ICT

Laatste update:

Brandstofverbruik

Brandstofkosten zijn in de regel goed voor zo`n twintig procent van de totale autokosten. Meer of minder gereden kilometers en het rijgedrag van de bestuurder zijn direct van invloed op het brandstofverbruik en dus op de kosten. Een goede managementrapportage geeft aan hoeveel de afwijking in verbruik en kosten is en of de berijder zich houdt aan de voorgeschreven brandstof, bijvoorbeeld lpg in plaats van benzine. Door middel van goed beheer en het ingrijpen bij afwijkingen kan direct worden bespaard. Een voorbeeld is het vermijden van het tanken van duurdere brandstoffen zoals Shell V-Power, en het tanken op dure locaties, bijvoorbeeld langs de snelweg. Dit kan op vrijwillige basis, door berijders te stimuleren om kostenbewust te tanken. Maar het is ook mogelijk om tankkaarten te blokkeren voor specifieke brandstofsoorten en tanklocaties. Ook het aansporen of aanleren van berijders om hun rijstijl aan te passen, bijvoorbeeld volgens de methode van `Het nieuwe rijden`, kan bijdragen aan een lager brandstofverbruik.

Foto: On-Route

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Brandstofverbruik | Fleet&Mobility

Brandstofverbruik

Redactie Redactie
• Laatste update:

Foto: On-Route