Personenauto's

Taxi-e begint met elektrisch vervoer

In Amsterdam, Amstelveen en Schiphol is Taxi-e vandaag met elektrisch taxivervoer begonnen.

Het bedrijf beschikt over vier Nissans Leaf, geleased bij LeasePlan. Het startkapitaal is mede afkomstig van de stichting Doen (onderdeel van drie loterijen en opgezet om maatschappelijke doelen te steunen), Vodafone en van energieleverancier Greenchoice, die behalve ‘enkele tonnen’ ook groene stroom levert.

Initiatiefnemers Edvard Hendriksen en Ruud Zandvliet hopen op 1 januari 2011 twintig taxi’s in bedrijf te hebben; een jaar later moeten dit er tussen de 50 en 100 zijn. Genoeg om rendabel te zijn, denken de twee financieel-economen. Ze helpen daarmee de gemeente Amsterdam, die in 2015 aan de Europese normen voor luchtkwaliteit moet voldoen en als wapen in de strijd 450 elektrische taxi’s wil hebben.

Zakelijke markt
Voor het opladen van de accu’s realiseren Koninklijke BAM, Zuidpark en Taxi-e aan de Amsterdamse Zuidas nog dit jaar een nieuw punt met veertig laadpalen en vier snelladers. De zakelijke markt is in eerste instantie doelgroep van Taxi-e, aldus de oprichters, en klanten moeten bellen voor een rit met een van de elektrisch aangedreven Nissans: “Bij standplaatsen op klanten wachten is geen haalbare kaart voor ons”, laat Zandvliet weten, al kunnen passagiers altijd een rijdende taxi aanhouden. In 2012 komt er bovendien een reserveer-app.

De twee ondernemers steunen mede op ervaringen uit de stad Utrecht. Doordat het elektrisch vervoer daar met subsidies is opgezet, zijn de monitoring-gegevens openbaar. Belangrijk punt is de dienstverlening: schone auto’s, beleefde en netjes geklede chauffeurs in loondienst, en de mogelijkheid om met pin of creditcard af te rekenen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Taxi-e begint met elektrisch vervoer | Fleet&Mobility

Taxi-e begint met elektrisch vervoer

Redactie Redactie

Het bedrijf beschikt over vier Nissans Leaf, geleased bij LeasePlan. Het startkapitaal is mede afkomstig van de stichting Doen (onderdeel van drie loterijen en opgezet om maatschappelijke doelen te steunen), Vodafone en van energieleverancier Greenchoice, die behalve ‘enkele tonnen’ ook groene stroom levert.

Initiatiefnemers Edvard Hendriksen en Ruud Zandvliet hopen op 1 januari 2011 twintig taxi’s in bedrijf te hebben; een jaar later moeten dit er tussen de 50 en 100 zijn. Genoeg om rendabel te zijn, denken de twee financieel-economen. Ze helpen daarmee de gemeente Amsterdam, die in 2015 aan de Europese normen voor luchtkwaliteit moet voldoen en als wapen in de strijd 450 elektrische taxi’s wil hebben.

Zakelijke markt
Voor het opladen van de accu’s realiseren Koninklijke BAM, Zuidpark en Taxi-e aan de Amsterdamse Zuidas nog dit jaar een nieuw punt met veertig laadpalen en vier snelladers. De zakelijke markt is in eerste instantie doelgroep van Taxi-e, aldus de oprichters, en klanten moeten bellen voor een rit met een van de elektrisch aangedreven Nissans: “Bij standplaatsen op klanten wachten is geen haalbare kaart voor ons”, laat Zandvliet weten, al kunnen passagiers altijd een rijdende taxi aanhouden. In 2012 komt er bovendien een reserveer-app.

De twee ondernemers steunen mede op ervaringen uit de stad Utrecht. Doordat het elektrisch vervoer daar met subsidies is opgezet, zijn de monitoring-gegevens openbaar. Belangrijk punt is de dienstverlening: schone auto’s, beleefde en netjes geklede chauffeurs in loondienst, en de mogelijkheid om met pin of creditcard af te rekenen.