‘GreenMo & Go Sharing kunnen grote ambities niet waarmaken’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Go Sharing is samen met Greenmo sinds 2021 onderdeel van de Go Green Holding. (Foto: Go Sharing)

Scooter- en e-bikeverhuurder GreenMo ging eind vorige maand, samen met moederbedrijf Go Green Holding failliet. De holding, die de afgelopen tien jaar hard groeide, kent verschillende businessmodellen (zowel B2C als B2B) en is onder andere eigenaar van deelscooter aanbieder Go Sharing, dat in surseance verkeert. GreenMo heeft aangekondigd een doorstart te maken. De komende tijd zal GreenMo zich weer richten op de kernactiviteiten, namelijk de dienstverlening rond de verhuur, service en onderhoud van elektrische fietsen en scooters voor de zakelijke markt.

De structuur van het bedrijf is complex, -zie onderstaande afbeelding-, en de onderlinge verwevenheid is groot. Go Sharing is door het faillissement van de holding in surseance nadat het bedrijf de WA verzekering van de voertuigen niet meer kon betalen. De doorstart van GreenMo heeft echter geen effect op het lot van Go Sharing. Hoe het verder gaat met het bedrijf achter de felgroene scooters wordt in de komende weken duidelijk, meldt curator Marc Udink.

grafiek go sharing greenmo 2023

Organisatiestructuur van de Go Green Holding. De namen van de personen zijn de bestuurders zoals in de KvK zijn vermeld. (Bron: KvK, bewerking AM)

Harde groei

Het ontstaan van het bedrijf begon in 2013 toen GreenMo werd opgericht door Doeke Boersma en Donny van den Oever. Wat klein begon met een aantal scooters in een garage, groeide al snel uit tot de, naar eigen zeggen, grootste aanbieder van elektrische scooters en e-bikes op de zakelijke markt. Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers en de politie.

In totaal bestaat de Europese vloot van GreenMo uit ruim 30 duizend voertuigen. In 2021 realiseerde het bedrijf veel overnames. In het begin van dat jaar werden startups E-bike to go en het Belgische zZoomer ingelijfd en daar kwam later de overname van Helmstadt bij.

Dubbelsteyn

Een derde belangrijke naam is die van Raymond Pouwels, die bestuurder is bij Go Sharing. Dat begon in 2019 met een aantal deelscooters in Eindhoven en was tot eind 2022 actief in 42 steden in Nederland. Ook in het buitenland zijn de felgroene deelscooters te spotten, waaronder in Italië en Turkije.

Go Sharing was al snel populair bij investeerders. In 2020 haalde het verhuurbedrijf 10 miljoen euro op tijdens een investeringsronde met investeringen van onder meer Rabo Corporate Investments. Ook werd een uitstapje naar auto’s gemaakt. In december 2021 startte Go sharing het bedrijf Go Car Sharing. Dat deed het in samenwerking met Toni Kohrt, mede-eigenaar van BMW-dealer Dubbelsteyn. Door deze samenwerking werden er 30 elektrische Mini’s aan de vloot toegevoegd die klanten via de app van Go Sharing konden huren. Kohrt wil, net als de andere investeerders, niet reageren.

Terug naar de tijdlijn: in april 2021 werd de Go Green Holding opgericht door Boersma. Deze holding werd het moederbedrijf van GreenMo en haar zes dochter B.V.’s , die werden gerund door Doeke Boersma en Donny van den Oever, en van Go Sharing. Pouwels bleef na de aansluiting bij de holding wel directeur van het bedrijf met de felgroene scooters. Hoe de aandeelverhouding is in de holding, is onbekend.

Tegenslagen en veranderingen

Go Green Holding haalde in 2021 een omzet van 31,5 miljoen euro, maar daar stond in datzelfde jaar wel een verlies van 12,7 miljoen euro tegenover. Dat verlies kon worden gefinancierd door de opgehaalde investeringen. In april 2021 haalde de holding 50 miljoen euro op door investeringen van onder andere Opportunity Partners, het investeringsfonds van Robert van der Wallen.

