VZR: ‘Verbod op zakelijke brandstof auto’s in 2025 niet haalbaar’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Een alternatief is betalen naar gebruik.(Foto: VZR)

De zakelijke markt bestaat uit ongeveer 250 duizend auto’s per jaar en de fabrieken hebben al moeite om de huidige productie te bewerkstelligen, zo schrijft de belangenvereniging. Voor veel zakelijke rijders betekent dit een verhoging van de kosten.

De consumentenprijs van een EV valt in het merendeel van de gevallen een stuk hoger uit dan die van brandstofauto’s. Daarnaast zijn de bijtellingsvoordelen afgenomen. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer, zo schrijft de vereniging.

VZR is bang dat de beoogde CO2-winst van deze maatregel volledig teniet gedaan wordt omdat werkgevers door de hogere prijs overwegen om werknemers geen leaseauto meer aan te bieden. Hierdoor gaat de werknemer volgens de vereniging zijn zakelijke kilometers maken in een privé-auto welke vaker is uitgerust met een benzinemotor.

Betalen naar gebruik

Een alternatief is betalen naar gebruik. VZR voerde eerder in opdracht van het Ministerie van I&W een onderzoek waar werd gekeken naar de effecten van bijtelling betalen per gereden kilometer, in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand met positieve resultaten. Mogelijk komt er een tweede pilot aan waarbij dieper wordt ingegaan op de werking en uitvoering van betalen naar gebruik.

VZR: ‘Verbod op zakelijke brandstof auto’s in 2025 niet haalbaar’ | Fleet&Mobility

VZR: ‘Verbod op zakelijke brandstof auto’s in 2025 niet haalbaar’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Een alternatief is betalen naar gebruik.(Foto: VZR)

De zakelijke markt bestaat uit ongeveer 250 duizend auto’s per jaar en de fabrieken hebben al moeite om de huidige productie te bewerkstelligen, zo schrijft de belangenvereniging. Voor veel zakelijke rijders betekent dit een verhoging van de kosten.

De consumentenprijs van een EV valt in het merendeel van de gevallen een stuk hoger uit dan die van brandstofauto’s. Daarnaast zijn de bijtellingsvoordelen afgenomen. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer, zo schrijft de vereniging.

VZR is bang dat de beoogde CO2-winst van deze maatregel volledig teniet gedaan wordt omdat werkgevers door de hogere prijs overwegen om werknemers geen leaseauto meer aan te bieden. Hierdoor gaat de werknemer volgens de vereniging zijn zakelijke kilometers maken in een privé-auto welke vaker is uitgerust met een benzinemotor.

Betalen naar gebruik

Een alternatief is betalen naar gebruik. VZR voerde eerder in opdracht van het Ministerie van I&W een onderzoek waar werd gekeken naar de effecten van bijtelling betalen per gereden kilometer, in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand met positieve resultaten. Mogelijk komt er een tweede pilot aan waarbij dieper wordt ingegaan op de werking en uitvoering van betalen naar gebruik.