo V40 is de meeste bestelde auto bij Leaseplan in het laatste kwartaal van 2013. De Ford Focus en de Renault Mégane Estate volgen op respectievelijk de tweede en derde plaats. Over heel 2013 is de Renault Mégane Estate de grote winnaar.

Rekenvoorbeeld
Uit een rekenvoorbeeld blijkt dat leaserijders voor de Volvo V40 D2 Base 5d Diesel Hatchback dit jaar 811,04 euro meer bijtelling betalen in vergelijking met 2013. Dat is een verschil van ruim 67 euro per maand.

Leaseplan verwacht dan ook dat werkgevers en leaserijders in 2014 kritischer worden op de kosten van (lease)auto’s.De lastenverzwaring valt in een moeizaam economisch klimaat, waarin bedrijven zuinig zijn met de aanschaf en vervanging van bedrijfswagens. Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland, voorspelt dat 2014 een spannend jaar wordt. “Het is vooral afwachten wat werkgevers gaan doen. Gaan zij hun normleasetarieven indexeren, zodat de werknemer die dit jaar een auto mag bestellen in dezelfde auto kan rijden als zijn collega die vorig een auto heeft besteld? Of blijven de tarieven gelijk, waardoor de leaserijder straks gedwongen is om te kiezen voor een goedkopere auto of een hogere eigen bijdrage?”

Beperkter aanbod 14 procent
Kleinherenbrink concludeert dat de fiscale maatregelen het wagenpark hebben verschoond. “Maar deze prestaties ten spijt staan we nu wel voor een aantal uitdagingen. Het aanbod van voor leaserijders aantrekkelijke auto’s met 14 procent bijtelling wordt steeds beperkter.” Zo bieden op dit moment alleen Skoda (Octavia), Seat (Leon) Audi (A3), Peugeot (308), Lexus (CT), Toyota (Auris) en VW (Golf) zakelijk aantrekkelijke modellen in deze 14%-categorie.

De roep van de overheid om betaling naar gebruik wordt de komende jaren groter, volgens Kleinherenbrink. “Het is tijd voor de overheid om een vertaalslag in het beleid te maken, van het stimuleren van een bepaalde autokeuze naar het stimuleren van bewust autogebruik.”

Het afgelopen jaar viel bijna 60 procent van de nieuwe auto’s in de zuinige 0 en 14 procent bijtellingcategorieën. Het aandeel auto’s met hoge uitstoot en 25 procent bijtelling is het afgelopen jaar gehalveerd tot 15 procent.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Driekwart nieuwe auto’s duurder in 2014 | Fleet&Mobility

Driekwart nieuwe auto’s duurder in 2014

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit jaar krijgen werkgevers en werknemers dus te maken met zwaardere lasten op hun auto’s door de nieuwe staffeling van de bijtellingscategorieën, het vervallen van de mrb-vrijstelling en het aangepaste bpm-tarief voor bijna alle auto’s voor wagenparkbeheerders. Leaseplan maakt daarbij wel de aantekening dat importeurs nog kunnen besluiten in te spelen op deze ontwikkeling en de prijzen van nieuwe auto’s aanpassen.

De Volvo V40 is de meeste bestelde auto bij Leaseplan in het laatste kwartaal van 2013. De Ford Focus en de Renault Mégane Estate volgen op respectievelijk de tweede en derde plaats. Over heel 2013 is de Renault Mégane Estate de grote winnaar.

Rekenvoorbeeld
Uit een rekenvoorbeeld blijkt dat leaserijders voor de Volvo V40 D2 Base 5d Diesel Hatchback dit jaar 811,04 euro meer bijtelling betalen in vergelijking met 2013. Dat is een verschil van ruim 67 euro per maand.

Leaseplan verwacht dan ook dat werkgevers en leaserijders in 2014 kritischer worden op de kosten van (lease)auto’s.De lastenverzwaring valt in een moeizaam economisch klimaat, waarin bedrijven zuinig zijn met de aanschaf en vervanging van bedrijfswagens. Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland, voorspelt dat 2014 een spannend jaar wordt. “Het is vooral afwachten wat werkgevers gaan doen. Gaan zij hun normleasetarieven indexeren, zodat de werknemer die dit jaar een auto mag bestellen in dezelfde auto kan rijden als zijn collega die vorig een auto heeft besteld? Of blijven de tarieven gelijk, waardoor de leaserijder straks gedwongen is om te kiezen voor een goedkopere auto of een hogere eigen bijdrage?”

Beperkter aanbod 14 procent
Kleinherenbrink concludeert dat de fiscale maatregelen het wagenpark hebben verschoond. “Maar deze prestaties ten spijt staan we nu wel voor een aantal uitdagingen. Het aanbod van voor leaserijders aantrekkelijke auto’s met 14 procent bijtelling wordt steeds beperkter.” Zo bieden op dit moment alleen Skoda (Octavia), Seat (Leon) Audi (A3), Peugeot (308), Lexus (CT), Toyota (Auris) en VW (Golf) zakelijk aantrekkelijke modellen in deze 14%-categorie.

De roep van de overheid om betaling naar gebruik wordt de komende jaren groter, volgens Kleinherenbrink. “Het is tijd voor de overheid om een vertaalslag in het beleid te maken, van het stimuleren van een bepaalde autokeuze naar het stimuleren van bewust autogebruik.”

Het afgelopen jaar viel bijna 60 procent van de nieuwe auto’s in de zuinige 0 en 14 procent bijtellingcategorieën. Het aandeel auto’s met hoge uitstoot en 25 procent bijtelling is het afgelopen jaar gehalveerd tot 15 procent.