Helaas voor GreenMo viel de groei in 2022 tegen; door het einde van de lockdown was er minder behoefte aan bestelvoertuigen dan gedacht. Het bedrijf raakt in de loop van het jaar door zijn liquiditeiten en nieuwe investeringen bleven uit. Go Sharing verkeerde in dezelfde situatie. Dat er een harde landing zou kunnen volgen, meldde het bedrijf zelf in een update uit november 2022. Daarin schrijft het dat investeerders in het huidige economische klimaat, waarin veel onzekerheid in de markt is, terughoudend zijn om in deelbedrijven te investeren.

AIG

Of we de deelscooters van Go Sharing nog gaan terugzien, is afwachten. Sinds februari dit jaar kan Go Sharing de WA verzekering van de voertuigen niet meer betalen waardoor de deelscooters en e-bikes op 7 februari uit het straatbeeld verdwenen zijn en het bedrijf in surseance is geraakt. De verzekering van Go Sharing liep bij AIG en zijn ondertussen wel weer verzekerd, maar bij wie wil de curator niet zeggen. Hij verwacht dat de scooters en fietsen de komende weken misschien weer op de weg komen. Ook hoopt het bedrijf dan meer duidelijkheid te hebben voor de 100 personeelsleden.

Investeerders zijn in het huidige economische klimaat terughoudend om in deelbedrijven te investeren

Go Sharing

Business as usual

Het faillissement en de doorstart van GreenMo zouden, volgens Udink, geen invloed hebben op de B2B-klanten en -contracten. Die vallen onder een dochteronderneming van de Greenmo Group, Greenmo Rent. Op 16 februari is echter ook GreenMo Rent failliet verklaard.. Wat dit voor de zakelijke klanten van Greenmo gaat betekenen, is nog niet duidelijk en ook de curator kan daar geen duidelijkheid over geven.

Tot 16 februari werden reparatie en onderhoud gewoon uitgevoerd en de voertuigen waren verzekerd. Dit was voor het faillissement ook bij AIG, en nu bij een andere verzekeraar.

Dat er weinig hinder werd ervaren bevestigde Sjoerd van Seters, franchisenemer bij Domino’s Pizza’s. Van Seters heeft 11 Domino’s in de regio Rotterdam en neemt sinds het begin van Greenmo in 2013 voertuigen af, ongeveer tien per vestiging. Alle voertuigen zijn momenteel in gebruik en ontvangen de servicemogelijkheden van GreenMo, de impact lijkt dus minimaal. Van Seters heeft vertrouwen in de samenwerking. “We geloven in open communicatie met elkaar en vertrouwen op een goede samenwerking in de toekomst.”

GreenMo schermt ook met een andere grote klant, Thuisbezorgd, maar die meldt in een reactie maar minimaal gebruik te maken van de opties die GreenMo (Rent) biedt.

Concurrenten profiteren

Zagen de bedrijven de problemen aankomen? In het jaarverslag van 2021 van Go Green Holding bleek al dat ze wisten dat 2022 een moeilijk jaar zou worden. Het bedrijf ging er in de jaarrekening al vanuit dat de bestellingen voor scooters en e-bikes zouden afnemen doordat de corona-periode voor het grootste deel achter ons lag. Om het verlies in omzet en cashflow op te vangen wilde de holding nieuwe klanten bereiken. Ze schrijven dat dit, ondanks dat er een markt is voor e-voertuigen, tijd kan kosten en met een uitvoeringsrisico komt. Dit blijkt begin 2023 ook het geval.

Volgens Greemmo bestuurder Donny van den Oever, begon het mis te lopen in 2020. “Als we terugkijken met de kennis van nu denken wij dat het sinds 2020, bij de uitrol van (internationale) groei ambities in de consumenten markt, is gaan knellen.”

De eerste scheuren werden eind vorig jaar zichtbaar voor de buitenwereld. Go sharing besloot in november 2022 “zich te focussen op het rendabel krijgen van het systeem”. Vervolgens trok het bedrijf zijn activiteiten ‘tijdelijk’ terug uit 32 gemeenten,, waardoor er nog 13 overbleven.

