Gerbrandy nieuwe voorzitter Nationale Agenda Laadinfrastructuur

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Voldoende laadinfrastructuur in ons land, is het doel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. (Foto: Shutterstock)

Voormalig EuroparlementariĆ«r voor D66, Gerben-Jan Gerbrandy, is de nieuwe voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De NAL is 2019 in het leven geroepen om te zorgen dat de uitrol van laadpunten gelijk opgaat loopt met de sterke groei van de elektrificering van vervoer. Dan gaat het niet alleen om voldoende publieke laadpunten en snelladers voor EV’s, maar ook om laadmogelijkheden voor bestelauto’s, bussen, vrachtwagens en binnenvaartschepen.

Veel te doen

“Er moet een hele nieuwe laadinfrastructuur worden opgezet”, aldus Gerbrandy. “Als we straks onze kilometers van het stroomnet willen halen, willen we in heel Nederland probleemloos kunnen laden. Hoewel Nederland koploper is op dit gebied, is er nog veel te doen voordat het zover is. Daarom hebben overheden, netbeheerders en bedrijven de handen ineen geslagen.” 

De NAL werkt zowel op regionaal als landelijk niveau samen met alle betrokken partijen op diverse fronten: van een snellere uitrol van laadpalen tot it-communicatie tussen paal, auto en backoffice, logistiek, smart charging en cyber security. Samen met het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur stelde het NAL vorig jaar aan de orde dat de er onvoldoende prijstransparantie is over de tarieven bij laadpalen.  

Gerbrandy nieuwe voorzitter Nationale Agenda Laadinfrastructuur | Fleet&Mobility

Gerbrandy nieuwe voorzitter Nationale Agenda Laadinfrastructuur

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Voldoende laadinfrastructuur in ons land, is het doel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. (Foto: Shutterstock)

Voormalig EuroparlementariĆ«r voor D66, Gerben-Jan Gerbrandy, is de nieuwe voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De NAL is 2019 in het leven geroepen om te zorgen dat de uitrol van laadpunten gelijk opgaat loopt met de sterke groei van de elektrificering van vervoer. Dan gaat het niet alleen om voldoende publieke laadpunten en snelladers voor EV’s, maar ook om laadmogelijkheden voor bestelauto’s, bussen, vrachtwagens en binnenvaartschepen.

Veel te doen

“Er moet een hele nieuwe laadinfrastructuur worden opgezet”, aldus Gerbrandy. “Als we straks onze kilometers van het stroomnet willen halen, willen we in heel Nederland probleemloos kunnen laden. Hoewel Nederland koploper is op dit gebied, is er nog veel te doen voordat het zover is. Daarom hebben overheden, netbeheerders en bedrijven de handen ineen geslagen.” 

De NAL werkt zowel op regionaal als landelijk niveau samen met alle betrokken partijen op diverse fronten: van een snellere uitrol van laadpalen tot it-communicatie tussen paal, auto en backoffice, logistiek, smart charging en cyber security. Samen met het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur stelde het NAL vorig jaar aan de orde dat de er onvoldoende prijstransparantie is over de tarieven bij laadpalen.