Stroompanne en actieradius grootste obstakels EV-rijden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit online onderzoek van Natuur  & Milieu onder 853 Nederlandse automobilisten, uitgevoerd door Panelwizard.

De actieradius zou volgens bijna de helft van de ondervraagden minimaal 500 kilometer moeten zijn. Dat de actieradius een blokkade voor EV-rijden opwerpt bleek in februari ook al uit een onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.

Angst ongegrond
Volgens Olof van der Gaag, directeur campagnes bij Natuur & Milieu is de angst om geen laadpaal te vinden – en dus stil te komen staan met een lege accu – ongegrond. “Per week komt er een snellaadstation bij in Nederland. De drempel om over te stappen op elektrisch rijden, wordt dus steeds lager.” Bovendien blijkt uit het onderzoek dat het merendeel van de Nederlanders per autorit maximaal 50 kilometer rijdt. “De gemiddelde actieradius van de meeste volledig elektrische auto’s is 120 kilometer”, aldus Van der Gaag.

Dat er steeds meer snellaadstations komen, waar in ongeveer twintig minuten de auto opgeladen kan worden, is bij 56 procent bekend. Over het aantal laadpunten in ons land blijken consumenten minder goed op de hoogte. Van de respondenten kan 44 procent ‘echt geen aantallen noemen’. De automobilisten die dat wel kunnen, noemen variërende aantallen van 100 tot 100.000 laadpalen. Gemiddeld wordt geschat dat er 2.300 snellaadstations zijn. Volgens Natuur & Milieu zijn er in werkelijkheid 14.000 (semi-)publieke laadpalen en 363 snellaadstations.

Lees hier het volledige rapport

Stroompanne en actieradius grootste obstakels EV-rijden | Fleet&Mobility

Stroompanne en actieradius grootste obstakels EV-rijden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit online onderzoek van Natuur  & Milieu onder 853 Nederlandse automobilisten, uitgevoerd door Panelwizard.

De actieradius zou volgens bijna de helft van de ondervraagden minimaal 500 kilometer moeten zijn. Dat de actieradius een blokkade voor EV-rijden opwerpt bleek in februari ook al uit een onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.

Angst ongegrond
Volgens Olof van der Gaag, directeur campagnes bij Natuur & Milieu is de angst om geen laadpaal te vinden – en dus stil te komen staan met een lege accu – ongegrond. “Per week komt er een snellaadstation bij in Nederland. De drempel om over te stappen op elektrisch rijden, wordt dus steeds lager.” Bovendien blijkt uit het onderzoek dat het merendeel van de Nederlanders per autorit maximaal 50 kilometer rijdt. “De gemiddelde actieradius van de meeste volledig elektrische auto’s is 120 kilometer”, aldus Van der Gaag.

Dat er steeds meer snellaadstations komen, waar in ongeveer twintig minuten de auto opgeladen kan worden, is bij 56 procent bekend. Over het aantal laadpunten in ons land blijken consumenten minder goed op de hoogte. Van de respondenten kan 44 procent ‘echt geen aantallen noemen’. De automobilisten die dat wel kunnen, noemen variërende aantallen van 100 tot 100.000 laadpalen. Gemiddeld wordt geschat dat er 2.300 snellaadstations zijn. Volgens Natuur & Milieu zijn er in werkelijkheid 14.000 (semi-)publieke laadpalen en 363 snellaadstations.

Lees hier het volledige rapport