Leasing en verhuur

Laatste update:

Wedstrijd beste fiscale EV-idee voor Autobrief 2

Als een berijder niet voldoende elektrische kilometers maakt met een plug-in, komt hij niet in aanmerking voor verlaagde bijtelling. De particuliere elektrische autokoper krijgt een aanschafsubsidie, en goedkoper publiek laden is mogelijk door publieke laadpalen in een lager tarief van de energiebelasting te laten vallen.

Dit zijn slechts drie van de vele ideeën om elektrisch rijden via de fiscaliteit te stimuleren. Daartoe hadden Natuur & Milieu en de ANWB onlangs de Green Tax Battle georganiseerd, waarin vijf teams strijden om het meest haalbare, robuuste en realistische idee om elektrisch rijden te versnellen via de fiscaliteit.

De opdracht was het opstellen van een alternatieve Autobrief 2. Het doel was om meer draagvlak te creëren en om input voor de Autobrief 2 aan de politiek te geven. Aan de fiscalisten van Loyens & Loeff en de milieuadviseurs van CE Delft de taak om de uitkomsten door te rekenen en te analyseren.

Vijf teams
Team ANWB-leden, Team Markt (met onder andere Nissan, Tesla en The New Motion), Team Science (onder andere Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven), Team Groene Experts (onder andere Natuur & Milieu, de Fietsersbond en Urgenda) en Team Plug-in Coalitie (zakelijk rijders van onder andere Accenture en Alphabet), gingen aan de slag.

Op 27 mei worden de meest kansrijke ideeën aan staatssecretaris Wiebes van Financiën aangeboden. Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu, legt uit dat er drie grote uitdagingen zijn rond de fiscaliteit van elektrische mobiliteit. “We willen in 2020 de doelstelling halen van 200 duizend elektrische auto’s in Nederland op de weg. En dat consumenten ook kunnen profiteren van fiscale voordelen, niet alleen de zakelijke markt. Via de fiscaliteit kan het e-rijden versneld worden. Daarnaast willen we plug-in rijders stimuleren zoveel mogelijk elektrisch te rijden.”

Energiebelasting aanpassen
Ook tijdens de battle zelf werd al duidelijk welke ideeën de voorkeursstemmen kregen. Het instellen van een lager tarief voor publieke laadpalen was zo’n veelgehoord idee. Niels Muller is fiscalist bij Loyens & Loeff en legt uit dat op dit moment iedere publieke laadpaal als separate aansluiting opnieuw in de eerste tariefschijf (kleinverbruikerstarief) begint. “Dat is het hoogste tarief. Daardoor is er een groot prijsverschil tussen laden bij bedrijven en laden op straat of thuis. Een idee is dus om een speciaal tarief in te voeren voor publieke laadpalen. Dat lijkt technisch haalbaar, maar levert wel wat uitvoeringslasten voor de Belastingdienst en energieleveranciers op.”

Vrijwel alle teams hadden het idee om de heffing van energiebelasting voor publieke laadpalen te veranderen. Andere veel gepresenteerde ideeën betroffen de e-kilometers met plug-ins en de particuliere markt voor EV’s. “Wij pleiten ervoor om niet alleen de zakelijke markt te stimuleren, maar ook particulieren een aanschafsubsidie te geven voor een EV of phev. En een mrb-vrijstelling. Op die manier krijgt ook de tweedehandsmarkt een boost en verdwijnen niet alle auto’s naar het buitenland. Daarnaast is het voor werkgevers vaak een groot probleem dat berijders weinig elektrische kilometers maken met een plug-in. Dat kan worden opgelost door met een kastje in de auto bij te houden hoeveel e-kilometers er precies worden gemaakt. Is dat te weinig, dan kom je niet in aanmerking voor verlaagde bijtelling”, legt Van Biezen uit.

“Maar hoe pak je dat precies aan?” Sommige ideeën gingen duidelijk de diepte in volgens Muller. “Met telematica, via de laad- en tankpas of laat je het uitlezen uit de auto door een onafhankelijke partij of door de netbeheerder?”

Fiscale vrijstellingen
In 2011 werd ook al eens en Green Tax Battle georganiseerd. “Toen werden alle autobelastingen behandeld, nu hebben we ons specifiek op elektrisch rijden gericht”, voegt Van Biezen toe.

Naar verwachting worden nog voor de zomer de autobelastingplannen naar de Tweede Kamer gestuurd. “We hopen dat de belangrijkste conclusies uit de battle, die we 27 mei aan de staatssecretaris geven, worden verwerkt in de Autobrief 2”, aldus Van Biezen.

