TNO en Amber onderzoeken gebruik en levensduur EV-accu’s

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij het onderzoek wordt meetapparatuur aan de batterijen van EV's bevestigd (Foto: Shutterstock)

Onderzoeksorganisatie TNO en autodeelplatform Amber starten samen een onderzoek naar het optimaal gebruik van elektrische auto’s. Dit melden beide partijen. Het onderzoek loopt tot juni 2020. De batterijdata van 30 auto’s van Amber worden gebruikt om te kijken of een vlooteigenaar de ritplanning zo kan sturen, dat de batterijen langer meegaan. Het onderzoek loopt in Helmond, maar TNO wil aansluiting bij andere Europese onderzoeken.

De batterij in een elektrische auto is één van de duurste onderdelen. In een BMW i3 is de batterij 20 procent van de kostprijs. Als de batterijen van elektrische auto’s langer meegaan zou dat volgens TNO impact hebben op de gebruikskosten.

De studie

 “Elektrische auto’s worden de komende tijd belangrijker en er is nog veel winst te halen uit de optimalisatie van het gebruik van de batterijen. Amber is voor ons een ideale organisatie om de haalbaarheid van dat doel te onderzoeken”, stelt Roel de Natris, projectleider van TNO.

De gekozen voertuigen vormen een dwarsdoorsnede qua gebruiksintensiteit en gekozen ritafstanden. De data worden niet gekoppeld aan de gegevens van de gebruikers van de auto. Na afloop van het onderzoek bepalen TNO en Amber of het resultaat voldoende waarde heeft voor een praktische implementatie.

TNO en Amber onderzoeken gebruik en levensduur EV-accu’s | Fleet&Mobility

TNO en Amber onderzoeken gebruik en levensduur EV-accu’s

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij het onderzoek wordt meetapparatuur aan de batterijen van EV's bevestigd (Foto: Shutterstock)

Onderzoeksorganisatie TNO en autodeelplatform Amber starten samen een onderzoek naar het optimaal gebruik van elektrische auto’s. Dit melden beide partijen. Het onderzoek loopt tot juni 2020. De batterijdata van 30 auto’s van Amber worden gebruikt om te kijken of een vlooteigenaar de ritplanning zo kan sturen, dat de batterijen langer meegaan. Het onderzoek loopt in Helmond, maar TNO wil aansluiting bij andere Europese onderzoeken.

De batterij in een elektrische auto is één van de duurste onderdelen. In een BMW i3 is de batterij 20 procent van de kostprijs. Als de batterijen van elektrische auto’s langer meegaan zou dat volgens TNO impact hebben op de gebruikskosten.

De studie

 “Elektrische auto’s worden de komende tijd belangrijker en er is nog veel winst te halen uit de optimalisatie van het gebruik van de batterijen. Amber is voor ons een ideale organisatie om de haalbaarheid van dat doel te onderzoeken”, stelt Roel de Natris, projectleider van TNO.

De gekozen voertuigen vormen een dwarsdoorsnede qua gebruiksintensiteit en gekozen ritafstanden. De data worden niet gekoppeld aan de gegevens van de gebruikers van de auto. Na afloop van het onderzoek bepalen TNO en Amber of het resultaat voldoende waarde heeft voor een praktische implementatie.