5 vragen aan Wisse Koedam | Medeoprichter van koeriersplatform Brenger

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Wisse Koedam (l) en Derk van der Have (r) met als doel het veranderen van de inefficiënte manier van grote spullen vervoeren. Foto: Margarita Zharova

Hoe werkt jullie platform precies?

“Er zijn veel kleine koeriersbedrijven en zzp’ers in Nederland, die relatief vaak inefficiënt rijden. Koeriers kunnen zich bij ons aansluiten en krijgen dan toegang tot onze app; via die technologie wordt de beste route berekend voor hun eigen opdrachten en het werk dat binnenkomt via Brenger. Alles is erop gericht zo min mogelijk met een lege bus te rijden. In ruil daarvoor krijgen wij toegang tot de data van de koeriers. De klant betaalt en wij verdienen op de marge die overblijft tussen de transportkosten en de kosten voor de koerier.”

Jullie bestaan zeven jaar en zijn hard gegroeid. Hoe is dat gegaan? 

“We bedienen de vervoers- en koeriersmarkt van grote spullen, ook wel ‘de uglies’. Het zijn goederen die moeilijk te standaardiseren zijn. Het is minder groot dan de pakketten- en containermarkt. Dat is misschien wel de reden dat grote bedrijven de markt een beetje links laten liggen. Hierdoor hebben wij een redelijk unieke oplossing in een markt met een groot probleem.” 

“Ook hebben we goede partnerships opgebouwd op de zakelijke markt met bijvoorbeeld Marktplaats. Op dit moment is 70 procent van onze klanten particulier, maar het zakelijke aandeel groeit hard. We verwachten dat dit fifty-fifty  wordt. We zijn nu ook actief in België en Duitsland en hopen dit in de toekomst uit te breiden.”

Hoe bereiden jullie je voor op de CO2-vrije stadszones die op stapel staan?

“We streven ernaar dat koeriers met elektrische bussen gaan rijden, maar er zijn op dit moment nog maar enkele geschikte modellen op de markt. Wij willen als Brenger een rol gaan spelen om elektrificatie makkelijker te maken voor koeriersbedrijven. Met een aantal banken hebben we gesproken over de opzet van een soort leaseconstructie die we aan koeriers kunnen aanbieden. Wij hebben veel data van de koeriers, waarmee we bijvoorbeeld voor zzp’ers kunnen fungeren als een soort tussenpartij.”

Wat is de volgende stap?

“We willen in Nederland blijven groeien, vooral op de zakelijke markt, door middel van integratie-oplossingen. Ook willen we uitbreiden naar andere landen. Binnen vijf tot tien jaar willen we dat Brenger dé oplossing is voor het vervoer van grote spullen voor het mkb en particulieren.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor dit platform?

“We kwamen erop toen mijn ex-schoonmoeder haar telefoon was vergeten bij een familielid aan de andere kant van het land. We kwamen erachter dat er voor kleine spullen haast altijd een vervoersoplossing is, maar voor transport van grote dingen is het huren van een bus de enige optie voor particulieren. Ook voor bedrijven met weinig bezorgingen per maand zijn er weinig oplossingen.Van daaruit zijn we op dit idee gekomen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

5 vragen aan Wisse Koedam | Medeoprichter van koeriersplatform Brenger | Fleet&Mobility

5 vragen aan Wisse Koedam | Medeoprichter van koeriersplatform Brenger

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Wisse Koedam (l) en Derk van der Have (r) met als doel het veranderen van de inefficiënte manier van grote spullen vervoeren. Foto: Margarita Zharova

Hoe werkt jullie platform precies?

“Er zijn veel kleine koeriersbedrijven en zzp’ers in Nederland, die relatief vaak inefficiënt rijden. Koeriers kunnen zich bij ons aansluiten en krijgen dan toegang tot onze app; via die technologie wordt de beste route berekend voor hun eigen opdrachten en het werk dat binnenkomt via Brenger. Alles is erop gericht zo min mogelijk met een lege bus te rijden. In ruil daarvoor krijgen wij toegang tot de data van de koeriers. De klant betaalt en wij verdienen op de marge die overblijft tussen de transportkosten en de kosten voor de koerier.”

Jullie bestaan zeven jaar en zijn hard gegroeid. Hoe is dat gegaan? 

“We bedienen de vervoers- en koeriersmarkt van grote spullen, ook wel ‘de uglies’. Het zijn goederen die moeilijk te standaardiseren zijn. Het is minder groot dan de pakketten- en containermarkt. Dat is misschien wel de reden dat grote bedrijven de markt een beetje links laten liggen. Hierdoor hebben wij een redelijk unieke oplossing in een markt met een groot probleem.” 

“Ook hebben we goede partnerships opgebouwd op de zakelijke markt met bijvoorbeeld Marktplaats. Op dit moment is 70 procent van onze klanten particulier, maar het zakelijke aandeel groeit hard. We verwachten dat dit fifty-fifty  wordt. We zijn nu ook actief in België en Duitsland en hopen dit in de toekomst uit te breiden.”

Hoe bereiden jullie je voor op de CO2-vrije stadszones die op stapel staan?

“We streven ernaar dat koeriers met elektrische bussen gaan rijden, maar er zijn op dit moment nog maar enkele geschikte modellen op de markt. Wij willen als Brenger een rol gaan spelen om elektrificatie makkelijker te maken voor koeriersbedrijven. Met een aantal banken hebben we gesproken over de opzet van een soort leaseconstructie die we aan koeriers kunnen aanbieden. Wij hebben veel data van de koeriers, waarmee we bijvoorbeeld voor zzp’ers kunnen fungeren als een soort tussenpartij.”

Wat is de volgende stap?

“We willen in Nederland blijven groeien, vooral op de zakelijke markt, door middel van integratie-oplossingen. Ook willen we uitbreiden naar andere landen. Binnen vijf tot tien jaar willen we dat Brenger dé oplossing is voor het vervoer van grote spullen voor het mkb en particulieren.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor dit platform?

“We kwamen erop toen mijn ex-schoonmoeder haar telefoon was vergeten bij een familielid aan de andere kant van het land. We kwamen erachter dat er voor kleine spullen haast altijd een vervoersoplossing is, maar voor transport van grote dingen is het huren van een bus de enige optie voor particulieren. Ook voor bedrijven met weinig bezorgingen per maand zijn er weinig oplossingen.Van daaruit zijn we op dit idee gekomen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.