Leasing en verhuur

Laatste update:

Start-up lanceert bonussysteem voor schadepreventie leaserijders

(Foto: Shutterstock)

Start-up Vouchforme heeft het concept Drivestar ontwikkeld voor leasemaatschappijen.

De app Drivestar geeft zowel berijders als fleetmanagers inzicht in het rijgedrag. Vouchforme verwacht dat door inzicht te bieden in het rijgedrag, de schadelast omlaag kan. Het concept is dan ook vergelijkbaar met de pay-as-you-drive oplossing die gehanteerd wordt door verzekeringsmaatschappijen. Dataspecialist Crossyn Automotive treedt op als dataleverancier van het concept, meldt marketingdirecteur Edward Hissink van Voucheforme.

Schadepreventie

Om het product in de markt te zetten houdt het fintech bedrijf een pilot van 15 september tot 15 december 2021. Deelnemende leasemaatschappijen stellen een leasevloot van  in totaal 100 auto’s beschikbaar voor de start-up. Van deze berijders wordt het rijgedrag bijgehouden, met behulp van software die in de leaseauto geplaatst is. “Aan de hand van de verzamelde data is het doel van de pilot om schadepreventie te realiseren”, stelt marketingdirecteur Edward Hissink van Vouchforme. Bij de beoordeling van het rijgedrag wordt rekening gehouden met leeftijd, merk en type voertuig. Het voordeel voor leasemaatschappijen is dat zij tijdens de pilot inzicht krijgen hoe een verandering in rijgedrag kan bijdragen aan schadepreventie, stelt Hissink. “Sommige leasevloten hebben een hogere schadelast dan andere. Met behulp van ons concept kan dat veranderen, omdat wij met data vastleggen hoe er gereden wordt. En daar hopelijk verandering inbrengen omdat de leaserijder zijn rijprestaties in kan zien.” Dat de interesse in data over de rijstijl van bestuurders leeft in de markt bleek eerder al uit een studie die leasemaatschappij Terberg Business Lease Group uitvoerde met Royal HaskoningDHV, naar het effect van rijtips op het rijgedrag.

Rijprestatiescore

Tijdens de pilot krijgen leaserijders inzicht in hun rijprestatiescore met behulp van een app. “Let wel, het duurt minstens 6 weken voor je een verandering in de rijstijl kunt toetsen. Daarom houden wij een pilot van 3 maanden om goed te kunnen vergelijken en data te verzamelen”, zegt Hissink. Vooraf zegt hij geen doelen vastgesteld te hebben voor de pilot of waar de startup over een jaar wil staan. “Aan de hand van de data die wij verzamelen tijdens de pilot willen we vaststellen hoeveel verschil ons concept werkelijk maakt ”, aldus Hissink. Dankzij de samenwerking met Crossyn Automotive, dat ook een samenwerkingsverband heeft met mobiliteitspassenaanbieder Multitankcard, beschikt de start-up nu al over data van tweeduizend voertuigen afkomstig van vijftien wagenparken.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Start-up lanceert bonussysteem voor schadepreventie leaserijders | Fleet&Mobility

Start-up lanceert bonussysteem voor schadepreventie leaserijders

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De app Drivestar geeft zowel berijders als fleetmanagers inzicht in het rijgedrag. Vouchforme verwacht dat door inzicht te bieden in het rijgedrag, de schadelast omlaag kan. Het concept is dan ook vergelijkbaar met de pay-as-you-drive oplossing die gehanteerd wordt door verzekeringsmaatschappijen. Dataspecialist Crossyn Automotive treedt op als dataleverancier van het concept, meldt marketingdirecteur Edward Hissink van Voucheforme.

Schadepreventie

Om het product in de markt te zetten houdt het fintech bedrijf een pilot van 15 september tot 15 december 2021. Deelnemende leasemaatschappijen stellen een leasevloot van  in totaal 100 auto’s beschikbaar voor de start-up. Van deze berijders wordt het rijgedrag bijgehouden, met behulp van software die in de leaseauto geplaatst is. “Aan de hand van de verzamelde data is het doel van de pilot om schadepreventie te realiseren”, stelt marketingdirecteur Edward Hissink van Vouchforme. Bij de beoordeling van het rijgedrag wordt rekening gehouden met leeftijd, merk en type voertuig. Het voordeel voor leasemaatschappijen is dat zij tijdens de pilot inzicht krijgen hoe een verandering in rijgedrag kan bijdragen aan schadepreventie, stelt Hissink. “Sommige leasevloten hebben een hogere schadelast dan andere. Met behulp van ons concept kan dat veranderen, omdat wij met data vastleggen hoe er gereden wordt. En daar hopelijk verandering inbrengen omdat de leaserijder zijn rijprestaties in kan zien.” Dat de interesse in data over de rijstijl van bestuurders leeft in de markt bleek eerder al uit een studie die leasemaatschappij Terberg Business Lease Group uitvoerde met Royal HaskoningDHV, naar het effect van rijtips op het rijgedrag.

Rijprestatiescore

Tijdens de pilot krijgen leaserijders inzicht in hun rijprestatiescore met behulp van een app. “Let wel, het duurt minstens 6 weken voor je een verandering in de rijstijl kunt toetsen. Daarom houden wij een pilot van 3 maanden om goed te kunnen vergelijken en data te verzamelen”, zegt Hissink. Vooraf zegt hij geen doelen vastgesteld te hebben voor de pilot of waar de startup over een jaar wil staan. “Aan de hand van de data die wij verzamelen tijdens de pilot willen we vaststellen hoeveel verschil ons concept werkelijk maakt ”, aldus Hissink. Dankzij de samenwerking met Crossyn Automotive, dat ook een samenwerkingsverband heeft met mobiliteitspassenaanbieder Multitankcard, beschikt de start-up nu al over data van tweeduizend voertuigen afkomstig van vijftien wagenparken.