Verkoopverbod voor thuislaadpaalbedrijf Easee

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
De bestaande laders van Easee worden niet aangepast. (Foto: Easee)

Easee is in beroep tegen hetzelfde verbod in Zweden en stelt in een verklaring dat er “geen technische en juridische basis” is voor het opleggen van een dergelijk verbod.

Het verbod van de Easee Home en de Easee Charge in Nederland volgt op een eerder verbod in Zweden. De Zweedse instantie voor elektrische veiligheid (Elsäkerhetsverket) stelde medio maart dat de laadpalen niet aan Europese veiligheidseisen voldoen. De fabrikant heeft namelijk een elektronische aardlekschakelaar gebruikt in plaats van een elektromechanische. In Europa is dat toegestaan, zolang de DC aardlekdetectie in de lader goed werkt, maar de werking hiervan wordt volgens Elsäkerhetsverket niet volledig omschreven in de door Easee geleverde documentatie. “Er bestaat een risico dat de aardlekschakelaar niet altijd uitschakelt wanneer die moet uitschakelen”, zegt Joel Lee Antman, inspecteur bij het Zweedse Elsäkerhetsverket. 

Volgens de Zweedse instantie leidt het risico niet tot “onmiddellijk persoonlijk letsel of materiële schade.” Toch wil de instantie dat Easee de gebreken aan de reeds geïnstalleerde oplaadpunten herstelt. De Nederlandse RDI neemt het besluit van de Zweedse autoriteit over. “Het geconstateerde veiligheidsrisico heeft ermee te maken dat aardlekschakelaar niet voldoet aan de installatievoorschriften”, zegt Anneke Kok, communicatieadviseur van RDI. “Hoe groot het veiligheidsrisico is en of bestaande laders moeten worden aangepast kan de RDI op dit moment niet zeggen. Er wordt nader onderzoek naar gedaan. Vermoedelijk zullen we aan het eind van de zomer meer bekend kunnen maken.”

Meerdere leveranciers van laadpalen informeerden de klanten onlangs over het verbod. Zo schrijft Chargemakers dat zij sinds 18 april geen thuisladers van Easee meer verkopen. 

Rechtszaak

In Zweden is Easee in beroep gegaan tegen het verkoopverbod en de fabrikant verwacht “dat het kort geding binnenkort door de rechtbank wordt behandeld”. Oprichter en ceo Jonas Helmikstøl reageert middels een verklaring op het Zweedse verbod. “Wij zijn het absoluut niet eens met de beslissing en zullen alles in werking stellen om onze klanten, partners en medewerkers te beschermen. Veiligheid is altijd een van onze belangrijkste focuspunten geweest. Onze klanten kunnen gewoon veilig blijven laden en hoeven geen actie te ondernemen. Wij zullen ons blijven verzetten tegen dit besluit en we zullen ons blijven inzetten voor een groenere toekomst door middel van innovatieve producten.”

De laadpaalverkopers stellen dat de reeds geïnstalleerde Easee laadpalen niet aangepast hoeven worden. Dat gaat naar verluid om 17 duizend laadpalen. In België mogen de laadpalen van Easee nog wel worden verkocht. 

In een reactie laat Easee woordvoerder Tessa Graus weten dat “de producten tot de veiligste op de huidige markt behoren en dat al onze gebruikers in alle veiligheid kunnen laden”.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Verkoopverbod voor thuislaadpaalbedrijf Easee | Fleet&Mobility

Verkoopverbod voor thuislaadpaalbedrijf Easee

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
De bestaande laders van Easee worden niet aangepast. (Foto: Easee)

Easee is in beroep tegen hetzelfde verbod in Zweden en stelt in een verklaring dat er “geen technische en juridische basis” is voor het opleggen van een dergelijk verbod.

Het verbod van de Easee Home en de Easee Charge in Nederland volgt op een eerder verbod in Zweden. De Zweedse instantie voor elektrische veiligheid (Elsäkerhetsverket) stelde medio maart dat de laadpalen niet aan Europese veiligheidseisen voldoen. De fabrikant heeft namelijk een elektronische aardlekschakelaar gebruikt in plaats van een elektromechanische. In Europa is dat toegestaan, zolang de DC aardlekdetectie in de lader goed werkt, maar de werking hiervan wordt volgens Elsäkerhetsverket niet volledig omschreven in de door Easee geleverde documentatie. “Er bestaat een risico dat de aardlekschakelaar niet altijd uitschakelt wanneer die moet uitschakelen”, zegt Joel Lee Antman, inspecteur bij het Zweedse Elsäkerhetsverket. 

Volgens de Zweedse instantie leidt het risico niet tot “onmiddellijk persoonlijk letsel of materiële schade.” Toch wil de instantie dat Easee de gebreken aan de reeds geïnstalleerde oplaadpunten herstelt. De Nederlandse RDI neemt het besluit van de Zweedse autoriteit over. “Het geconstateerde veiligheidsrisico heeft ermee te maken dat aardlekschakelaar niet voldoet aan de installatievoorschriften”, zegt Anneke Kok, communicatieadviseur van RDI. “Hoe groot het veiligheidsrisico is en of bestaande laders moeten worden aangepast kan de RDI op dit moment niet zeggen. Er wordt nader onderzoek naar gedaan. Vermoedelijk zullen we aan het eind van de zomer meer bekend kunnen maken.”

Meerdere leveranciers van laadpalen informeerden de klanten onlangs over het verbod. Zo schrijft Chargemakers dat zij sinds 18 april geen thuisladers van Easee meer verkopen. 

Rechtszaak

In Zweden is Easee in beroep gegaan tegen het verkoopverbod en de fabrikant verwacht “dat het kort geding binnenkort door de rechtbank wordt behandeld”. Oprichter en ceo Jonas Helmikstøl reageert middels een verklaring op het Zweedse verbod. “Wij zijn het absoluut niet eens met de beslissing en zullen alles in werking stellen om onze klanten, partners en medewerkers te beschermen. Veiligheid is altijd een van onze belangrijkste focuspunten geweest. Onze klanten kunnen gewoon veilig blijven laden en hoeven geen actie te ondernemen. Wij zullen ons blijven verzetten tegen dit besluit en we zullen ons blijven inzetten voor een groenere toekomst door middel van innovatieve producten.”

De laadpaalverkopers stellen dat de reeds geïnstalleerde Easee laadpalen niet aangepast hoeven worden. Dat gaat naar verluid om 17 duizend laadpalen. In België mogen de laadpalen van Easee nog wel worden verkocht. 

In een reactie laat Easee woordvoerder Tessa Graus weten dat “de producten tot de veiligste op de huidige markt behoren en dat al onze gebruikers in alle veiligheid kunnen laden”.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.