Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden lager dan gedacht’

In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi E-tron erg populair. (Foto: Shutterstock)

Kopers van een Tesla Model 3 komen uit alle segmenten, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. 

Leaserijders die kozen voor een volledig elektrische auto zijn een EV gaan rijden die gemiddeld 24 euro duizend duurder was dan de ‘fossiele’ auto die ze anders hadden gereden. De berekeningen met betrekking tot gederfde belastinginkomsten, kloppen daarom niet. Dat meldt de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Volgens Tweede Kamerleden bedroeg de belastingkorting vorig jaar 700 miljoen euro. Volgens de VER is dat echter veel minder, al kan het niet zeggen hoeveel minder.

In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi E-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95 procent van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs zelfs bijna 44.000 euro, berekende de VER. Dit jaar is de Tesla Model 3 erg in trek. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. 

De versnelde afbouw van de EV stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden, concludeert de VER. Populaire modellen raken al in 2021 hun bijtellingsvoordeel kwijt.

‘Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden lager dan gedacht’ | Fleet&Mobility

‘Gederfde inkomsten overheid door elektrisch rijden lager dan gedacht’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi E-tron erg populair. (Foto: Shutterstock)

Leaserijders die kozen voor een volledig elektrische auto zijn een EV gaan rijden die gemiddeld 24 euro duizend duurder was dan de ‘fossiele’ auto die ze anders hadden gereden. De berekeningen met betrekking tot gederfde belastinginkomsten, kloppen daarom niet. Dat meldt de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Volgens Tweede Kamerleden bedroeg de belastingkorting vorig jaar 700 miljoen euro. Volgens de VER is dat echter veel minder, al kan het niet zeggen hoeveel minder.

In 2018 waren vooral de duurdere EV’s zoals de Tesla Model S/X, Jaguar I-pace en Audi E-tron erg populair. Specifiek voor deze groep bleek dat 95 procent van de kopers een duurdere EV kocht dan hun voormalige auto. In die gevallen was de gemiddelde meerprijs zelfs bijna 44.000 euro, berekende de VER. Dit jaar is de Tesla Model 3 erg in trek. Uit het onderzoek blijkt dat kopers van deze auto van alle merken vandaan komen, van het kleine A-segment tot de grotere middenklassers in het D-segment. 

De versnelde afbouw van de EV stimulering zal volgens de VER vanaf 2021 niet meer voldoende zijn om de zakelijke rijder te verleiden tot de overstap vanuit hun fossiele auto. Het beoogde doel van het kabinet om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen zal daarom niet gehaald worden, concludeert de VER. Populaire modellen raken al in 2021 hun bijtellingsvoordeel kwijt.