KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief

Redactie Redactie

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 200 topmanagers in de internationale auto-industrie. Zij zijn geïnterviewd over de verwachte ontwikkelingen in de komende vijf tot vijftien jaar.

Prijs is leidend
Volgens Haijo Kampinga, bij KPMG verantwoordelijk voor de automobielsector, willen consumenten wel innovatieve producten, maar mag het niks extra`s kosten. “Mits het natuurlijk gesubsidieerd wordt.” Daarom kiezen consumenten volgens KPMG steeds minder voor klimaatvriendelijke, dure aandrijftechnieken als elektriciteit, aardgas of biodiesel. “Klimaatvriendelijk is niet per definitie zuinig voor de portemonnee. Voor consumenten is de prijs nog steeds leidend bij aanschaf van een nieuwe auto. Of milieuvriendelijke, elektrisch aangedreven auto’s een succes worden, hangt dus vooral af van de prijs, en van overheidssubsidies en belastingmaatregelen.” De ondervraagde managers denken dat consumenten uit opkomende markten waaronder Brazilië, Rusland, India en China wel vaker kiezen voor deze `groene` voertuigen. “Zeker in de gevestigde landen, de VS en West- Europa bijvoorbeeld, blijven conventionele aandrijvingen de komen jaren leidend. Daarom zal absoluut nog worden geïnvesteerd in het nog zuiniger maken van deze benzine- en dieselmotoren.”

Hybride motoren in trek
De ondervraagden zien in het elektrische segment vooral groei in het aantal plug-in hybrides, zowel in Japan, West-Europa en Noord-Amerika als de opkomende markten. Kampinga: “Veel topmerken hebben er dan ook voor gekozen om hybride motoren in het hogere segment te introduceren, zoals bijvoorbeeld de Mercedes S500, de BMW i8 en de Lexus CT 200h. Dat de sector de komende tijd investeert in het zuiniger en minder milieubelastend maken van conventionele verbrandingsmotoren kan betekenen dat een verdergaande ontwikkeling van hybride motoren tot stilstand komt.”

KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief | Fleet&Mobility

KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief

Redactie Redactie

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 200 topmanagers in de internationale auto-industrie. Zij zijn geïnterviewd over de verwachte ontwikkelingen in de komende vijf tot vijftien jaar.

Prijs is leidend
Volgens Haijo Kampinga, bij KPMG verantwoordelijk voor de automobielsector, willen consumenten wel innovatieve producten, maar mag het niks extra`s kosten. “Mits het natuurlijk gesubsidieerd wordt.” Daarom kiezen consumenten volgens KPMG steeds minder voor klimaatvriendelijke, dure aandrijftechnieken als elektriciteit, aardgas of biodiesel. “Klimaatvriendelijk is niet per definitie zuinig voor de portemonnee. Voor consumenten is de prijs nog steeds leidend bij aanschaf van een nieuwe auto. Of milieuvriendelijke, elektrisch aangedreven auto’s een succes worden, hangt dus vooral af van de prijs, en van overheidssubsidies en belastingmaatregelen.” De ondervraagde managers denken dat consumenten uit opkomende markten waaronder Brazilië, Rusland, India en China wel vaker kiezen voor deze `groene` voertuigen. “Zeker in de gevestigde landen, de VS en West- Europa bijvoorbeeld, blijven conventionele aandrijvingen de komen jaren leidend. Daarom zal absoluut nog worden geïnvesteerd in het nog zuiniger maken van deze benzine- en dieselmotoren.”

Hybride motoren in trek
De ondervraagden zien in het elektrische segment vooral groei in het aantal plug-in hybrides, zowel in Japan, West-Europa en Noord-Amerika als de opkomende markten. Kampinga: “Veel topmerken hebben er dan ook voor gekozen om hybride motoren in het hogere segment te introduceren, zoals bijvoorbeeld de Mercedes S500, de BMW i8 en de Lexus CT 200h. Dat de sector de komende tijd investeert in het zuiniger en minder milieubelastend maken van conventionele verbrandingsmotoren kan betekenen dat een verdergaande ontwikkeling van hybride motoren tot stilstand komt.”