VNA: Bijna driekwart leaserijders kiest niet voor volledig elektrisch

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Driekwart van de leaserijders kiest niet voor volledig elektrisch rijden. (Foto: Engie)

VNA heeft in het onderzoek gevraagd welk type aandrijving men in de toekomst denkt te gaan kiezen. 25 Procent van de ondervraagden kiest voor een EV, terwijl driekwart van de leaserijders zegt voor een hybride of traditionele aandrijving te kiezen. Dat komt vooral omdat elektrische voertuigen duurder worden en zakelijke rijders steeds meer bijtelling krijgen. Renate Hemerik, voorzitter van VNA: “De verwachting was dat elektrisch rijden snel goedkoper zou worden. Dit is niet het geval. En dit is zeer ongunstig voor de transitie die niet alleen de leaserijders, maar alle automobilisten moeten maken richting elektrisch.”

Relatief duur

Bij leaserijders speelt het inkomen een belangrijke rol in de overweging voor een EV. Zo blijkt uit onderzoek dat lagere en gemiddelde gezinsinkomens bij hun volgende auto minder snel kiezen voor volledig elektrisch. Slechts zes procent van de leaserijders met een inkomen tot 30 duizend euro kiest bij een volgende auto voor elektrisch, bij een inkomen tot 50 duizend euro is dat 16 procent. Bij de hoogste inkomensgroep (> 100 duizend euro) ligt het percentage duidelijk hoger, namelijk 40 procent. Oorzaak van deze keuze is dat EV’s nog altijd relatief duur zijn en dat blijft voorlopig ook zo. De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto’s in 2022, volgens data van RDC, ligt op ruim 53 duizend versus bijna 40 duizend voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik, aldus VNA.

Hemerik: “Veel leaserijders beschikken niet over bovenmodale salarissen en kunnen zeker in deze tijd van inflatie niet de hogere bijtelling van een duurde elektrische auto dragen. Populaire, kleinere leasewagens zijn ongeveer de helft goedkoper dan de gemiddelde aanschafprijs van een nieuw elektrische auto. Wij steunen de overstap naar emissievrije mobiliteit, maar de overheid wil te snel afstappen van stimuleringsmaatregelen. Op deze manier laat de leaserijder de elektrische auto links liggen. Een ongunstige ontwikkeling.”

Het onderzoek is in opdracht van VNA uitgevoerd door VMS Insight; er zijn ruim 500 leaserijders ondervraagd, waarvan 45 procent zakelijk en 55 procent private lease. Daarbij zijn een aantal specifieke vragen gesteld rondom het thema elektrisch rijden.  

VNA: Bijna driekwart leaserijders kiest niet voor volledig elektrisch | Fleet&Mobility

VNA: Bijna driekwart leaserijders kiest niet voor volledig elektrisch

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Driekwart van de leaserijders kiest niet voor volledig elektrisch rijden. (Foto: Engie)

VNA heeft in het onderzoek gevraagd welk type aandrijving men in de toekomst denkt te gaan kiezen. 25 Procent van de ondervraagden kiest voor een EV, terwijl driekwart van de leaserijders zegt voor een hybride of traditionele aandrijving te kiezen. Dat komt vooral omdat elektrische voertuigen duurder worden en zakelijke rijders steeds meer bijtelling krijgen. Renate Hemerik, voorzitter van VNA: “De verwachting was dat elektrisch rijden snel goedkoper zou worden. Dit is niet het geval. En dit is zeer ongunstig voor de transitie die niet alleen de leaserijders, maar alle automobilisten moeten maken richting elektrisch.”

Relatief duur

Bij leaserijders speelt het inkomen een belangrijke rol in de overweging voor een EV. Zo blijkt uit onderzoek dat lagere en gemiddelde gezinsinkomens bij hun volgende auto minder snel kiezen voor volledig elektrisch. Slechts zes procent van de leaserijders met een inkomen tot 30 duizend euro kiest bij een volgende auto voor elektrisch, bij een inkomen tot 50 duizend euro is dat 16 procent. Bij de hoogste inkomensgroep (> 100 duizend euro) ligt het percentage duidelijk hoger, namelijk 40 procent. Oorzaak van deze keuze is dat EV’s nog altijd relatief duur zijn en dat blijft voorlopig ook zo. De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto’s in 2022, volgens data van RDC, ligt op ruim 53 duizend versus bijna 40 duizend voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik, aldus VNA.

Hemerik: “Veel leaserijders beschikken niet over bovenmodale salarissen en kunnen zeker in deze tijd van inflatie niet de hogere bijtelling van een duurde elektrische auto dragen. Populaire, kleinere leasewagens zijn ongeveer de helft goedkoper dan de gemiddelde aanschafprijs van een nieuw elektrische auto. Wij steunen de overstap naar emissievrije mobiliteit, maar de overheid wil te snel afstappen van stimuleringsmaatregelen. Op deze manier laat de leaserijder de elektrische auto links liggen. Een ongunstige ontwikkeling.”

Het onderzoek is in opdracht van VNA uitgevoerd door VMS Insight; er zijn ruim 500 leaserijders ondervraagd, waarvan 45 procent zakelijk en 55 procent private lease. Daarbij zijn een aantal specifieke vragen gesteld rondom het thema elektrisch rijden.