Leasing en verhuur

Laatste update:

Leasevloot VNA-leden groeit, leasefiets wordt populairder

Er kwamen ook meer leasefietsen bij. (Foto: Shutterstock)

In het tweede kwartaal nam de totale leasevloot toe met 1,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar, blijkt uit cijfers van leasebranchevereniging VNA. Ook in de zakelijke leaseautovloot zat een kleine groei (+0,9%), terwijl in het eerste kwartaal nog een krimp was te zien. Ook ziet VNA een nieuwe groeimarkt: de elektrische leasefiets.

Leden van de VNA zagen hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier. “Het is goed te zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van duurzame oplossingen, die wij als leasebranche faciliteren”, zegt Renate Hemerik van de VNA. “Zowel met elektrische fietsen als met elektrische auto’s.”

Bestelautovloot

Er lijkt ook een einde gekomen aan de krimp van de markt voor zakelijke leaseauto’s. De groei in het afgelopen kwartaal is even hoog als de daling in het eerste, waarmee de markt lijkt te stabiliseren, aldus VNA. De vloot van private lease personenauto’s blijft groeien, in het tweede kwartaal met 2,3 procent. Daarmee is de privéleasevloot na de eerste zes maanden zo’n 4 procent groter dan eind vorig jaar.

Ook de bestelautovloot noteerde in het tweede kwartaal een groei (+1,7%), waardoor de vloot nu 4,3 procent groter is dan aan het eind van 2020. “De economie profiteert van de gedeeltelijke opening van onze samenleving. Het herstel van de economie doet de markt voor bestelwagens goed”, aldus Hemerik.

Leasevloot VNA-leden groeit, leasefiets wordt populairder | Fleet&Mobility

Leasevloot VNA-leden groeit, leasefiets wordt populairder

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
2020 was een recordjaar voor de verkoop van e-bikes.
Er kwamen ook meer leasefietsen bij. (Foto: Shutterstock)

Leden van de VNA zagen hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier. “Het is goed te zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van duurzame oplossingen, die wij als leasebranche faciliteren”, zegt Renate Hemerik van de VNA. “Zowel met elektrische fietsen als met elektrische auto’s.”

Bestelautovloot

Er lijkt ook een einde gekomen aan de krimp van de markt voor zakelijke leaseauto’s. De groei in het afgelopen kwartaal is even hoog als de daling in het eerste, waarmee de markt lijkt te stabiliseren, aldus VNA. De vloot van private lease personenauto’s blijft groeien, in het tweede kwartaal met 2,3 procent. Daarmee is de privéleasevloot na de eerste zes maanden zo’n 4 procent groter dan eind vorig jaar.

Ook de bestelautovloot noteerde in het tweede kwartaal een groei (+1,7%), waardoor de vloot nu 4,3 procent groter is dan aan het eind van 2020. “De economie profiteert van de gedeeltelijke opening van onze samenleving. Het herstel van de economie doet de markt voor bestelwagens goed”, aldus Hemerik.