Leasing en verhuur

Laatste update:

Helft EV-rijders laadt alleen thuis

EV-rijders laden vooral in de ochtend- en middaguren. Gebruikers sluiten de auto – ongeacht het accuniveau – aan op het werk en bij thuiskomst. Zodra de accu vol is, wordt de auto meestal niet ontkoppeld of verplaatst. Laadpunten blijven hierdoor langer bezet dan voor het opladen nodig is. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Het laadgedrag van EV-rijders is aan de hand van 1 miljoen laadtransacties en diverse interviews in kaart gebracht in het rapport ‘Master Thesis Charging behaviour of Dutch EV drivers’. RVO heeft samen met de Universiteit van Utrecht in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken een data-analyse gemaakt van laadgegevens bij elektrisch rijden.

Laadlocaties
Veel EV-rijders laden op bij punten die ze al kennen en van de onderzochte groep gebruikt bijna de helft, 46 procent, slechts één laadpunt. Dat is vaak het laadpunt bij huis. Twintig procent gebruikt twee verschillende laadlocaties, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Vier procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.

Volgens de RVO is er nog veel te verbeteren in de laadpatronen van EV-rijders, maar ook in de manier waarop de EV-infrastructuur nu is ingericht. In het rapport worden diverse tips gegeven. Zo moeten EV-rijders beter worden voorgelicht en gestimuleerd worden om de auto te ontkoppelen van een openbaar laadpunt bij een volle accu. Bij publieke laadpunten moet een laadparkeerbeleid en slimme laadtechnologie voor EV’s worden toegepast. De semipublieke laadpunten moeten ook ’s nachts worden opengesteld.

Lees het volledige rapport hier.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Helft EV-rijders laadt alleen thuis | Fleet&Mobility

Helft EV-rijders laadt alleen thuis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het laadgedrag van EV-rijders is aan de hand van 1 miljoen laadtransacties en diverse interviews in kaart gebracht in het rapport ‘Master Thesis Charging behaviour of Dutch EV drivers’. RVO heeft samen met de Universiteit van Utrecht in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken een data-analyse gemaakt van laadgegevens bij elektrisch rijden.

Laadlocaties
Veel EV-rijders laden op bij punten die ze al kennen en van de onderzochte groep gebruikt bijna de helft, 46 procent, slechts één laadpunt. Dat is vaak het laadpunt bij huis. Twintig procent gebruikt twee verschillende laadlocaties, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Vier procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.

Volgens de RVO is er nog veel te verbeteren in de laadpatronen van EV-rijders, maar ook in de manier waarop de EV-infrastructuur nu is ingericht. In het rapport worden diverse tips gegeven. Zo moeten EV-rijders beter worden voorgelicht en gestimuleerd worden om de auto te ontkoppelen van een openbaar laadpunt bij een volle accu. Bij publieke laadpunten moet een laadparkeerbeleid en slimme laadtechnologie voor EV’s worden toegepast. De semipublieke laadpunten moeten ook ’s nachts worden opengesteld.

Lees het volledige rapport hier.