Natuur&Milieu: Steden kiezen voor te kleine zero-emissie zones

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Natuur & Milieu vindt dat gemeenten vaak kleine zero-emissie zones instellen. (Foto: Shutterstock)

Inmiddels hebben 27 gemeenten aangegeven dat ze plannen hebben om een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te stellen in 2025 of 2026. De ondergrens van het in het Klimaatakkoord afgesproken aantal van dertig tot veertig zero-emissiezones in 2025 lijkt daarmee binnen bereik. Volgens Natuur & Milieu is het opvallend dat de aangekondigde zones vaak alleen voor het centrum gelden en niet voor (delen van) omliggende wijken, terwijl dat wel was afgesproken in het Klimaatakkoord. Slechts een derde van de gemeenten, waarvan de omvang van de zone nu bekend is, kiest voor een grotere zone. Dat is jammer, aldus de organisatie, omdat kleinere zones de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk maken en zorgen voor minder CO2-reductie.

Geen uitlaatgassen

Volgens Natuur & Milieu geven gemeenten nog weinig informatie over de wijze waarop de zero-emissie zones worden ingevoerd. Vaak zijn gemeenten bijvoorbeeld nog onduidelijk over de wijze waarop lokale ondernemers bij de plannen worden betrokken. Dat geldt ook voor de realisatie van laad- en tankinfrastructuur. 

Steden mogen vanaf 2025 zero-emissiezones instellen voor bestelwagens om schonere stadslogistiek te stimuleren. Dat betekent dat gemeenten zones mogen aanwijzen waar alleen nog bestelwagens en vrachtwagens in mogen die geen uitlaatgassen uitstoten.  Ga hier naar complete onderzoek van Natuur & Milieu. 

Natuur&Milieu: Steden kiezen voor te kleine zero-emissie zones | Fleet&Mobility

Natuur&Milieu: Steden kiezen voor te kleine zero-emissie zones

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Natuur & Milieu vindt dat gemeenten vaak kleine zero-emissie zones instellen. (Foto: Shutterstock)

Inmiddels hebben 27 gemeenten aangegeven dat ze plannen hebben om een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te stellen in 2025 of 2026. De ondergrens van het in het Klimaatakkoord afgesproken aantal van dertig tot veertig zero-emissiezones in 2025 lijkt daarmee binnen bereik. Volgens Natuur & Milieu is het opvallend dat de aangekondigde zones vaak alleen voor het centrum gelden en niet voor (delen van) omliggende wijken, terwijl dat wel was afgesproken in het Klimaatakkoord. Slechts een derde van de gemeenten, waarvan de omvang van de zone nu bekend is, kiest voor een grotere zone. Dat is jammer, aldus de organisatie, omdat kleinere zones de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk maken en zorgen voor minder CO2-reductie.

Geen uitlaatgassen

Volgens Natuur & Milieu geven gemeenten nog weinig informatie over de wijze waarop de zero-emissie zones worden ingevoerd. Vaak zijn gemeenten bijvoorbeeld nog onduidelijk over de wijze waarop lokale ondernemers bij de plannen worden betrokken. Dat geldt ook voor de realisatie van laad- en tankinfrastructuur. 

Steden mogen vanaf 2025 zero-emissiezones instellen voor bestelwagens om schonere stadslogistiek te stimuleren. Dat betekent dat gemeenten zones mogen aanwijzen waar alleen nog bestelwagens en vrachtwagens in mogen die geen uitlaatgassen uitstoten.  Ga hier naar complete onderzoek van Natuur & Milieu.