Noorwegen passeert Nederland als nummer 1 op EV-lijst

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt leasemaatschappij Leaseplan op basis van zijn EV Readiness Index, waarin het de Europese ontwikkelingen op elektrificatie van het wagenpark monitort.

Wat registraties in 2020 van nieuwe elektrische auto’s betreft eindigt Nederland onder België en Denemarken. Zo werden er 2,25 EV’s geregistreerd per duizend inwoners in Nederland, terwijl dat er in Denemarken 3,17 waren en in België 2,29. Nederland presteert wel het beste op het gebied van de laadinfrastructuur: ons land telt ruim 61 duizend publieke laadpunten (1,6 laadpunten per EV). Frankrijk volgt met 45 duizend publieke laadpunten, Duitsland staat op drie (43 duizend publieke laadpunten). Ook de hoogste dichtheid van openbare laadsessies wordt bereikt in Nederland: 3,53 per duizend inwoners. Alleen Noorwegen komt hier met 3,40 laadsessies in de buurt, als derde volgt Luxemburg met 1,54 ‘plugs’.

Prijsverschillen

Daarnaast wijst de leasemaatschappij of het feit dat er prijsverschillen zijn in de laadprijzen. Het kiezen van een laadpaal is dan ook cruciaal om de oplaadkosten onder controle te houden. De maatschappij adviseert om snelladen op gelijkstroom (D/C) te beperken, aangezien de prijs per kWh vele malen hoger kan liggen dan de prijs die de EV-rijder betaalt bij een laadsessie bij een regulier laadpunt (A/C).

De uitrol van de Europese laadinfrastructuur blijft echter een zwakke schakel, stelt Leaseplan. Het aantal publieke laadpalen steeg in 2020 met 43 procent naar bijna 260 duizend, terwijl er in 2019 nog een groei van 73 procent was. Koepelorganisatie Acea stelde eerder vast dat de Europese laadinfrastructuur achterblijft bij de groei van elektrische auto’s, terwijl Leaseplan eerder met laadplatformbedrijf PowerD de lobbyorganisatie ChargeUpNow opstartte voor een wereldwijde en duurzame laadinfrastructuur. 

Betaalbaar

Volgens de leasemaatschappij zijn elektrische auto’s nog nooit zo betaalbaar geweest, omdat er steeds meer goedkopere varianten bijkomen en steeds meer nationale overheden belastingvoordelen creëren. Zo is het huren van EV’s in 11 landen goedkoper dan tegenhangers voorzien van een brandstofmotor (ICE). Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat in groot gedeelte van Europa de TCO vergelijkbaar is met die van een brandstofvariant. Gemiddeld kost 1 kilometer rijden op elektriciteit 53 procent van 1 kilometer rijden op brandstof, waarbij de leasemaatschappij aangeeft dat er veel variatie is wat betreft de prijzen in Europa.

Vrijgesteld

Ook voor de berijders zijn de voordelen nog altijd groot: gemiddeld betalen EV-rijders 63 procent van de belasting die ICE-rijders betalen, terwijl EV-rijders uit Oostenrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Polen en het Verenigd Koninkrijk vrijgesteld zijn van belastingen. Volgens koepelorganisatie Acea spelen stimuleringsmaatregelen een belangrijke rol bij de groei van het Europese marktaandeel naar 10,5 procent.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

In de EV Readiness Index zijn 22 landen opgenomen, waarvan in 2020 het aandeel elektrische auto’s 15,9 procent bedroeg van de nieuwe leaseauto’s van de leasemaatschappij. “Elektrisch rijden is betaalbaarder dan ooit, maar is nog steeds een schrijnend tekort aan openbare laadinfrastructuur. Het tempo ligt niet hoog genoeg”, zegt Tex Gunning, ceo van Leaseplan.

leaseplan ev readiness index2021

Noorwegen passeert Nederland als nummer 1 op EV-lijst | Fleet&Mobility

Noorwegen passeert Nederland als nummer 1 op EV-lijst

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt leasemaatschappij Leaseplan op basis van zijn EV Readiness Index, waarin het de Europese ontwikkelingen op elektrificatie van het wagenpark monitort.

Wat registraties in 2020 van nieuwe elektrische auto’s betreft eindigt Nederland onder België en Denemarken. Zo werden er 2,25 EV’s geregistreerd per duizend inwoners in Nederland, terwijl dat er in Denemarken 3,17 waren en in België 2,29. Nederland presteert wel het beste op het gebied van de laadinfrastructuur: ons land telt ruim 61 duizend publieke laadpunten (1,6 laadpunten per EV). Frankrijk volgt met 45 duizend publieke laadpunten, Duitsland staat op drie (43 duizend publieke laadpunten). Ook de hoogste dichtheid van openbare laadsessies wordt bereikt in Nederland: 3,53 per duizend inwoners. Alleen Noorwegen komt hier met 3,40 laadsessies in de buurt, als derde volgt Luxemburg met 1,54 ‘plugs’.

Prijsverschillen

Daarnaast wijst de leasemaatschappij of het feit dat er prijsverschillen zijn in de laadprijzen. Het kiezen van een laadpaal is dan ook cruciaal om de oplaadkosten onder controle te houden. De maatschappij adviseert om snelladen op gelijkstroom (D/C) te beperken, aangezien de prijs per kWh vele malen hoger kan liggen dan de prijs die de EV-rijder betaalt bij een laadsessie bij een regulier laadpunt (A/C).

De uitrol van de Europese laadinfrastructuur blijft echter een zwakke schakel, stelt Leaseplan. Het aantal publieke laadpalen steeg in 2020 met 43 procent naar bijna 260 duizend, terwijl er in 2019 nog een groei van 73 procent was. Koepelorganisatie Acea stelde eerder vast dat de Europese laadinfrastructuur achterblijft bij de groei van elektrische auto’s, terwijl Leaseplan eerder met laadplatformbedrijf PowerD de lobbyorganisatie ChargeUpNow opstartte voor een wereldwijde en duurzame laadinfrastructuur. 

Betaalbaar

Volgens de leasemaatschappij zijn elektrische auto’s nog nooit zo betaalbaar geweest, omdat er steeds meer goedkopere varianten bijkomen en steeds meer nationale overheden belastingvoordelen creëren. Zo is het huren van EV’s in 11 landen goedkoper dan tegenhangers voorzien van een brandstofmotor (ICE). Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat in groot gedeelte van Europa de TCO vergelijkbaar is met die van een brandstofvariant. Gemiddeld kost 1 kilometer rijden op elektriciteit 53 procent van 1 kilometer rijden op brandstof, waarbij de leasemaatschappij aangeeft dat er veel variatie is wat betreft de prijzen in Europa.

Vrijgesteld

Ook voor de berijders zijn de voordelen nog altijd groot: gemiddeld betalen EV-rijders 63 procent van de belasting die ICE-rijders betalen, terwijl EV-rijders uit Oostenrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Polen en het Verenigd Koninkrijk vrijgesteld zijn van belastingen. Volgens koepelorganisatie Acea spelen stimuleringsmaatregelen een belangrijke rol bij de groei van het Europese marktaandeel naar 10,5 procent.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

In de EV Readiness Index zijn 22 landen opgenomen, waarvan in 2020 het aandeel elektrische auto’s 15,9 procent bedroeg van de nieuwe leaseauto’s van de leasemaatschappij. “Elektrisch rijden is betaalbaarder dan ooit, maar is nog steeds een schrijnend tekort aan openbare laadinfrastructuur. Het tempo ligt niet hoog genoeg”, zegt Tex Gunning, ceo van Leaseplan.

leaseplan ev readiness index2021