Leaseautopark met 5 procent gegroeid in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De vloot groeide. (Foto: Shutterstock)

In 2021 nam het zakelijke segment met 3,7 procent toe tot 751.700 personenauto’s. “De vraag naar zakelijke mobiliteit groeide gedurende het tweede jaar van de coronapandemie”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Er werd in 2021 minder thuisgewerkt en meer gereisd dan in 2020. Daarnaast was er sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt, waarin de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is.”

Verduurzaming

Het private leaseautopark groeide met 7,8 procent naar 231 duizend auto’s. Hierbij ziet VNA een verschuiving van kleine stadsauto’s naar compacte gezinswagens. Ook zijn deze in toenemende mate voorzien van een stekker.

VNA benadrukt ook de rol van de leasebranche in de verduurzaming van mobiliteit: terwijl het marktaandeel in de nieuwverkoop van elektrische auto’s in 2021 in totaal op 20 procent lag, was van de nieuwe leaseauto’s 22 procent elektrisch. “Meer dan de helft van het elektrische personenautopark is een leaseauto. We zien dat een verhoging van de bijtelling wel leidt tot een stagnatie in de instroom van nieuwe EV’s”, aldus Hemerik.

In totaal groeide de bestelauto leasevloot met 8,1 procent naar 222.600 voertuigen, wat een aandeel betekent van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.

In de cijfers van VNA is ook terug te zien dat steeds meer leasemaatschappijen een leasefiets in het assortiment opnemen: in 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs), een stijging van 79 procent.

Leaseautopark met 5 procent gegroeid in 2021 | Fleet&Mobility

Leaseautopark met 5 procent gegroeid in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De vloot groeide. (Foto: Shutterstock)

In 2021 nam het zakelijke segment met 3,7 procent toe tot 751.700 personenauto’s. “De vraag naar zakelijke mobiliteit groeide gedurende het tweede jaar van de coronapandemie”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Er werd in 2021 minder thuisgewerkt en meer gereisd dan in 2020. Daarnaast was er sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt, waarin de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is.”

Verduurzaming

Het private leaseautopark groeide met 7,8 procent naar 231 duizend auto’s. Hierbij ziet VNA een verschuiving van kleine stadsauto’s naar compacte gezinswagens. Ook zijn deze in toenemende mate voorzien van een stekker.

VNA benadrukt ook de rol van de leasebranche in de verduurzaming van mobiliteit: terwijl het marktaandeel in de nieuwverkoop van elektrische auto’s in 2021 in totaal op 20 procent lag, was van de nieuwe leaseauto’s 22 procent elektrisch. “Meer dan de helft van het elektrische personenautopark is een leaseauto. We zien dat een verhoging van de bijtelling wel leidt tot een stagnatie in de instroom van nieuwe EV’s”, aldus Hemerik.

In totaal groeide de bestelauto leasevloot met 8,1 procent naar 222.600 voertuigen, wat een aandeel betekent van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.

In de cijfers van VNA is ook terug te zien dat steeds meer leasemaatschappijen een leasefiets in het assortiment opnemen: in 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs), een stijging van 79 procent.