Ook had Go Sharing te dealen met duizenden klachten over elektrische deelscooters die werden achtergelaten op opritten of op de stoep waardoor ze de doorgang belemmeren. Soms werden ze in brand gestoken of eindigden ze in een boodschappenkarretje. Volgens de curator heeft ook de helmplicht, die sinds begin 2023 geldt, het bedrijf geen goeds gedaan. Concurrenten Felyx en Check lijken het nog steeds goed te doen al hebben zij ook te maken met vandalisme en de helmplicht. Felyx is op dit moment actief in 25 gemeenten in Nederland, België en Duitsland. Check grijpt nu zijn kans en heeft zijn operatie in januari uitgebreid naar twee nieuwe steden, Almere en Nijmegen. De deelvervoerder is daardoor actief in meer dan 30 steden in Nederland en Duitsland.

Als we terugkijken denken wij dat het sinds 2020 is gaan knellen

Donny van den Oever

Van omzetgroei naar winstgevendheid

Is er nog een toekomst voor GreenMo en Go Sharing? Beide bedrijven lijken tegen hetzelfde probleem te zijn aangelopen. Ze profiteerden van een tijd waar mensen door de lockdowns vaker dingen lieten bezorgen en het openbaar vervoer meden. De zusterbedrijven lijken last te hebben gehad van te grote ambities.

Van den Oever denkt zeker dat er toekomst is voor GreenMo. “Het gezonde deel start door en wordt niet meer belast met de ongezonde activiteiten. Vanaf 2021 is er een sterke, deels internationale, groei geweest in de verhuur van consumenten scooters”, legt Van Den Oever uit.” Deze groei ging zo snel dat de controle daarover achter liep bij de feiten en tot grote operationele verliezen heeft geleid bij de Go Green Group. Daardoor is ook Greenmo, een op zich gezond deel van de groep onder druk gekomen.”

GreenMo en Go Sharing moeten hun focus switchen van omzetgroei naar winstgevendheid, en dat is nog een hele klus. Winstgevendheid is in deelmobiliteit nog steeds een zeldzaamheid. De B2B-activiteiten bieden meer kans, maar ook daar is de concurrentie moordend en klanten verwachten perfecte service. Om zowel de B2C als B2B goed in de markt te zetten en tegelijkertijd Europees te groeien, vraagt veel van alle spelers op de markt. Misschien wel te veel.

‘GreenMo & Go Sharing kunnen grote ambities niet waarmaken’ | Fleet&Mobility

‘GreenMo & Go Sharing kunnen grote ambities niet waarmaken’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Go Sharing is samen met Greenmo sinds 2021 onderdeel van de Go Green Holding. (Foto: Go Sharing)

Scooter- en e-bikeverhuurder GreenMo ging eind vorige maand, samen met moederbedrijf Go Green Holding failliet. De holding, die de afgelopen tien jaar hard groeide, kent verschillende businessmodellen (zowel B2C als B2B) en is onder andere eigenaar van deelscooter aanbieder Go Sharing, dat in surseance verkeert. GreenMo heeft aangekondigd een doorstart te maken. De komende tijd zal GreenMo zich weer richten op de kernactiviteiten, namelijk de dienstverlening rond de verhuur, service en onderhoud van elektrische fietsen en scooters voor de zakelijke markt.

De structuur van het bedrijf is complex, -zie onderstaande afbeelding-, en de onderlinge verwevenheid is groot. Go Sharing is door het faillissement van de holding in surseance nadat het bedrijf de WA verzekering van de voertuigen niet meer kon betalen. De doorstart van GreenMo heeft echter geen effect op het lot van Go Sharing. Hoe het verder gaat met het bedrijf achter de felgroene scooters wordt in de komende weken duidelijk, meldt curator Marc Udink.

grafiek go sharing greenmo 2023

Organisatiestructuur van de Go Green Holding. De namen van de personen zijn de bestuurders zoals in de KvK zijn vermeld. (Bron: KvK, bewerking AM)

Harde groei

Het ontstaan van het bedrijf begon in 2013 toen GreenMo werd opgericht door Doeke Boersma en Donny van den Oever. Wat klein begon met een aantal scooters in een garage, groeide al snel uit tot de, naar eigen zeggen, grootste aanbieder van elektrische scooters en e-bikes op de zakelijke markt. Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers en de politie.

In totaal bestaat de Europese vloot van GreenMo uit ruim 30 duizend voertuigen. In 2021 realiseerde het bedrijf veel overnames. In het begin van dat jaar werden startups E-bike to go en het Belgische zZoomer ingelijfd en daar kwam later de overname van Helmstadt bij.

