Uitstootvrije zones in Amsterdam vanaf 2025 een feit

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De regel geldt voor voertuigen die vanaf 2025 nieuw worden geregistreerd en is niet van toepassing op personenauto’s. De uitstootvrije zones zullen gelden voor taxi’s, bestelbussen en vrachtauto’s binnen de Ring A10, voor brom- en snorfietsen binnen de bebouwde kom en voor pleziervaartuigen in het centrumgebied.

De gemeente heeft aangegeven dat er overgangsregelingen zullen komen voor bestaande voertuigen en vaartuigen. “Natuurlijk vragen we veel van bewoners en ondernemers. Het kan kosten met zich meebrengen, ongemak veroorzaken, of beide. Daarom zullen we Amsterdammers en ondernemers ondersteunen.” De gemeente zal ontheffingen, sloopsubsidies en hulp aanbieden aan Amsterdammers met een laag inkomen. “Binnenkort ontvangen Amsterdammers met een voertuig dat onder de nieuwe regels valt, een brief.”

WHO-eisen

Ook krijgen taxichauffeurs die beschikken over een voertuig met ten minste emissieklasse 6 de tijd tot 2028 om over te stappen op een emissieloos voertuig. Chauffeurs met voertuigen van emissieklasse 5 krijgen tot 2027 de tijd om over te stappen.

Amsterdam heeft al een milieuzone voor personenauto’s, bestel- en vrachtauto’s, autobussen, taxi’s en brom- en snorfietsen. Eerder is aangekondigd dat de hoofdstad in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad wil hebben. “Maar de luchtkwaliteit in de stad kan nog veel verbeterd worden.”

Met deze maatregelen beoogt de stad te voldoen aan de luchtkwaliteitsadvieswaarden van de WHO die vanaf 2030 van kracht zijn.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Uitstootvrije zones in Amsterdam vanaf 2025 een feit | Fleet&Mobility

Uitstootvrije zones in Amsterdam vanaf 2025 een feit

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De regel geldt voor voertuigen die vanaf 2025 nieuw worden geregistreerd en is niet van toepassing op personenauto’s. De uitstootvrije zones zullen gelden voor taxi’s, bestelbussen en vrachtauto’s binnen de Ring A10, voor brom- en snorfietsen binnen de bebouwde kom en voor pleziervaartuigen in het centrumgebied.

De gemeente heeft aangegeven dat er overgangsregelingen zullen komen voor bestaande voertuigen en vaartuigen. “Natuurlijk vragen we veel van bewoners en ondernemers. Het kan kosten met zich meebrengen, ongemak veroorzaken, of beide. Daarom zullen we Amsterdammers en ondernemers ondersteunen.” De gemeente zal ontheffingen, sloopsubsidies en hulp aanbieden aan Amsterdammers met een laag inkomen. “Binnenkort ontvangen Amsterdammers met een voertuig dat onder de nieuwe regels valt, een brief.”

WHO-eisen

Ook krijgen taxichauffeurs die beschikken over een voertuig met ten minste emissieklasse 6 de tijd tot 2028 om over te stappen op een emissieloos voertuig. Chauffeurs met voertuigen van emissieklasse 5 krijgen tot 2027 de tijd om over te stappen.

Amsterdam heeft al een milieuzone voor personenauto’s, bestel- en vrachtauto’s, autobussen, taxi’s en brom- en snorfietsen. Eerder is aangekondigd dat de hoofdstad in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad wil hebben. “Maar de luchtkwaliteit in de stad kan nog veel verbeterd worden.”

Met deze maatregelen beoogt de stad te voldoen aan de luchtkwaliteitsadvieswaarden van de WHO die vanaf 2030 van kracht zijn.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.