Wekelijks 7,5 miljoen meer ritten in woon-werkverkeer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gebruik van het OV nam toe met bijna 30 procent, dat van de fiets naar het werk met ruim 17 procent terwijl het autogebruik 14 procent hoger lag. Thuiswerken blijkt echter ook vast onderdeel te zijn gebleven van de werkweek. Gemiddeld werkten mensen in 2022 1,1 dag per week thuis. Dat is lager dan in 2021, maar nog altijd meer dan voor corona.

Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. Uit onderzoek blijkt dat mensen kiezen voor de fiets vanwege het gemak en het effect op de gezondheid, vooral bij korte ritten. Vier op de tien ritten tot 7,5 kilometer wordt inmiddels met de fiets afgelegd, en dat is meer dan in vorige jaren. Werkgevers spelen een belangrijke rol. Één op de drie fietsers geeft aan dat een goede fietsenstalling op het werk en een fietsvergoeding voor woon-werk verkeer voor hen belangrijk zijn bij de keuze de fiets te pakken.

Werkgever heeft de sleutel in handen

“Steeds meer mensen pakken de fiets naar het werk. Dat is goed nieuws, zowel voor onze gezondheid als de drukte op de weg. Het blijkt dat werkgevers de sleutel in handen hebben om fietsen aantrekkelijk te maken”, aldus staatssecretaris Heijnen.

In 2022 is het aantal autoritten van en naar het werk met zo’n vier miljoen per week gestegen. Wel stond er vorig jaar 20 procent minder file dan in 2019. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de auto voor veel mensen simpelweg favoriet is, vaak omdat ze geen gebruik willen of kunnen maken van alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer.

Wekelijks 7,5 miljoen meer ritten in woon-werkverkeer | Fleet&Mobility

Wekelijks 7,5 miljoen meer ritten in woon-werkverkeer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gebruik van het OV nam toe met bijna 30 procent, dat van de fiets naar het werk met ruim 17 procent terwijl het autogebruik 14 procent hoger lag. Thuiswerken blijkt echter ook vast onderdeel te zijn gebleven van de werkweek. Gemiddeld werkten mensen in 2022 1,1 dag per week thuis. Dat is lager dan in 2021, maar nog altijd meer dan voor corona.

Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. Uit onderzoek blijkt dat mensen kiezen voor de fiets vanwege het gemak en het effect op de gezondheid, vooral bij korte ritten. Vier op de tien ritten tot 7,5 kilometer wordt inmiddels met de fiets afgelegd, en dat is meer dan in vorige jaren. Werkgevers spelen een belangrijke rol. Één op de drie fietsers geeft aan dat een goede fietsenstalling op het werk en een fietsvergoeding voor woon-werk verkeer voor hen belangrijk zijn bij de keuze de fiets te pakken.

Werkgever heeft de sleutel in handen

“Steeds meer mensen pakken de fiets naar het werk. Dat is goed nieuws, zowel voor onze gezondheid als de drukte op de weg. Het blijkt dat werkgevers de sleutel in handen hebben om fietsen aantrekkelijk te maken”, aldus staatssecretaris Heijnen.

In 2022 is het aantal autoritten van en naar het werk met zo’n vier miljoen per week gestegen. Wel stond er vorig jaar 20 procent minder file dan in 2019. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de auto voor veel mensen simpelweg favoriet is, vaak omdat ze geen gebruik willen of kunnen maken van alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer.