In België blijft de leasediesel in trek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Natuurlijk, ook onze zuiderburen zien de elektrische auto steeds vaker als volgende leaseauto. Maar zakelijk gezien blijft België voorlopig een dieselland, zo blijkt uit het Belgian Company Car Report (BCCR), een onderzoek onder een “representatieve groep” van in totaal 400 wagenparkbeheerders en autogebruikers in opdracht van de drie belangrijkste Belgische organisaties in de autobranche: Febiac, Renta en Traxio (de Belgische RAI Vereniging, VNA en Bovag).

Van de ondervraagde zakelijk rijders verwacht 12 procent over 4 jaar een volledig elektrisch voertuig te rijden. Maar diesel heerst en blijft heersen: nu kiest 70 procent van hen voor een diesel en 34 procent verwacht dat over vier jaar nog steeds te doen. Diesel heeft in de Belgische leaseautomarkt op dit moment een aandeel van 87 procent. Ter vergelijking: in Nederland is diesel anno 2019 in het gemiddelde bedrijfswagenpark goed voor niet meer dan 41 procent. Minder dan 1 procent van het zakelijke wagenpark bij onze zuiderburen is volledig elektrisch (in Nederland is dat ongeveer 6 procent, tegenover een aandeel van 28 procent voor diesels en 62 voor benzine).

Aanbevolen door fleetmanagers

Diesel blijft voor wagenparkbeheerders net zo aanbevelenswaardig als drie jaar geleden: op de vraag ‘Welke brandstoftypes worden er aanbevolen aan werknemers?’ leidt diesel met 69 procent, en in mei 2016 was dat ook 69 procent. Benzine volgt op twee met 57 procent (was in 2016 nog 13 procent), plug-in-hybride met 32 procent, hybride met 19 procent, elektrisch met 22 procent (2016: 6 procent) en CNG/aardgas met 16 procent. LPG blijft steken op 0 procent, in 2016 lag het aandeel nog 1 procent.

De aantrekkelijkheid van benzine heeft dus net als in Nederlandse zakenmarkt een flinke sprong voorwaarts gemaakt, net als die van klassieke en plug-in-hybrides, volledig elektrische modellen en CNG-auto’s. Het geschatte aantal kilometers per jaar blijft veruit het voornaamste criterium voor de motorisatiekeuze in België (74%), en op 2 en 3 volgen vermindering van CO2-uitstoot (42%) en verbruik van de auto (41%).

Voorzichtig met begraven diesel

Volgens Belgische fleetmanagers daalt tussen 2020 en 2025 het aandeel van de diesel tot rond de 45 procent. “Wees echter voorzichtig met het te snel begraven van de diesel”, waarschuwen de onderzoekers in het BCCR-rapport, want dezelfde enquête uit 2017 voorzag destijds een dieselaandeel vanaf 2018 van beneden de 80 procent terwijl het daadwerkelijke aandeel voor 2019 op 87 procent ligt.

In België blijft de leasediesel in trek | Fleet&Mobility

In België blijft de leasediesel in trek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Natuurlijk, ook onze zuiderburen zien de elektrische auto steeds vaker als volgende leaseauto. Maar zakelijk gezien blijft België voorlopig een dieselland, zo blijkt uit het Belgian Company Car Report (BCCR), een onderzoek onder een “representatieve groep” van in totaal 400 wagenparkbeheerders en autogebruikers in opdracht van de drie belangrijkste Belgische organisaties in de autobranche: Febiac, Renta en Traxio (de Belgische RAI Vereniging, VNA en Bovag).

Van de ondervraagde zakelijk rijders verwacht 12 procent over 4 jaar een volledig elektrisch voertuig te rijden. Maar diesel heerst en blijft heersen: nu kiest 70 procent van hen voor een diesel en 34 procent verwacht dat over vier jaar nog steeds te doen. Diesel heeft in de Belgische leaseautomarkt op dit moment een aandeel van 87 procent. Ter vergelijking: in Nederland is diesel anno 2019 in het gemiddelde bedrijfswagenpark goed voor niet meer dan 41 procent. Minder dan 1 procent van het zakelijke wagenpark bij onze zuiderburen is volledig elektrisch (in Nederland is dat ongeveer 6 procent, tegenover een aandeel van 28 procent voor diesels en 62 voor benzine).

Aanbevolen door fleetmanagers

Diesel blijft voor wagenparkbeheerders net zo aanbevelenswaardig als drie jaar geleden: op de vraag ‘Welke brandstoftypes worden er aanbevolen aan werknemers?’ leidt diesel met 69 procent, en in mei 2016 was dat ook 69 procent. Benzine volgt op twee met 57 procent (was in 2016 nog 13 procent), plug-in-hybride met 32 procent, hybride met 19 procent, elektrisch met 22 procent (2016: 6 procent) en CNG/aardgas met 16 procent. LPG blijft steken op 0 procent, in 2016 lag het aandeel nog 1 procent.

De aantrekkelijkheid van benzine heeft dus net als in Nederlandse zakenmarkt een flinke sprong voorwaarts gemaakt, net als die van klassieke en plug-in-hybrides, volledig elektrische modellen en CNG-auto’s. Het geschatte aantal kilometers per jaar blijft veruit het voornaamste criterium voor de motorisatiekeuze in België (74%), en op 2 en 3 volgen vermindering van CO2-uitstoot (42%) en verbruik van de auto (41%).

Voorzichtig met begraven diesel

Volgens Belgische fleetmanagers daalt tussen 2020 en 2025 het aandeel van de diesel tot rond de 45 procent. “Wees echter voorzichtig met het te snel begraven van de diesel”, waarschuwen de onderzoekers in het BCCR-rapport, want dezelfde enquête uit 2017 voorzag destijds een dieselaandeel vanaf 2018 van beneden de 80 procent terwijl het daadwerkelijke aandeel voor 2019 op 87 procent ligt.