Leasing en verhuur

Laatste update:

VNA: Hogere bijtelling zet rem op EV’s in zakelijke lease

"Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid", aldus Renate Hemerik. (Foto: VNA)

Het afbouwen van het fiscale voordeel voor EV’s zorgt voor twijfel onder zakelijke leaserijders, stelt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. “Het veranderende en onzekere overheidsbeleid betaalt zich uit in de cijfers: er wordt minder vaak gekozen voor een vol-elektrische auto.” 

De hogere bijtelling zet een rem op elektrisch in de zakelijke personenautomarkt. Het segment was een voorloper als het ging om elektrificatie, maar we zien in de zakelijke markt nu juist een krimp in het aandeel vol-elektrisch, stelt de VNA als één van de belangrijke trends over het jaar 2022. Nadat het BEV-aandeel al stagneerde in 2021 op 27 procent, was in 2022 sprake van een krimp naar 25 procent. De snelle afbouw van de korting op de bijtelling, in combinatie met hogere prijzen voor nieuwe EV’s leidt tot een zorgelijke ontwikkeling als het gaat om het BEV-aandeel in de zakelijke markt. Het aandeel in elektrische leaseauto’s groeit dankzij private lease; hier nam het aandeel toe van 11 naar 26 procent in 2022. Vooral de stijging van de aanschafprijs lijkt volgens VNA een belangrijke reden om voor private lease te kiezen.

Niet haalbaar

“Vanaf 2026 verdwijnt het fiscale voordeel helemaal. Dan geldt voor alle auto’s dezelfde bijtelling van 22 procent, of deze nu elektrisch, hybride of met een conventionele verbrandingsmotor uitgerust zijn. Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid”, aldus Hemerik. Volgens haar zijn de klimaatdoelen niet haalbaar als de markt niet gestimuleerd wordt, zowel zakelijk als particulier.

De leasevloot verandert in hoog tempo, aldus VNA. De registraties van nieuwe leaseauto’s daalde in 2022 met 3,3 procent tot iets meer dan 156 duizend, volgens cijfers van RDC. Dit werd gecompenseerd door inkoop van jonge gebruikte auto’s en herinzet van leaseauto’s. De gemiddelde aanschafprijs voor leaseauto’s steeg van ruim 37 duizend euro naar bijna 39 duizend euro in 2022. De totale omvang van de leasevloot blijft mede op peil door auto’s langer in te zetten. Het aandeel hybride in nieuwe leaseauto’s neemt toe naar 22 procent, terwijl het aandeel van uitsluitend op benzine rijdende auto’s daalt van 49,5 tot 43,6 procent. Het aandeel dieselauto’s is gereduceerd tot minder dan een procent.

Elektrische bestelwagens

Een belangrijke trend die VNA signaleert is de doorbraak in elektrische lease bestelwagens. Het aandeel volledig elektrisch stijgt van een kleine 4 naar bijna 9 procent, al daalde het totaal aantal leaseregistraties van nieuwe bestellers licht. 

Eerder was de VNA ook kritisch over de uitvoerbaarheid van de CO2-meetplicht bij werkgevers.  

VNA: Hogere bijtelling zet rem op EV’s in zakelijke lease | Fleet&Mobility

VNA: Hogere bijtelling zet rem op EV’s in zakelijke lease

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid", aldus Renate Hemerik. (Foto: VNA)

De hogere bijtelling zet een rem op elektrisch in de zakelijke personenautomarkt. Het segment was een voorloper als het ging om elektrificatie, maar we zien in de zakelijke markt nu juist een krimp in het aandeel vol-elektrisch, stelt de VNA als één van de belangrijke trends over het jaar 2022. Nadat het BEV-aandeel al stagneerde in 2021 op 27 procent, was in 2022 sprake van een krimp naar 25 procent. De snelle afbouw van de korting op de bijtelling, in combinatie met hogere prijzen voor nieuwe EV’s leidt tot een zorgelijke ontwikkeling als het gaat om het BEV-aandeel in de zakelijke markt. Het aandeel in elektrische leaseauto’s groeit dankzij private lease; hier nam het aandeel toe van 11 naar 26 procent in 2022. Vooral de stijging van de aanschafprijs lijkt volgens VNA een belangrijke reden om voor private lease te kiezen.

Niet haalbaar

“Vanaf 2026 verdwijnt het fiscale voordeel helemaal. Dan geldt voor alle auto’s dezelfde bijtelling van 22 procent, of deze nu elektrisch, hybride of met een conventionele verbrandingsmotor uitgerust zijn. Dat er nu al minder leaserijders gekozen hebben voor elektrisch is een sterk signaal richting de overheid”, aldus Hemerik. Volgens haar zijn de klimaatdoelen niet haalbaar als de markt niet gestimuleerd wordt, zowel zakelijk als particulier.

De leasevloot verandert in hoog tempo, aldus VNA. De registraties van nieuwe leaseauto’s daalde in 2022 met 3,3 procent tot iets meer dan 156 duizend, volgens cijfers van RDC. Dit werd gecompenseerd door inkoop van jonge gebruikte auto’s en herinzet van leaseauto’s. De gemiddelde aanschafprijs voor leaseauto’s steeg van ruim 37 duizend euro naar bijna 39 duizend euro in 2022. De totale omvang van de leasevloot blijft mede op peil door auto’s langer in te zetten. Het aandeel hybride in nieuwe leaseauto’s neemt toe naar 22 procent, terwijl het aandeel van uitsluitend op benzine rijdende auto’s daalt van 49,5 tot 43,6 procent. Het aandeel dieselauto’s is gereduceerd tot minder dan een procent.

Elektrische bestelwagens

Een belangrijke trend die VNA signaleert is de doorbraak in elektrische lease bestelwagens. Het aandeel volledig elektrisch stijgt van een kleine 4 naar bijna 9 procent, al daalde het totaal aantal leaseregistraties van nieuwe bestellers licht. 

Eerder was de VNA ook kritisch over de uitvoerbaarheid van de CO2-meetplicht bij werkgevers.