Dubbelsteyn

Een derde belangrijke naam is die van Raymond Pouwels, die bestuurder is bij Go Sharing. Dat begon in 2019 met een aantal deelscooters in Eindhoven en was tot eind 2022 actief in 42 steden in Nederland. Ook in het buitenland zijn de felgroene deelscooters te spotten, waaronder in Italië en Turkije.

Go Sharing was al snel populair bij investeerders. In 2020 haalde het verhuurbedrijf 10 miljoen euro op tijdens een investeringsronde met investeringen van onder meer Rabo Corporate Investments. Ook werd een uitstapje naar auto’s gemaakt. In december 2021 startte Go sharing het bedrijf Go Car Sharing. Dat deed het in samenwerking met Toni Kohrt, mede-eigenaar van BMW-dealer Dubbelsteyn. Door deze samenwerking werden er 30 elektrische Mini’s aan de vloot toegevoegd die klanten via de app van Go Sharing konden huren. Kohrt wil, net als de andere investeerders, niet reageren.

Terug naar de tijdlijn: in april 2021 werd de Go Green Holding opgericht door Boersma. Deze holding werd het moederbedrijf van GreenMo en haar zes dochter B.V.’s , die werden gerund door Doeke Boersma en Donny van den Oever, en van Go Sharing. Pouwels bleef na de aansluiting bij de holding wel directeur van het bedrijf met de felgroene scooters. Hoe de aandeelverhouding is in de holding, is onbekend.

Tegenslagen en veranderingen

Go Green Holding haalde in 2021 een omzet van 31,5 miljoen euro, maar daar stond in datzelfde jaar wel een verlies van 12,7 miljoen euro tegenover. Dat verlies kon worden gefinancierd door de opgehaalde investeringen. In april 2021 haalde de holding 50 miljoen euro op door investeringen van onder andere Opportunity Partners, het investeringsfonds van Robert van der Wallen.

Helaas voor GreenMo viel de groei in 2022 tegen; door het einde van de lockdown was er minder behoefte aan bestelvoertuigen dan gedacht. Het bedrijf raakt in de loop van het jaar door zijn liquiditeiten en nieuwe investeringen bleven uit. Go Sharing verkeerde in dezelfde situatie. Dat er een harde landing zou kunnen volgen, meldde het bedrijf zelf in een update uit november 2022. Daarin schrijft het dat investeerders in het huidige economische klimaat, waarin veel onzekerheid in de markt is, terughoudend zijn om in deelbedrijven te investeren.

AIG

Of we de deelscooters van Go Sharing nog gaan terugzien, is afwachten. Sinds februari dit jaar kan Go Sharing de WA verzekering van de voertuigen niet meer betalen waardoor de deelscooters en e-bikes op 7 februari uit het straatbeeld verdwenen zijn en het bedrijf in surseance is geraakt. De verzekering van Go Sharing liep bij AIG en zijn ondertussen wel weer verzekerd, maar bij wie wil de curator niet zeggen. Hij verwacht dat de scooters en fietsen de komende weken misschien weer op de weg komen. Ook hoopt het bedrijf dan meer duidelijkheid te hebben voor de 100 personeelsleden.

Investeerders zijn in het huidige economische klimaat terughoudend om in deelbedrijven te investeren

Go Sharing

Business as usual

Het faillissement en de doorstart van GreenMo zouden, volgens Udink, geen invloed hebben op de B2B-klanten en -contracten. Die vallen onder een dochteronderneming van de Greenmo Group, Greenmo Rent. Op 16 februari is echter ook GreenMo Rent failliet verklaard.. Wat dit voor de zakelijke klanten van Greenmo gaat betekenen, is nog niet duidelijk en ook de curator kan daar geen duidelijkheid over geven.

Tot 16 februari werden reparatie en onderhoud gewoon uitgevoerd en de voertuigen waren verzekerd. Dit was voor het faillissement ook bij AIG, en nu bij een andere verzekeraar.

