Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Groeiende vraag uitdaging voor leasebranche’

(Foto: Shutterstock)

Een gebrekkige aanvoer van nieuwe auto’s stelde de leasebranche in 2022 voor uitdagingen. De sterke economische groei en krappe arbeidsmarkt zorgden voor extra vraag naar leaseauto’s. Maar door de problemen bij de fabrikanten werden er minder nieuwe leaseauto’s geregistreerd. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA).

De registraties van nieuwe lease personenauto’s daalden in 2022 volgens cijfers van RDC met 3,3 procent tot iets meer dan 156 duizend. Dit werd echter gecompenseerd door inkoop van jonge gebruikte auto’s en herinzet van leaseauto’s met een toename van 39 procent tot ruim 57 duizend. 

Het aandeel BEV’s in de nieuwe leaseregistraties steeg bij personenauto’s van 22,3 procent naar 25,4 procent. Die groei is volledig te danken aan private lease. In dit segment nam het aandeel toe van een kleine 11 procent in 2021 naar 26 procent in 2022. “Private lease maakt het particulieren makkelijker om elektrisch te rijden. De relatief hoge investering wordt gedaan door de leasemaatschappij, terwijl de consument profiteert van de lagere kosten voor het gebruik”, volgens de VNA.

Afbouw fiscaal voordeel

De hogere bijtelling zet echter een rem op elektrisch rijden in de zakelijke lease. Dit segment was een voorloper als het ging om elektrificatie. “Het afbouwen van het fiscale voordeel voor elektrische auto’s zorgt voor twijfel onder zakelijke leaserijders”, aldus voorzitter Renate Hemerik. “Door het veranderende en onzekere overheidsbeleid wordt minder vaak gekozen voor een vol-elektrische auto. Vanaf 2026 verdwijnt het fiscale voordeel helemaal. Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid.”

“Zonder de markt te blijven stimuleren, zakelijk én particulier, gaan we de klimaatdoelen richting 2030 écht niet halen”, vervolgt Hemerik. De bijtelling moet hoe dan ook aantrekkelijk blijven voor EV’s vindt zij. VNA roept dan ook op om de transitie naar elektrisch rijden haalbaar en betaalbaar te houden. “De omslag naar elektrisch is nog geen gelopen race.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Groeiende vraag uitdaging voor leasebranche’ | Fleet&Mobility

‘Groeiende vraag uitdaging voor leasebranche’

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De registraties van nieuwe lease personenauto’s daalden in 2022 volgens cijfers van RDC met 3,3 procent tot iets meer dan 156 duizend. Dit werd echter gecompenseerd door inkoop van jonge gebruikte auto’s en herinzet van leaseauto’s met een toename van 39 procent tot ruim 57 duizend. 

Het aandeel BEV’s in de nieuwe leaseregistraties steeg bij personenauto’s van 22,3 procent naar 25,4 procent. Die groei is volledig te danken aan private lease. In dit segment nam het aandeel toe van een kleine 11 procent in 2021 naar 26 procent in 2022. “Private lease maakt het particulieren makkelijker om elektrisch te rijden. De relatief hoge investering wordt gedaan door de leasemaatschappij, terwijl de consument profiteert van de lagere kosten voor het gebruik”, volgens de VNA.

Afbouw fiscaal voordeel

De hogere bijtelling zet echter een rem op elektrisch rijden in de zakelijke lease. Dit segment was een voorloper als het ging om elektrificatie. “Het afbouwen van het fiscale voordeel voor elektrische auto’s zorgt voor twijfel onder zakelijke leaserijders”, aldus voorzitter Renate Hemerik. “Door het veranderende en onzekere overheidsbeleid wordt minder vaak gekozen voor een vol-elektrische auto. Vanaf 2026 verdwijnt het fiscale voordeel helemaal. Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid.”

“Zonder de markt te blijven stimuleren, zakelijk én particulier, gaan we de klimaatdoelen richting 2030 écht niet halen”, vervolgt Hemerik. De bijtelling moet hoe dan ook aantrekkelijk blijven voor EV’s vindt zij. VNA roept dan ook op om de transitie naar elektrisch rijden haalbaar en betaalbaar te houden. “De omslag naar elektrisch is nog geen gelopen race.”