Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Schiphol Group is goed voor 7 procent van de totale CO2 uitstoot in Nederland, de autobranche voor 8,5 procent. Dit meldt het milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft, dat in opdracht van Greenpeace de CO2-footprint van de luchthaven onderzocht. Bij de Schiphol Group horen de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Lelystad en Eindhoven.

De Schiphol Group zelf claimt 33 duizend ton CO2 per jaar uit te stoten, meldt het in een reactie op het rapport aan de Volkskrant. Hierbij neemt het bedrijf verwarming, verlichting en transport rondom de luchthaven mee, maar niet de kerosine, omdat die brandstof niet door de exploitant wordt verkocht. Het Delftse onderzoeksbureau meent echter dat de groep “een ketenverantwoordelijkheid heeft door het leveren van diensten die het vliegen mogelijk maken”. Schiphol meldt aan de Volkskrant dat de “onderneming zich als ketenpartner in de luchtvaart medeverantwoordelijk voelt voor de uitstoot van CO2.” Schiphol wijst er ook op veel initiatieven te nemen om uitstoot door de luchtvaart terug te dringen, hierdoor kan de luchthaven dus niet groeien. Schiphol investeert ook in een Europese fabriek voor biokerosine.

Op kerosine wordt geen accijns of btw geheven, en de uitstoot van de CO2 blijft goeddeels buiten CO2-heffingen zoals het Europese emissiehandelssysteem (ETS). “Schiphol is het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Greenpeace daarom. Bekijk het complete onderzoek op Automotive Online.

Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark | Fleet&Mobility

Greenpeace: CO2-uitstoot Schiphol bijna gelijk aan Nederlandse wagenpark

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Schiphol Group is goed voor 7 procent van de totale CO2 uitstoot in Nederland, de autobranche voor 8,5 procent. Dit meldt het milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft, dat in opdracht van Greenpeace de CO2-footprint van de luchthaven onderzocht. Bij de Schiphol Group horen de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Lelystad en Eindhoven.

De Schiphol Group zelf claimt 33 duizend ton CO2 per jaar uit te stoten, meldt het in een reactie op het rapport aan de Volkskrant. Hierbij neemt het bedrijf verwarming, verlichting en transport rondom de luchthaven mee, maar niet de kerosine, omdat die brandstof niet door de exploitant wordt verkocht. Het Delftse onderzoeksbureau meent echter dat de groep “een ketenverantwoordelijkheid heeft door het leveren van diensten die het vliegen mogelijk maken”. Schiphol meldt aan de Volkskrant dat de “onderneming zich als ketenpartner in de luchtvaart medeverantwoordelijk voelt voor de uitstoot van CO2.” Schiphol wijst er ook op veel initiatieven te nemen om uitstoot door de luchtvaart terug te dringen, hierdoor kan de luchthaven dus niet groeien. Schiphol investeert ook in een Europese fabriek voor biokerosine.

Op kerosine wordt geen accijns of btw geheven, en de uitstoot van de CO2 blijft goeddeels buiten CO2-heffingen zoals het Europese emissiehandelssysteem (ETS). “Schiphol is het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Greenpeace daarom. Bekijk het complete onderzoek op Automotive Online.