Lees het rapport van Loyens & Loeff en CE Delft hier

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Wedstrijd beste fiscale EV-idee voor Autobrief 2 | Fleet&Mobility

Wedstrijd beste fiscale EV-idee voor Autobrief 2

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit zijn slechts drie van de vele ideeën om elektrisch rijden via de fiscaliteit te stimuleren. Daartoe hadden Natuur & Milieu en de ANWB onlangs de Green Tax Battle georganiseerd, waarin vijf teams strijden om het meest haalbare, robuuste en realistische idee om elektrisch rijden te versnellen via de fiscaliteit.

De opdracht was het opstellen van een alternatieve Autobrief 2. Het doel was om meer draagvlak te creëren en om input voor de Autobrief 2 aan de politiek te geven. Aan de fiscalisten van Loyens & Loeff en de milieuadviseurs van CE Delft de taak om de uitkomsten door te rekenen en te analyseren.

Vijf teams
Team ANWB-leden, Team Markt (met onder andere Nissan, Tesla en The New Motion), Team Science (onder andere Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven), Team Groene Experts (onder andere Natuur & Milieu, de Fietsersbond en Urgenda) en Team Plug-in Coalitie (zakelijk rijders van onder andere Accenture en Alphabet), gingen aan de slag.

Op 27 mei worden de meest kansrijke ideeën aan staatssecretaris Wiebes van Financiën aangeboden. Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu, legt uit dat er drie grote uitdagingen zijn rond de fiscaliteit van elektrische mobiliteit. “We willen in 2020 de doelstelling halen van 200 duizend elektrische auto’s in Nederland op de weg. En dat consumenten ook kunnen profiteren van fiscale voordelen, niet alleen de zakelijke markt. Via de fiscaliteit kan het e-rijden versneld worden. Daarnaast willen we plug-in rijders stimuleren zoveel mogelijk elektrisch te rijden.”

Energiebelasting aanpassen
Ook tijdens de battle zelf werd al duidelijk welke ideeën de voorkeursstemmen kregen. Het instellen van een lager tarief voor publieke laadpalen was zo’n veelgehoord idee. Niels Muller is fiscalist bij Loyens & Loeff en legt uit dat op dit moment iedere publieke laadpaal als separate aansluiting opnieuw in de eerste tariefschijf (kleinverbruikerstarief) begint. “Dat is het hoogste tarief. Daardoor is er een groot prijsverschil tussen laden bij bedrijven en laden op straat of thuis. Een idee is dus om een speciaal tarief in te voeren voor publieke laadpalen. Dat lijkt technisch haalbaar, maar levert wel wat uitvoeringslasten voor de Belastingdienst en energieleveranciers op.”

Vrijwel alle teams hadden het idee om de heffing van energiebelasting voor publieke laadpalen te veranderen. Andere veel gepresenteerde ideeën betroffen de e-kilometers met plug-ins en de particuliere markt voor EV’s. “Wij pleiten ervoor om niet alleen de zakelijke markt te stimuleren, maar ook particulieren een aanschafsubsidie te geven voor een EV of phev. En een mrb-vrijstelling. Op die manier krijgt ook de tweedehandsmarkt een boost en verdwijnen niet alle auto’s naar het buitenland. Daarnaast is het voor werkgevers vaak een groot probleem dat berijders weinig elektrische kilometers maken met een plug-in. Dat kan worden opgelost door met een kastje in de auto bij te houden hoeveel e-kilometers er precies worden gemaakt. Is dat te weinig, dan kom je niet in aanmerking voor verlaagde bijtelling”, legt Van Biezen uit.

“Maar hoe pak je dat precies aan?” Sommige ideeën gingen duidelijk de diepte in volgens Muller. “Met telematica, via de laad- en tankpas of laat je het uitlezen uit de auto door een onafhankelijke partij of door de netbeheerder?”

Fiscale vrijstellingen
In 2011 werd ook al eens en Green Tax Battle georganiseerd. “Toen werden alle autobelastingen behandeld, nu hebben we ons specifiek op elektrisch rijden gericht”, voegt Van Biezen toe.

Naar verwachting worden nog voor de zomer de autobelastingplannen naar de Tweede Kamer gestuurd. “We hopen dat de belangrijkste conclusies uit de battle, die we 27 mei aan de staatssecretaris geven, worden verwerkt in de Autobrief 2”, aldus Van Biezen.

Lees het rapport van Loyens & Loeff en CE Delft hier