Leasebranche maakt betalingsregeling bespreekbaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Ondernemers die krap bij kas zitten door de coronacrisis kunnen om uitstel van betaling vragen. (Foto: Shutterstock)

De leasemarkt zal zelf voorlopig nog niet onder al te veel druk van de coronacrisis komen te staan, verwachten verschillende lease-experts. De markt heeft als groot voordeel dat het werkt met langlopende contracten en de cashflow daardoor niet direct onder druk komt te staan, stellen ze in vakblad Automotive, dat deze dagen de impact van de coronacrisis op de autobranche nauwgezet volgt

Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig adviseur en betrokken bij de Europese koepelorganisatie van leasebedrijven Leaseurope, verwacht dat de coronacrisis op korte termijn minder impact heeft op leasemaatschappijen dan op andere sectoren. “Dat de verhuurbranche hard wordt geraakt, is logisch: er wordt nauwelijks meer gereisd, zowel zakelijk als privé, en dat voelt die markt direct. Hetzelfde geldt voor de retail. Bij leasemaatschappijen lopen contracten lang door. In veel gevallen is de leaseauto ook onderdeel van een functie, die vervalt niet zomaar. De impact heeft wel te maken met je klantenportefeuille: als daar veel MKB’ers inzitten, zal een bedrijf er meer van voelen omdat die markt ook hard wordt geraakt”, vertelt hij aan Automotive.Lees hier wat wagenparkbeheerders in crisistijd kunnen doen om kosten te verlagen.

Solidariteit

Paul Harms, directeur van Mobility Service Nederland, onderschrijft dat. “Wij hebben veel klanten in het MKB en die willen nu geen langetermijncontracten aangaan. Daar hebben we ook begrip voor, want de klappen die daar vallen zijn fors. Waar het nodig is, proberen we onze huidige klanten ook te helpen met bijvoorbeeld betalingsregelingen. Het valt me op dat er wel een soort solidariteit ontstaat waarbij mensen elkaar ook zakelijk willen helpen.”

Naast MSN geven onder andere ook ALD Automotive, Terberg Leasing, Leaseplan en Riemersma aan dat coulanceregelingen met zowel zakelijke als particuliere klanten bespreekbaar zijn. “We doen dat op individuele basis: we bekijken de situatie per klant”, aldus woordvoerder Hayden Lutek van Leaseplan.Lees hier het volledige artikel op Automotive (alleen voor abonnees): Leasemarkt maakt zich zorgen om remarketing

Bij Riemersma Leasing hebben ze op hun ongeveer duizend klanten nu vijf verzoeken gehad om tot een betalingsregeling te komen. Dat zouden er meer kunnen worden, vertelt commercieel directeur Joost van den Akker, omdat de facturen op de eerste van de maand worden geïncasseerd. “We bekijken de gevallen individueel. Als duidelijk is dat een bedrijf krap bij kas zit vanwege de crisis, dan zijn er maatwerkoplossingen te bieden. We zien hartstikke mooie klanten nu in de problemen komen omdat bijvoorbeeld de horeca dicht zijn en festivals gecanceld.”