Dat er weinig hinder werd ervaren bevestigde Sjoerd van Seters, franchisenemer bij Domino’s Pizza’s. Van Seters heeft 11 Domino’s in de regio Rotterdam en neemt sinds het begin van Greenmo in 2013 voertuigen af, ongeveer tien per vestiging. Alle voertuigen zijn momenteel in gebruik en ontvangen de servicemogelijkheden van GreenMo, de impact lijkt dus minimaal. Van Seters heeft vertrouwen in de samenwerking. “We geloven in open communicatie met elkaar en vertrouwen op een goede samenwerking in de toekomst.”

GreenMo schermt ook met een andere grote klant, Thuisbezorgd, maar die meldt in een reactie maar minimaal gebruik te maken van de opties die GreenMo (Rent) biedt.

Concurrenten profiteren

Zagen de bedrijven de problemen aankomen? In het jaarverslag van 2021 van Go Green Holding bleek al dat ze wisten dat 2022 een moeilijk jaar zou worden. Het bedrijf ging er in de jaarrekening al vanuit dat de bestellingen voor scooters en e-bikes zouden afnemen doordat de corona-periode voor het grootste deel achter ons lag. Om het verlies in omzet en cashflow op te vangen wilde de holding nieuwe klanten bereiken. Ze schrijven dat dit, ondanks dat er een markt is voor e-voertuigen, tijd kan kosten en met een uitvoeringsrisico komt. Dit blijkt begin 2023 ook het geval.

Volgens Greemmo bestuurder Donny van den Oever, begon het mis te lopen in 2020. “Als we terugkijken met de kennis van nu denken wij dat het sinds 2020, bij de uitrol van (internationale) groei ambities in de consumenten markt, is gaan knellen.”

De eerste scheuren werden eind vorig jaar zichtbaar voor de buitenwereld. Go sharing besloot in november 2022 “zich te focussen op het rendabel krijgen van het systeem”. Vervolgens trok het bedrijf zijn activiteiten ‘tijdelijk’ terug uit 32 gemeenten,, waardoor er nog 13 overbleven.

Ook had Go Sharing te dealen met duizenden klachten over elektrische deelscooters die werden achtergelaten op opritten of op de stoep waardoor ze de doorgang belemmeren. Soms werden ze in brand gestoken of eindigden ze in een boodschappenkarretje. Volgens de curator heeft ook de helmplicht, die sinds begin 2023 geldt, het bedrijf geen goeds gedaan. Concurrenten Felyx en Check lijken het nog steeds goed te doen al hebben zij ook te maken met vandalisme en de helmplicht. Felyx is op dit moment actief in 25 gemeenten in Nederland, België en Duitsland. Check grijpt nu zijn kans en heeft zijn operatie in januari uitgebreid naar twee nieuwe steden, Almere en Nijmegen. De deelvervoerder is daardoor actief in meer dan 30 steden in Nederland en Duitsland.

Als we terugkijken denken wij dat het sinds 2020 is gaan knellen

Donny van den Oever

Van omzetgroei naar winstgevendheid

Is er nog een toekomst voor GreenMo en Go Sharing? Beide bedrijven lijken tegen hetzelfde probleem te zijn aangelopen. Ze profiteerden van een tijd waar mensen door de lockdowns vaker dingen lieten bezorgen en het openbaar vervoer meden. De zusterbedrijven lijken last te hebben gehad van te grote ambities.

Van den Oever denkt zeker dat er toekomst is voor GreenMo. “Het gezonde deel start door en wordt niet meer belast met de ongezonde activiteiten. Vanaf 2021 is er een sterke, deels internationale, groei geweest in de verhuur van consumenten scooters”, legt Van Den Oever uit.” Deze groei ging zo snel dat de controle daarover achter liep bij de feiten en tot grote operationele verliezen heeft geleid bij de Go Green Group. Daardoor is ook Greenmo, een op zich gezond deel van de groep onder druk gekomen.”

GreenMo en Go Sharing moeten hun focus switchen van omzetgroei naar winstgevendheid, en dat is nog een hele klus. Winstgevendheid is in deelmobiliteit nog steeds een zeldzaamheid. De B2B-activiteiten bieden meer kans, maar ook daar is de concurrentie moordend en klanten verwachten perfecte service. Om zowel de B2C als B2B goed in de markt te zetten en tegelijkertijd Europees te groeien, vraagt veel van alle spelers op de markt. Misschien wel te veel.